Gå til innhold

Vi bygger Media Center-PC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I del 1 tok vi for oss utvelgelsen av deler til vår Media Center PC. I del 2 skal sette vi sammen maskinen og ta en rundtur i WMCE.

 

Les mer

5819619[/snapback]

 

Vil bare si til alle som vurderer å bygge seg et Media Center at det er meningsløst å ikke kjøpe et dual-tuner-kort, da man garantert vil få behov for dette før man aner det.

 

Mitt oppsett (funker 100% perfekt):

 

- Silverstone SST-LC13

- Nexus NX-9003 SFB

- AMD Sempron 2800+

- Gigabyte GA-K8VM800M Rev 2.0

- ATI 9250 128mb skjermkort

- 2 * Veritech 512MB DDR

- 2 * Samsung Spinpoint 250GB disker

- Hauppauge WinTV PVR500

 

Kjører dette på en 32" lcd-tv, og har Media Center mus og tastatur. I tillegg har jeg byttet ut stort sett alt av kjøling for å få maskinen til å være stille.

 

a.

Lenke til kommentar

Gratulerer med en fin intro artikkel. Jeg tror at dere har oppnådd de mål som dere skrev om i konklusjonen.

 

Det som bør sies i tillegg, er at når produktet funker, så er det helt fantastisk. Men når det IKKE funker, er det skikkelig vanskelig å ordne på. Vi har hatt denne løsnignen i stua vår nå i ca 1 år. I løpet av denne tiden har selv kona blitt avhengig av de muligheter som er for å ta opp samt pause live sendinger. Men vi har i perioder opplevd feil som skyldes programguiden og hardware som blir ødelagt.

 

Debugging er ikke lett bestandig. Derfor mener jeg at produktet fortsatt har en del å gå på før det egner seg for allmenheten.

 

Vista vil løse mye av de problemene som finnes. Videre jobber Microsoft tett med kabel tv selskapene i Norge for å gjøre installasjonen lettere. Dette vil senke brukerterskelen enda mer. De som bor i nærheten av UPC Oslo vil kunne merke dette allerede.

 

Det siste jeg savner i artikkelen er informasjon om alternativene til analog tv. Mange har parabol og digital tv. Dette lar seg ikke uten videre kobles til MCE uten kvalitetstap.

Lenke til kommentar
I del 1 tok vi for oss utvelgelsen av deler til vår Media Center PC. I del 2 skal sette vi sammen maskinen og ta en rundtur i WMCE.

 

Les mer

5819619[/snapback]

 

 

Media Center kommer aldrig inn i mitt hus, men det er ett artig konsept som sikkert faller i smak hos noen få.

5819686[/snapback]

 

Microsoft Media Center aldri i hus eller Media Center på generelt grunnlag. Om siste, hvorfor?

Lenke til kommentar

Her er en alternativ løsning som jeg er rimelig fornøyd med:

 

1. Kabinett: APLUS Case GL-2, Aluminium/glass med iMON VFD display og fjernkontroll fra Komplett.no.

 

gl2_nice_small.jpg

 

Stilig, effektiv kvalitets HTPC-kabinett som har det meste til en fornuftig pris.

 

2. Kabinettvifte: SilenX iXtrema PRO IXP-54-14 80mm 14dB fra Vendur.no.

 

a_silenx_80mm_x_14_blister.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kvalitetsvifte. Kun 1 stk. vifte behøvs i kabinettet til utblåsning helt bakerst.

 

3. Strømforsyning: SilenX iXtrema PRO IX-3514PB 350W 14dB fra Vendur.no.

 

angleshot1.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kvalitetsstrømforsyning.

 

4. Hovedkort: Asus A8N-VM CSM samt tilleggene Asus AV/S TV-ut og Asus S/PDIF-ut fra Komplett.no.

 

A8N-VM-CSM-2D%20small.jpg

 

Fornuftig priset kvalitetshovedkort med det meste integrert som gjør det utmerket egnet i en HTPC/Media Center PC.

 

5. Minne: Corsair Value Select PC3200 1GB (2x512MB) Kit fra Komplett.no.

 

15448.JPG

 

Raskt kvalitetsminne til en fornuftig pris.

 

6. Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ fra Komplett.no.

 

15894.jpg

 

Effektiv kvalitetsprosessor til en fornuftig pris.

 

7. Prosessorvifte: Thermalright XP-90C kjøler fra Microplex.no og SilenX iXtrema PRO IXP-64-14 92mm 14dB vifte fra Vendur.no.

 

thermalright-xp-90c-3.jpg

 

Meget effektiv og stillegående kjøleløsning.

 

8. Skjermkort: Den integrerte NVIDIA GeForce 6150-grafikken i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet fungerer utmerket med TV-ut.

 

9. TV-kort: XFX NVTV MPEG2 TV Dual Tuner PAL fra Komplett.no.

 

xfx-nvtv-dual-tuner.jpg

 

Glimrende TV-tuner kort av utmerket kvalitet.

