Gå til innhold

Ny ultrazoom fra Fujifilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bør bli en stor bestselger i superzoomklassen. Hadde den hatt IS så hadde det vært en uslåelig modell. I og med at prisen er såpass mye lavere enn 9500, så bør alle som tenker på FZ30 og 815 Pro tenke seg om to ganger. Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at dette er prisbombe, for hva betyr en mp fra eller til.

Lenke til kommentar
Dette bør bli en stor bestselger i superzoomklassen. Hadde den hatt IS så hadde det vært en uslåelig modell. I og med at prisen er såpass mye lavere enn 9500, så bør alle som tenker på FZ30 og 815 Pro tenke seg om to ganger. Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at dette er prisbombe, for hva betyr en mp fra eller til.

6484891[/snapback]

 

Ja, mpx betyr ikke så mye når det har kommet opp i en viss størrelse. Bildebrikken er uansett ikke så veldig stor. Hadde den som du nevner hatt IS, og muligens en vribar skjerm, kanskje bare 2,2" så hadde den vært nærmest komplett. Ser ut som den er god å holde i, og utformingen minner ellers om en blanding av S9500, Sony Alpha og Canon 20D. Synes ihvertfall jeg. :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil, men er ikke dette en s9500 med 6mp sensor?

6485579[/snapback]

 

Hmm.. nå tror jeg ikke helt jeg skjønner hva du mener. :hmm: Det er to forskjellige kameraer. Hadde den hatt IS og flippskjerm så hadde den vært komplett. Og ja, hadde S9500 hatt IS så hadde vel den også vært nærmest komplett.... :yes:

Lenke til kommentar

Har dere noen sterke meninger om dette vil bli et bedre kamera enn Canon S3IS, og i tilfelle på hvilke områder?

 

Etter å ha slått fra meg tanken på dslr har jeg nå begynt å lure på om jeg skal kjøpe et ultrazoom i tillegg til min gode(?) gamle Ixus400. S3IS er et alternativ, men skulle gjerne hatt noe mer vidvinkel. Kan visstnok skru på en ekstra 0.6x, men blir det noe bra? Det jeg liker med S3IS (tror jeg...) er IS og vridbar skjerm, men hvor viktig er egentlig IS? Kanskje jeg bør vente litt. Kan vel ikke akkurat si at det er kameraet som er den begrensende faktoren for øyeblikket, men vil et ultrazoom gi en vesentlig bedre teknisk kvalitet på bildene?

 

Ser nå at jeg kanskje burde startet en egen tråd under "kompaktkameraer", spørsmålene mine har vel egentlig ikke noe med artikkelen å gjøre...

Endret av Kamerakjøper
Lenke til kommentar

Jeg mener at Fuji har en vinner her. Den har den samme ypperlige zoomen som man finner i S9500, og det er et av de tre klart beste superzoomene på markedet i dag. Jeg vil tro at S6500 har høyere optisk ytelse enn S3 IS, siden optikken kommer fra et kamera som er en klasse bedre. I praksis skal jo dette kameraet være identisk til S9500, sett bort fra at sensoren er annerledes. Når denne sensoren har vist seg kapabel til å ta bilder i slr-klasse med mye billigere optikk (F11), så ser jeg ikke på det som noe stort tap. Det er klart at IS hadde gjort kamera overlegent konkurransen i prisklassen, så vil likevel den høye optiske kvaliteten gjøre kamera til en svært sterk konkurrent til S3 IS.

En (litt ukvalifisert) konklusjon fra meg blir at dette kameraet nok tar bedre bilder enn S3 IS, men at IS gir Canon en liten fordel i svak belysning. På den annen side vil Fujis gode egenskaper på høy iso være mer effektiv til å fryse bevegelser. Loose some, gain some.

De som kjenner mine preferanser vet at jeg hadde valgt S6500, hvis superzoom stod på min meny. Jeg ville prioritert optisk ytelse foran IS i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med PMnormal her. Den optiske kvaliteten, manuell fokusering samt zooming, bedre vidvinkel samt muligens bedre bildebrikke veier tyngre enn IS og vridbar skjerm, hvertfall for meg. Nå er jo faktisk S6500 rimeligere enn S3IS også. Etter min mening så overpriser Canon seg litt enkelte ganger. Sansynligvis kan man bruke både xD og CF kort i S6500 slik som i S9500, noe som er en fordel da CF kort er en del rimeligere enn xD.

Lenke til kommentar
men hvor viktig er egentlig IS?

 

kjøpte akkurat S3, tok skarpt bilde på 1/8s frihånd!! IS gir jo bedre bilder enn høyere ISO. Ellers må jeg fremheve utrolige tilpasningsmuligheter og andre avanserte muligheter. En av hovedknappene kan brukes til valgfri funksjon, samt at du kan lagre favorittinstillinger i et customprogram, som er raskt tilgjengelig.

Er veldig fornøyd så langt, 4000 nå hos Japanphoto...

Lenke til kommentar
men hvor viktig er egentlig IS?

