Gå til innhold

Test: Siemens ME75


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte denne for en måneds tid siden, og er enig i konklusjonene. Jeg er ikke håndherker, men med Krapylus på 5 og Rabbagastus på 2 så har jeg behov for en telefon som tåler en trøkk eller tre.

Når det i tillegg går en uke mellom hver lading, så kunne jeg ikke vært mere fornøyd. Dette er en topp budsjett telefon for de som ringer og sender tekst meldinger.

Lenke til kommentar

Morsom test og ganske nær av det jeg har erfart med siemens sine solide mobiler.

 

Har drept to stykk m65 på slag og en m75 pga. en frivillig boblebadtur...i fylla(seff uten proppen i bunn av telefonen....).

Kjøpte selvfølgelig M75 igjen og den ser ut til å overleve det meste, både kuldegrader som tømmer batteriet på Nokia telefoner så fort du får den utendørs til overgang fra stiv vinter til badstu. Støv er og dagligdags om sommern i store doser uten at det ser ut til å skade mobilen nevneverdig.

Erfaringsmessig kan jeg si at siemens sine batterier rett og slett takler kulde mye bedre, samtaletiden er kanskje ikke verdens beste, men den blir ikke nevneverdig dårligere i bitende kulde.

 

Det eneste jeg har å utsette på siemens sine støt/sprutsikkre mobiler er at disse gummi lokkene ikke er festet i mobilen, fryktelig lette å miste og det burde fulgt med en eller to ekstra til batteripluggen.

Lenke til kommentar

Dette begynner å ligne noe :D Jeg ser på det som normalt bruk at telefonen skal overleve småbarn, håndtverk, innendørs og utendørs bruk. Endelig en telefon som er ment å tåle normalt bruk. :fun: Skulle ønske alle telefoner tåler normalt bruk, men det er vel å be om for mye :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er kanske en av de flaueste testene jeg noen sinne har lest. Jeg hadde kunnet vente meg noe sånnt av Itavisen eller TV2 hjelper deg, men at en "seriøs" nettavis som Amobil lar dette komme på trykk må kjennes utrolig pinlig for ansvarlig redaktør!

 

Jornalisten viser gang på gang at han over hode ikke er i nærheten av å vite hvordan en telefon virker, og hva som skjer med elektronikk som utsettes for blant annet fukt!

 

Han skriver blant annet: Ikke bare direkte vannsprut, men også kondens kan være en påkjenning for mobiltelefoner. Vi gikk fra vintervær til varme og fuktige omgivelser i fjøset, uten at ME75 hadde noen problemer med det.

 

Det er jommen ikke rart at folk blir forvirret når de leser søppel som det her. Jeg skal personlig garrantere at alle mobiltelefoner du får kjøpt i en hvilken som helst telefonbutikk i dag vil tåle dette uten problem. Fuktskader kommer ikke sånn helt plutselig. Det tar faktisk tid å ødelegge elektronikk på denne måten... Laaaang tid.

 

Litt elementær kjemi: Vann i seg selv er ikke skadelig for elektronikk. Jeg kan godt dyppe min W800 i badekaret og la den ligge der en stund uten at den vil ta skade av det. Faren oppstår bare hvis jeg setter i batteriet før telefonen er tørr. Hvis jeg sender strøm gjennom kretsene mens de er fuktige starter en kjemisk prosess som gjør at det dannes irr. Det er denne irren som skader telefonen. Enkelt forklart ruster det rett og slett i stykker. Det er først når irret har klart å spise seg gjennom elektronikken slik at det ikke lenger går strøm gjennom kretskortet at du vil merke at telefonen er skadet. Dette skjer selvfølgelig ikke ved at man går inn og ut av fjøset! Men det kan skade telefonen på sikt!

 

Nei jeg tror journalisten skal gå tilbake til fjøset og holde seg der til han har lært seg litt mer om hvordan ting fungerer. Eventuellt søke jobb i ITavisen eller TV2 hjelper deg hvor de ikke er så nøye på faktafeil og detaljer!

Lenke til kommentar

Heisann

 

For å gi en tilbakemelding på det dere nevner om kondens, så sies det ikke noe sted i testen at telefonen tåler kondens. Det som sies, er at vi i testperioden har utsatt telefonen for kondens, og at vi i testperioden ikke har hatt problemer med telefonen. Vi er selvfølgelig fullt klare over at fuktskader ofte oppstår over tid.

 

Men jeg ser at teksten du peker på kan oppfattes feil. Jeg har nå omformulert avsnittet litt, slik at vi presiserer at kondensen vil kunne skade telefonen på lengre sikt uten at vi fanger det opp.

 

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar

Hei,

det er mulig det var uklart formulert av meg, kombinert med at du vel har gått inn for å misforstå meg :) Det er vel ingen som tror at en telefon tar kvelden umiddelbart dersom den blir utsatt for fuktig klima. Det kan naturligvis ta lang tid før telefonen eventuelt tar skade av det, men det beste er jo slik som med ME75 at det ikke dannes kondens inne i telefonen i det hele tatt.

 

Jeg har sett mange telefoner som ikke har vært utsatt for direkte vannsprut, men som bare har ligget i lommen på treningsjakken e.l. og som over tid har tatt kvelden på grunn av dette.

 

Forøvrig så irrer kobber utmerket uten at det er et batteri involvert, men det spiller vel ikke så stor rolle siden de fleste som har mobiltelefon har batteriet i mesteparten av tiden. Siden du er inne på elementær kjemi, er det jo interessant å nevne at irr faktisk er et beskyttende lag av karbonater som beskytter kobberet mot korrosjon. Det mest vanlige problemet jeg opplever med telefoner som er utsatt for fukt, er at det har irret på kontaktflatene mot tastaturmatten. Dette medfører at det ikke oppnås kontakt når man trykker på tastene (tastene virker ikke - telefonen er "ødelagt"). Som regel fungerer telefonen fint igjen hvis man bare får fjernet dette belegget (såfremt andre komponenter ikke er ødelagt naturligvis), telefonen er altså ikke "ødelagt", men irret har bare forårsaket et kontaktproblem.

 

Så jeg er nok ganske uenig i at vann ikke er skadelig for en mobiltelefon selv uten batteri, men vi er iallfall enige om at den ikke "ruster" i stykker med en gang.

Endret av audunms
Lenke til kommentar

Hei, har ikke vært inne på denne siden før. Oversettelsen ble ikke særlig lesbar, men jeg ser de også har kjørt over telefonen og hatt den i snøen - er det det du mener med at testen virket lik? Det er vel hverken første eller siste gang en mobiltest gjør dette med en arbeidstelefon.

Når vi tester en robust telefon, skal den igjennom endel faste rutiner i forhold til å utsettes og vann og støt, så det vil alltid være med i en slik test. Ellers så ser jeg at de har vært oppfinnsomme i forhold til hva slags væsker de har utsatt den for:-)

Endret av audunms
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...