 

10. Lydkort: Den integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet fungerer utmerket med S/PDIF-ut.

 

11. WLAN-kort: SMC EZ Connect Wireless G PCI 108 Mbps 802.11g fra Komplett.no.

 

smcwpcit_g.jpg

 

Raskt trådløst kort med utmerket signalstyrke til en fornuftig pris.

 

12. Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB 7200RPM 8MB 7K2 SATA-300 fra Komplett.no.

 

007798.jpg

 

Stillegående og bra harddisk til en fornuftig pris.

 

13. DVD-brenner: Plextor PX-755SA 16X SATA-150, Svart fra Netshop.no.

 

prods_top_PX-755SAb.gif

 

Stillegående, rask kvalitets DVD-brenner.

 

14. Tastatur/mus: BTC 9019URF Wireless RF Multimedia USB-tastatur, Norsk fra Vendur.no.

 

jp01.JPG

 

Glimrende trådløst tastatur med genial mus/joystick-kombinasjon til en fornuftig pris. Fungerer perfekt med Windows XP Media Center og har også utmerket dekning takket være RF-støtten. Man kan til og med åpne/lukke DVD-brenneren med dette tastaturet.

 

15. Fjernkontroll: Det medfølger en iMON fjernkontroll med APLUS Case GL-2 kabinettet som fungerer utmerket med Windows XP Media Center. Man kan til og med skru av/på maskinen med denne fjernkontrollen.

 

Etc.

 

Løsningen er ikke helt perfekt, men så bra og stillegående det lar seg gjøre med selvbygg idag uten å inngå altfor mange kompromisser eller å sprenge banken fullstendig - anbefales på det sterkeste til alle som vurderer å bygge seg en HTPC/Media Center PC akkurat nå! :thumbup:

Lenke til kommentar
I del 1 tok vi for oss utvelgelsen av deler til vår Media Center PC. I del 2 skal sette vi sammen maskinen og ta en rundtur i WMCE.

 

Les mer

5819619[/snapback]

 

 

Media Center kommer aldrig inn i mitt hus, men det er ett artig konsept som sikkert faller i smak hos noen få.

5819686[/snapback]

 

Microsoft Media Center aldri i hus eller Media Center på generelt grunnlag. Om siste, hvorfor?

5819723[/snapback]

 

Ingen type Media Center av denne typen som er basert på PC komponenter og PC programvare. For meg så gjør en harddisk opptaker av god kvalitet den samme nytten uten å være like oppblåst, og til en brøkdel av prisen. Det er rett og slett for mye som kan klikke i en Media Center PC.

Lenke til kommentar
Det siste jeg savner i artikkelen er informasjon om alternativene til analog tv. Mange har parabol og digital tv. Dette lar seg ikke uten videre kobles til MCE uten kvalitetstap.

5819691[/snapback]

Jeg har planer om å kjøpe et digitalt kabel-TV-kort fra Technotrend, det skal visstnok funke med MCE. Da har du jo muligheten til å kjøre digitalt helt frem til skjermen.

Lenke til kommentar
Det siste jeg savner i artikkelen er informasjon om alternativene til analog tv. Mange har parabol og digital tv. Dette lar seg ikke uten videre kobles til MCE uten kvalitetstap.

5819691[/snapback]

Jeg har planer om å kjøpe et digitalt kabel-TV-kort fra Technotrend, det skal visstnok funke med MCE. Da har du jo muligheten til å kjøre digitalt helt frem til skjermen.

5819797[/snapback]

 

Canal digital har begynt med "parring", for å ha kontroll på dekoderene. Jeg ville sjekket om det gjaldt deg før jeg kjøpte. Jeg har pratet med dem, og de sier de skal godkjenne alt utstyr som knyttes til deres digitale nett.

 

I USA blir løsningen på dette at man har etablert en verifikasjonsprosess, som utelukker hjemmelagde løsninger. Jeg håper det ikke blir tilfellet i Norge.

Lenke til kommentar

Det kabinettet dere brukte er identisk med dette: (innvendig ihvertfall)

 

Q-tec L-DT Black

 

Jeg hadde samme problem med PSU'en. Den var et par centimeter for stor, og jeg endte med å ribbe ut psu kretskortet fra den nye PSU'en min. Monterte det rett på "skilleveggen".

 

Mitt oppsett:

 

Hovedkort: 443,-

 

asus_p5vd1-x_l_3.jpg

 

Kjøler: 395,-

 

SCNJ1000base_3.jpg

 

CPU: 1458,-

 

lga775.jpg

 

Minne: 731,-

 

NoName-DDR_3.jpg

 

Skjermkort: 334,-

 

5200-128-3.jpg

 

Kabinett: 309,-

 

q-l-dt-3.jpg

 

PSU: 350,-

 

nq4k_1_640_3.jpg

 

Lydkort: 199,-

 

I264392_3.jpg

 

Fjernkontroll: 443,-

 

YLC8GFAGWY_150_115.jpg

 

IR motaker: 247,-

 

tira-side-160.gif

 

Harddisk: Freeebie

 

en gammel stillegående Xbox harddisk, montert i strikk oppheng :), all media ligger på en fil server ,og trenger derfor ikke verdens største harddisk i HTPC'en. 1.7TB på fil serveren holder i første omgang.

