Gå til innhold

2 GB på et knøttekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sandisk har som verdens første produsent lansert de knøttsmå microSD-minnekortene i en kapasitet på 2 GB.
Håper dette betyr slutten for både RS-MMC og miniSD fra Nokia. :)

 

 

Noen som vet hvorfor det ikke er mulig å finne M2-kort fra andre enn Sony? På pressemeldingen til Sony når M2 ble lansert sto det at kortet fra et resultat av samarbeid mellom Sony og Sandisk. Hittil har jeg kun sett kort fra Sony, noe som har ført til M2-kort har vært utsolgt i lang tid. Om også Sandisk produserte M2-kort vil det vært flere kort på markedet, og 2 GB av også dette micro-formatet ville vært nærmere.

 

Pressemeldingen.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Men det er miniSD også. Og det samme var MMC før i tiden. Lurer bare på hvorfor de skal være så utrolig små. MiniSD kortene er da små nok fra før.

6596493[/snapback]

MiniSD er da ikke i nærheten så utbredt som microSD blant mobilprodusentene.

 

I dag er verdens fem største mobilprodusenter Nokia (33 %), Motorola (22 %), Samsung (11 %), Sony Ericsson (7 %) og LG (5-6 % ?). Av disse er det kun Sony Ericsson som ikke bruker microSD, og tre av disse bruker bare microSD. Om Nokia skulle droppe miniSD til fordel for microSD vil produsentene med microSD ha over 70 % av markedet, og med dette tvinge frem én standard.

 

Du klager over kortets fysiske mål og lavere lagringskapasitet, men om man heller tenker positivt vil en utbredt standard føre til at minnekortprodusenter får reduserte utviklingskostnader per kort og heller kan konsentere seg om å gjøre ett minnekort større og bedre. Én standard vil også føre til skjerpet konkurranse og lavere priser til sluttbrukeren. Både produsenter og konsumenter er altså tjent med færre standarder.

 

Du spør hvorfor kortet må være så lite, noe som naturligvis skyldes at selv de minste mobiltelefoner skal kunne bruke kortet, også i fremtiden. Dermed vil vi slippe å bytte til nanoSD om tre år.

 

Og nei, jeg synes ikke microSD er det beste alternativet til hvilken minnekortstandard alle skal bruke. Feks bruker Memory Stick Micro (M2) mindre strøm og er dobbelt så rask. Derimot legger jeg merke til at dette er standarden de fleste produstene ønsker, og dermed den alle bør velge, så alle ledd kan oppleve fordelene ved standardisering.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Du klager over kortets fysiske mål og lavere lagringskapasitet, men om man heller tenker positivt vil en utbredt standard føre til at minnekortprodusenter får reduserte utviklingskostnader per kort og heller kan konsentere seg om å gjøre ett minnekort større og bedre. Én standard vil også føre til skjerpet konkurranse og lavere priser til sluttbrukeren. Både produsenter og konsumenter er altså tjent med færre standarder.

6596731[/snapback]

Jeg vil heller ha dobbel lagringskapasitet enn å få et kort med lavere lagringskapasitet en 50-lapp billigere. Både miniSD og microSD er veldig billige idag.

 

Du spør hvorfor kortet må være så lite, noe som naturligvis skyldes at selv de minste mobiltelefoner skal kunne bruke kortet, også i fremtiden. Dermed vil vi slippe å bytte til nanoSD om tre år.

6596731[/snapback]

Det kan umulig ha mye å si for størrelsen på mobilen om en mobil bruker miniSD eller microSD. Forskjellen er utrolig liten og mobilprodusentene vil ikke ha noen problemer med å presse inn støtte for miniSD isteden for microSD i selv de minste modellene.

