Gå til innhold

Hjelpemiddel til innstilling av hvitbalanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stikk innom butikken og kjøp en boks med Pringles. Lokket på denne er av matt gjennomsiktig plastmateriale.

Legg dette foran linsa på kameraet, og ta en manuell hvitballanse-måling. Gir i mange tilfeller et like godt resultat som en dyr Expodisk. Gir en litt for kaldt hvitballanse om det er blandet belysninng (f.eks innendørs med dagslys gjennom vinduer), men eller helt på høyde med 150$ løsninger.

Lenke til kommentar
Ganske stiv pris, men jeg har alltid hatt litt hvitbalanse-problemer så jeg skal teste Pringles-trikset. :)

7014642[/snapback]

Det finnes mange slik "fattigmanns"-løsninger. Bl.a kan man også bruke enkelte kaffetrakter-filtre. Jeg har selv prøvd flere løsninger (inkl de dyre expodiskene), og har på bakgrunn av dette kommet frem til at disse dyre løsningene som oftes bare er humbug. Ikke det at de ikke virker, men de virker ikke bedre enn billige/gratis alternativer. Men mange lever i en <siden-det-koster-så-mye-penger,-så-må-det-være-bra>-tankegang.

Bruk fantasi, og ikke minst, test i forskjellige omgivelser, for ingen løsning fungerer like godt i alle omgivelser.

Lenke til kommentar

Eg kjøpte ein Whibal til hjelp for å korrigere kvitbalansen og den funker heilt utmerka. Kortet er robust (samme farge gjennom heile kortet) og passe stort så du får det fint ned i brystlommen dersom du bruker klede med slikt.

 

Det er absolutt å anbefale og prisen på ca 30$ pluss frakt er nok litt dyrare enn eitt pringles-lokk, men mykje billigare enn 159£.

Endret av hufsegufs
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...