Gå til innhold

To grafikkort med 4 individuelle skjermer,mulig ?


Stoned

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Som topicen sier så skal jeg ha 4 skjermer tilkoblet 2 skjermkort (2 pc monitore 1 projektor og en lcd tv) og ha mulighet for å kjøre disse samtidig og uavhengig av hverandre.

 

Mitt spørsmål er altså om dette er mulig ?

 

 

Blir ikke brukt mye til spill,men endel filmredigering og som htpc.

 

Har kikket litt på dette kortet http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=341321 , hvordan vil dette funke i et slik oppsett ?

 

Og her er hovedkortet som de skal kjøres på http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=310941

 

 

Takk for alle svar og tips dere måtte ha.

 

Mvh Helge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det skal gå og jeg er uenig med tha stoffi, to kort er et bedre valg.

 

Sannsynligvis mye mer ytelse for pengene, nyere kjerner som trolig vil la deg kunne spille (aksellerert) HD-materiale på alle fire outputs på en gang, 3k totalpris, vifteløst, mulighet til å bruke hver for seg i andre maskiner, lettere å selge.

 

(Og linkene fungerer hos meg)

Lenke til kommentar

jeg er i tvil om ytelsen blir så mye bedre med to skjermkort. nå har riktignok de skjermkortene med 4 utganger dårlig 3D ytelse, som kanskje kan få 2 skjermkort til å virke bedre i spill, men i 2D, og elleres i OS, så vil jeg tro at et kort er bedre, det gir også mer optimaliserte drivere...

Lenke til kommentar

Er vel ikke verre en å ha PCI-E hovedkort m/SLI el. Crossfire og slå av funksjonen. Erfaringsmessig så bør du velge to av lik produsent siden nVidia og ATI driverne klikker på hverandre. Det fungerer også med PCI og AGP men det lønner seg ikke prismessig vs. ytelse ettersom PCI ikke kan brukes til annet enn å vise bildet.

 

Til nVidia trenger du et gratis 3rd party nVTray for å skru av nView slik at du manuellt kan endre på de forskjellige skjermene (og ikke emulere 1 stor skjerm av 4 mindre). Du bør også sjekke ut Ultramon.

Lenke til kommentar
jeg er i tvil om ytelsen blir så mye bedre med to skjermkort. nå har riktignok de skjermkortene med 4 utganger dårlig 3D ytelse, som kanskje kan få 2 skjermkort til å virke bedre i spill, men i 2D, og elleres i OS, så vil jeg tro at et kort er bedre, det gir også mer optimaliserte drivere...

6281468[/snapback]

 

Så lenge du bruker to kort av samme type/brikkesettprodusent (to nvidia eller to ATI) er det ikke store forskjellen på drivere.

Et kort med støtte for 4 skjermer blir sannsynligvis også uhorvelig dyrt i forhold til to 7600 kort... F.eks. koster matrox sin løsning 542$.. Det blir litt mer enn 3000kr omregnet til norske priser..

 

http://www.etech4sale.com/products/partinfo-id-117539.html

 

edit: her har du norsk pris på ett matrox 4x kort... https://prisguiden.no/product.php?productId=25293

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
jeg er i tvil om ytelsen blir så mye bedre med to skjermkort. nå har riktignok de skjermkortene med 4 utganger dårlig 3D ytelse, som kanskje kan få 2 skjermkort til å virke bedre i spill, men i 2D, og elleres i OS, så vil jeg tro at et kort er bedre, det gir også mer optimaliserte drivere...

6281468[/snapback]

 

så lenge du bruker to kort av samme type/brikkesettprodusent (to nvidia eller to ATI) er det ikke store forskjellen på drivere.

 

ett kort med støtte for 4 skjermer blir sannsynligvis også uhorvelig dyrt i forhold til to 7600 kort...

6281537[/snapback]

jeg tenkte nå på at driverne var spesifikt optimalisert for flerskjerm oppsett...

 

pris prøver jeg å finne nå, men operabetaen min har litt problemer med prisguiden... (henger når den skal laste inn dissa jævla reklamene)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321207

 

Eneste (nyere) kortet jeg vet om med god ytelse og 4xDVI.

 

jeg er i tvil om ytelsen blir så mye bedre med to skjermkort. nå har riktignok de skjermkortene med 4 utganger dårlig 3D ytelse, som kanskje kan få 2 skjermkort til å virke bedre i spill, men i 2D, og elleres i OS, så vil jeg tro at et kort er bedre, det gir også mer optimaliserte drivere...

6281468[/snapback]

Og det er derfor jeg nevnte video. Siden han skal bruke sin maskin til HTPC og videoredigering er det viktig at han kan kjøre høyoppløst video på mange outputs på en gang. Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Kjør ett bra skjermkort i agp eller pci-e, og bruk bare dette (med 2 skjermer) ved spilling. Så har du et pci kort med 2 utganger som du bruker når du trenger 4 skjermer.

