Gå til innhold

32 GB NAND-disk fra TDK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med NAND-teknologi kan man få betydelig lavere effektforbruk ettersom man slipper å flytte armen på disken i like stor grad som tidligere.

Det er vel ingen arm i sånne disker. Flash-minne har ingen bevegelige deler. Det er såkalte hybriddisker som både har flash-minne og "vanlige" roterende platelager som har fordelen av at armen beveger seg mindre.

Lenke til kommentar
Med NAND-teknologi kan man få betydelig lavere effektforbruk ettersom man slipper å flytte armen på disken i like stor grad som tidligere.

Det er vel ingen arm i sånne disker. Flash-minne har ingen bevegelige deler. Det er såkalte hybriddisker som både har flash-minne og "vanlige" roterende platelager som har fordelen av at armen beveger seg mindre.

6892331[/snapback]

 

Ja, jeg regner med at det første vi får se er slike hydrid disker, med både flash og konvensjonelle disker. Og jeg forventer ikke at vi får se veldig store flash lagringsenheter på 100Gb+ til en overkommelig penge i løpet av neste år, men det kan bli riktig interessant når det er mulig å lagre OS og en del programmer på flash. Men harddisker som vi kjenner det vil vi nok fortsette å ha en stund framover.

 

Men hvis Samsungs påstand om at HHD'en er 10 sekunder kjappere i å loade Windows, ja da er det et skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Overføringshastigheten er oppgitt å toppe ut på 33,33 MB/s.

Det vill se lese eller skrive hastigheten?

 

Samt var ikke dette så stort viss dette var lesehastigheten :/

men kan bli morsomt å se hva som kommer med tia :)

6892343[/snapback]

Ikke se så mye på lesehastigheten, det er søkehastigheten som overgår en HD som supermann mot sirup. Utrolig at ikke den var oppgitt i artikkelen..

Lenke til kommentar
scsi har da en del fordeler fremfor ide/sata grensesnittet, og jeg tviler ikke på at scsi entusiaster hadde satt pris på ny teknologi på scsi fronten også  :)

6892605[/snapback]

 

Nå er det jo ytterst få flash-drev på markedet, ihvertfall som sikter seg inn mot den gjengse mann, det er ikke mange som har SCSI på desktop, og ingen(?) som har det i sin bærbare. Hvorfor skulle man begrense markedet ned til sikkert godt under en tidel, pga den marginale forskjellen SCSI gir. (er den i praksis merkbar engang på et slikt drev?)

 

AtW

Lenke til kommentar

hvorfor ble linken til forumtråden plutselig fjernet fra artikkelen?

 

høres bra ut om det kommer flere disker med litt størrelse på. da mangler det bare at prisen faller en del.

 

ca 30MB/s vil jeg si er mer enn nok for de aller fleste, da det er søketiden som er høydepunktet ved disse diskene.

men er absolutt enig i at ytelsen til for eks I-RAM hadde virkelig vært noe å ha i SSD disker. :)

Lenke til kommentar

En slik størrelse ram-basert drive er akkurat det vi trenger, men jeg synes dog at hastigheten var skuffende! Det er ikke akkkurat mye konkurranse mot i-ram ytelsesmessig.

 

Det fine er jo dog at du i praksis ikke har noe søke eller aksesstid å tenke på. Selv om selve dataoverføringsraten ikke er helt overlegen, så hjelper det nok VELDIG på responstiden som du faktisk føler i applikasjoner.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er på tide at slike kommer på markedet nå. Og så bør det være fullt mulig med høyere hastighet ved "paralellkobling" av brikkene.

 

Forøvrig blir det bra når bærbare blir stillere, raskere og får lengre batteritid av flash-disker.

6894623[/snapback]

Helt til du installerer Windows Vista med tilhørende pagefile, hiberfil og system restore som til sammen tar halvparten av disken. Skjønner ikke hva alt går til, selv om WFP sørger for at du har dobbelt opp av alle systemfiler skulle Vista ha færre og bedre API.

 

Men jo fler som blir tvunget til å oppgradere jo fler PC'er selges jo mer selger Microsoft så de liker vel å bloate.

 

Jeg trenger ikke masse gjennomsiktighet og pixel shaders og svære skygger på skrivebordet, bare vektor basert GUI som flyter rundt i hardware accellerated heaven som xgl. Prøvd å resize et IE eller Explorer vindu i Vista? det tearer og lagger og tar CPU som aldri før. So much for floating around in hardware accelleration heaven :)

 

litt off topic beklager

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...