 

kjøpte akkurat S3, tok skarpt bilde på 1/8s frihånd!! IS gir jo bedre bilder enn høyere ISO. Ellers må jeg fremheve utrolige tilpasningsmuligheter og andre avanserte muligheter. En av hovedknappene kan brukes til valgfri funksjon, samt at du kan lagre favorittinstillinger i et customprogram, som er raskt tilgjengelig.

Er veldig fornøyd så langt, 4000 nå hos Japanphoto...

6488628[/snapback]

 

Gratulerer så masse med et godt kamera :)

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg ser helt klart fordelen med manuell fokus og zoom, og siden bedre vidvinkel enn 36mm også står høyt på ønskelisten kan det se ut som om valget er enkelt. Men jeg klarer ikke helt å slå fra meg tanken på bildestabilisator, dessuten er Fuji noe større rent fysisk. En av grunnene til at jeg gikk bort fra å vurdere dslr er nettopp størrelsen. Men jeg får gjøre som dere anbefaler i alle dslr-trådene; gå i butikken å prøve. Problemet er bare at i de butikkene jeg har vært, så har de bare D50, D70, EOS350, S3IS og ixus. Hvor i &%#@# er det folk kjøper disse ultrazoomene sine? Eller er det ingen som kjøper dem?? Joda, jeg har hørt om internett, men liker å ta på ting jeg skal kjøpe.....

Endret av Kamerakjøper
Lenke til kommentar

Her i Kopervik har de i alle fall S9500 på Elite Foto, og jeg regner med at også andre har den. De er vel ganske lik den nye S6500. Så forresten at Spaceworld hadde Fuji S5000 til 2990 i Haugesund i dag :roll: Hvor gammel der den modellen? Det er i alle fall kommet to modeller siden den var ny, he he he.

Lenke til kommentar
Her i Kopervik har de i alle fall S9500 på Elite Foto, og jeg regner med at også andre har den. De er vel ganske lik den nye S6500. Så forresten at Spaceworld hadde Fuji S5000 til 2990 i Haugesund i dag :roll: Hvor gammel der den modellen? Det er i alle fall kommet to modeller siden den var ny, he he he.

6491722[/snapback]

 

Var en tur på Spaceworld Mega Store på Strømmen, der hadde de kameraer som gikk ut av produksjon for flere år siden til helt vanvittige priser...

Lenke til kommentar
Jeg jobber i en forretning hvor vi har et meget godt utvalg kameraer, men jeg har verken lov eller vil fortelle hvor det er.  Hvor i landet bor du sånn omtrent? Kanskje noen andre vet om noen velassorterte fotoforretninger i nærheten av deg

 

Joda, det finnes nok andre og bedre forretninger i nærheten (Vestfold). Mulig jeg trakk en litt rask konklusjon, men det var en selger som gjorde meg litt oppgitt. Jeg spurte om de hadde Sony, for jeg ville gjerne se på Sony H2 som også er et fysisk lite kamera. Nei, de hadde ikke Sony, men de skulle få inn et snart. Et helt nytt kamera som kunne bruke gamle linser fra et annet merke... som han trodde kanskje het Konica... eller Minolta... eller noe sånt.... Jeg foreslo at det kanskje var begge deler, altså Konica-Minolta og det trodde han nok kunne stemme. At jeg som aldri har hatt noe mer avansert kamera enn Ixus vet mer enn selgeren øker ikke akkurat tilliten til den såkalte "fagekspertisen" i fotoforretningene... Men han visste at det var et speilreflekskamera, det skal han ha :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kikket mye på ultrakompakte nå hvor bla. F11 og E900 var blant kandidatene, desverre var det noen ankepunkter ved E900 ellers hadde jeg kjøpt det i dag.

 

Etter å ha bladd litt i nyheter fant jeg dette som ser ut til å ha mange egenskaper som også ultrakompakte har og jeg begynte å "drite litt i størrelsen/vekt" til ultrazoom.

 

Noen som vet når dette kommer i butikken og hvor mye det vil koste? Og hvilke modeller fra andre produsenter kan sammenlignes?

 

EDIT

September? jeg som vil kjøpe nå for få med meg noen sommerbilder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har kikket mye på ultrakompakte nå hvor bla. F11 og E900 var blant kandidatene, desverre var det noen ankepunkter ved E900 ellers hadde jeg kjøpt det i dag.

 

Etter å ha bladd litt i nyheter fant jeg dette som ser ut til å ha mange egenskaper som også ultrakompakte har og jeg begynte å "drite litt i størrelsen/vekt" til ultrazoom.

 

Noen som vet når dette kommer i butikken og hvor mye det vil koste? Og hvilke modeller fra andre produsenter kan sammenlignes?

 

EDIT

September? jeg som vil kjøpe nå for  få med meg noen sommerbilder.

6611785[/snapback]

 

Da vil jeg anbefale deg å kjøpe nå. Har du ikke kamera blir det ingen bilder. Det vil alltid komme et "bedre" kamera rett rundt hjørnet, men det nytter ikke å vente og vente på slikt. Løp og kjøp! Masse gode tråder om kameravalg her. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...