 

En slik løsning blir mer driftsikker (dør et kort, har du fortsatt det andre) og billigere enn et kort med 4 utganger.

Når du disabler pci kortet vil du også få ytelsen som om pci kortet ikke var der. (Disable/enable kort = 7 museklikk)

 

Når du skal ha to skjermkort, pass på at du får kort med samme chipprodusent. (Hvis det ene er ATI og det andre er nvidia ber du om problemer.)

 

Jeg snakker av erfaring med både pci-e/agp + pci og kort med 3 og 4 utganger fra både matrox og nvidia. Det som kan være et problem når du kombinerer flere kort er at du risikerer å ikke kunne klone skjermbilder mellom kortene - altså få alle 4 skjermer til å vise samme bilde. Du får dem til å vise 2 og 2 like bilder eller alle 4 med ulikt bilde

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si om det er for profesjonelle, det er det eneste kortet jeg vet om som møter hans spesifikasjoner.

 

Løsningen fra Matrox er et tre-fire år gammelt AGP skjermkort 1600 x 1200 maximum oppløsning på skjermene hvor alle skjermene må ha samme oppløsning.

 

Kjør ett bra skjermkort i agp eller pci-e, og bruk bare dette (med 2 skjermer) ved spilling. Så har du et pci kort med 2 utganger som du bruker når du trenger 4 skjermer. En slik løsning blir mer driftsikker (dør et kort, har du fortsatt det andre) og billigere enn et kort med 4 utganger.

Eller som trådstarter selv spør om fungerer (og som IMO klart er det beste), 2x PCIe.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
her er et kort jeg fant...

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=25292

 

men det stemmer kanskje det noen sa om at to 7600GT kort uten sli kanskje blir billigere, det er jo bare å sjekke ut..

6281561[/snapback]

syns ikke den var så dyrt hvis du skal ha 4 utganger, har sett dyrere. tror ikke det blir billigere å kjøpe to BRA kort med 2 utganger.

Endret av no_viking_no
Lenke til kommentar

ok. men filmredigering og HTPC krever ikke det det skjermkortet har å by på, foruten 4 utganger, og nå har det kommet linker til to andre kort (begge fra matrox) som er mye billigere, så nå burde du vite om to kort til :)

 

*edit*

dette var et svar til JohndoeMAKT

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Jeg vet om et til PCIe kort ja, men det er nok fortsatt samme gamle kjerne som står i AGP-versjonen med samme begrensinger jeg har skrevet lengre oppe. Av en bekjent som har Matrox P650 har jeg også fått vite at Matrox er elendige på drivere.

 

Mitt 9800Pro er nok omtrent like gammelt som den grafikkbrikken og det er ikke kraftig nok til å spille 1080i i WMR9 og går jeg ned til overlay fungerer det kun dersom skjermutgang #2 er deaktivert.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Kjempeflott folkens :thumbup:

 

 

Jeg har matrox pharelia apv 128 i dag,kjøpte det for ca 6 mnd siden og kortet er helt :thumbdown::hmm: ,angrer litt på det kjøpet der kan du si.

 

Men det må jo nevnes at bilde kvaliteten er helt topp,men driver oppdateringer samt div kompatibilitets problemer gjør det til et nisje produkt.

 

Tror nok det blir 2 kort,såvisst dette er mulig,og det ser det jo ut til at dere tror det skal være.

 

Nå er jeg langt fra noen wiz på skjermkort så om dere har noen konkrete anbefalinger på ati v nvidia så fyr løs :yes: .

 

Ser at det nevnes at en må ha tredjeparts programvare for å kjøre nvidia på to kort,må en det med ati sine drivere også ?

 

Takker så mye for hjelpa folkens ;)

Endret av Stoned
Lenke til kommentar

Jeg har bare erfaring med nvidia kort, men jeg kan si at det ikke var noe problem å stikke inn ett andre kort for å få 3 skjermer iallefall. plug & play så lenge du hadde nvidia fra før.Trengte ikke driveroppdatering engang. det var bare å koble på den tredje skjermen og sette driverene til dual view med 3 skjermer (litt selvmotsigende kanskje "dual" og 3 skjermer :p ), men det var ingen problemer..

 

edit: og skjermene kom opp som 3 sepparate skjermer, ikke 3stk som emulerer 1 stor... dette var med ett PCIe quatro FX kort og ett GF MX4000 PCI

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det kortet du har funnet i første post er hva jeg selv hadde valgt og er det billigeste skjermkortet til nVidia med full PureVideo støtte.

Featuring hih-definition H.264, MPEG-2, and WMV hardware acceleration, NVIDA PureVideo

Men dersom 3D ytelse ikke er så viktig er nok 7600GS et bedre valg og muligens også 7300GS, men der må du nesten finne ut om det er dual-link DVI kontakter (7600GT har en av to dual-link tror jeg) og om du trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...