 

Hele greia høres ut som en nedgradering, om 5 år kommer det kanskje et kort som ikke er større enn 1/4 av en fingerneil, men lagringskapasiteten kommer ikke høyere enn 512mb på grunn av den lille størrelsen. Vil vi da begynne å bruke det bare fordi det er lite? Nei! Jeg vil mye heller ha et kort som er litt større hvis lagringskapasiteten fordobles. Både forbrukerne og produsentene klarer å leve med 2 standarder: En vanlig med god lagringskapasitet, og en mindre utgave med halvert lagringskapasitet. Man trenger ikke tvinge alt på én korttype.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha dobbel lagringskapasitet enn å få et kort med lavere lagringskapasitet en 50-lapp billigere. Både miniSD og microSD er veldig billige idag.

6597078[/snapback]

Les hva jeg skriver og forstå at du kan få kortet både større og billigere nettopp fordi det er én standard. Jeg snakker ikke om 2 GB microSD til samme pris som 2 GB miniSD om noen måneder, men mer langsiktig 4 GB microSD om et år til prisen av et 2 GB miniSD i dag.

 

Det kan umulig ha mye å si for størrelsen på mobilen om en mobil bruker miniSD eller microSD. Forskjellen er utrolig liten og mobilprodusentene vil ikke ha noen problemer med å presse inn støtte for miniSD isteden for microSD i selv de minste modellene.

6597078[/snapback]

Poenget er ikke hva produsentene kan, men hva de vil. Per i dag er det blant de fem største produsente kun Nokia som bruker miniSD, og det delvis.

 

om 5 år kommer det kanskje et kort som ikke er større enn 1/4 av en fingerneil, men lagringskapasiteten kommer ikke høyere enn 512mb på grunn av den lille størrelsen. Vil vi da begynne å bruke det bare fordi det er lite? Nei! Jeg vil mye heller ha et kort som er litt større hvis lagringskapasiteten fordobles.

6597078[/snapback]

Hvorfor vil noen i det hele tatt ønske kort mindre enn en negl? Størrelse mindre enn microSD gjør kortet nærmest ubrukelig ettersom det knapt kan byttes. Om bransjen endelig samles om én standard og gjør denne bedre istedenfor å lage kunkurrerende standarder unngår vi nettopp det du frykter.

 

Både forbrukerne og produsentene klarer å leve med 2 standarder: En vanlig med god lagringskapasitet, og en mindre utgave med halvert lagringskapasitet. Man trenger ikke tvinge alt på én korttype.

6597078[/snapback]

Det er heller ikke snakk om tvang, men en naturlig utvikling der den sterkeste standarden går av med seieren.

 

Og hvorfor to standarder når en kan både være liten fysisk òg ha stor langringsplass. Vil du si 2 GB er mindre enn god lagringsplass? Telefoner med behov for mer plass kommer også gjerne med stort innebygget minne som N91 og W950i.

Lenke til kommentar
Sandisk har som verdens første produsent lansert de knøttsmå microSD-minnekortene i en kapasitet på 2 GB.
Håper dette betyr slutten for både RS-MMC og miniSD fra Nokia. :)

 

 

Noen som vet hvorfor det ikke er mulig å finne M2-kort fra andre enn Sony? På pressemeldingen til Sony når M2 ble lansert sto det at kortet fra et resultat av samarbeid mellom Sony og Sandisk. Hittil har jeg kun sett kort fra Sony, noe som har ført til M2-kort har vært utsolgt i lang tid. Om også Sandisk produserte M2-kort vil det vært flere kort på markedet, og 2 GB av også dette micro-formatet ville vært nærmere.

 

Pressemeldingen.

6595587[/snapback]

 

 

fordi sony lager sine egne minnekort til sine egne

produkter (med hjelp fra sandisk for å få til ett skikkelig minnekort sikkert (vet ikke men tror det er sånn )) det er vell for å "tvinge" brukere til å for fortsette å bruke sony produkter slik at folk ikke skal trenge å kjøpe nytt, men de skifter jo standard fortere en jeg skifter sokker.. så de må gi seg en gangmener jeg...

 

og når minnebrikkene blir så små er det da ikke like greit å få 2 Gb internminne istedet..

siden minnebrikkene er blitt så små er det ikke da plass til f.eks 2 Gb flashminne inni moben istedet hvis noen skjønner hva jeg tenker her..

 

EDIT :leif

Endret av Panzerhansa
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...