 

Front end: 20$, omkring 130,-

 

meedio_logo_183x44.gif

 

 

CPU kjøleren jeg bruker er helt sinnsyk, jeg leste en del på silentpcreview.com hvor folk bare sa lykke til å kjøle den CPU'en, uten at maskinen støyer. Men den CPU kjøleren er verdt hver eneste krone. Under load ligger CPU'en på 38 grader, vifta spinner på 1000RPM, og lager ikke en eneste lyd.

 

Totalt har jeg brukt:

 

5039,- eks. frakt, veldig fornøyd egentlig :) Og frontenden er fantastisk (ikke sant Kosh?) :love:

 

 

 

Richard :w00t:

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å sett en test til i samme sjanger men med MythTV istedenfor Windows Media Center Edition. Den eneste grunnen til at jeg ikke kjører linux som standard-OS i dag er dataspill.

 

Multimedia box'en i stua skal jeg uansett ikke bruke til dataspill, da frister linux veldig ettersom det er gratis..

 

http://www.mythtv.org/

 

Edit:tungt språk

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Dette var en fin artikkel og jeg må si at jeg fikk skikkelig lyst på en slik. Men jeg har et par spørsmål som jeg håper dere eller noen andre med erfaring med dette kan svare på.

 

1 Jeg så at dere hadde brukt en dvi tilgang. Når jeg leser anmeldelse av flatskjermer er det som regel en HDMI kapel som anbefales fra DVDspilleren.

Er det mulig å få et grafikkort med denne tilkoplingen?

 

2 Angående musikkavspilling.

Det er jo en jackstickutgang fra pcen. Det hadde vært fint om mediapcen hadde fungert som et fulverdig musikkanlegg slik at den kunne være den eneste boksen i stua. Er dette mulig eller må man gå via et anlegg for å kople til gromhøytalerne.

 

3 Hvordan fungere maskinen med tanke på suroundsound?

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
Dette var en fin artikkel og jeg må si at jeg fikk skikkelig lyst på en slik. Men jeg har et par spørsmål som jeg håper dere eller noen andre med erfaring med dette kan svare på.

 

1 Jeg så at dere hadde brukt en dvi tilgang. Når jeg leser anmeldelse av flatskjermer er det som regel en HDMI kapel som anbefales fra DVDspilleren.

Er det mulig å få et grafikkort med denne tilkoplingen?

5820312[/snapback]

ATI skal visstnok komme med HDMI-støtte snart, men så lenge man har DVI-ut så kan man alltids benytte en DVI-HDMI kabel eller adapter som det finnes flere av på markedet:

http://www.ramelectronics.net/html/DVI-hdmi_adapt.html

 

Den integrerte NVIDIA GeForce 6150-grafikken i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet har forøvrig DVI-utgang, så et ekstra skjermkort er unødvendig.

 

2 Angående musikkavspilling.

Der er jo en jackstickutgang fra pcen. Det hadde vært fint om mediapcen hadde fungert som et fulverdig musikkanlegg slik at den kunne være den eneste boksen i stua. Er dette mulig eller må man gå via et anlegg for å kople til kromhøytalerne.

5820312[/snapback]

Du må uansett ha en forsterker, som kobles til digital coax/optisk S/PDIF-ut på det integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet for best mulig lyd.

 

3 Hvordan fungere maskinen med tanke på suroundsound?

5820312[/snapback]

Med de rette driverne så fungerer den integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden upåklagelig med Dolby Digital (AC3) 5.1 surround så fremt du bruker S/PDIF-ut selvsagt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Dette var en fin artikkel og jeg må si at jeg fikk skikkelig lyst på en slik. Men jeg har et par spørsmål som jeg håper dere eller noen andre med erfaring med dette kan svare på.

 

1 Jeg så at dere hadde brukt en dvi tilgang. Når jeg leser anmeldelse av flatskjermer er det som regel en HDMI kapel som anbefales fra DVDspilleren.

Er det mulig å få et grafikkort med denne tilkoplingen?

5820312[/snapback]

ATI skal visstnok komme med HDMI-støtte snart, men så lenge man har DVI-ut så kan man alltids benytte en DVI-HDMI kabel eller adapter som det finnes flere av på markedet:

http://www.ramelectronics.net/html/DVI-hdmi_adapt.html

 

Den integrerte NVIDIA GeForce 6150-grafikken i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet har forøvrig DVI-utgang, så et ekstra skjermkort er unødvendig.

 

2 Angående musikkavspilling.

Der er jo en jackstickutgang fra pcen. Det hadde vært fint om mediapcen hadde fungert som et fulverdig musikkanlegg slik at den kunne være den eneste boksen i stua. Er dette mulig eller må man gå via et anlegg for å kople til kromhøytalerne.

5820312[/snapback]

Du må uansett ha en forsterker, som kobles til digital coax/optisk S/PDIF-ut på det integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden i Asus A8N-VM CSM-hovedkortet for best mulig lyd.

 

3 Hvordan fungere maskinen med tanke på suroundsound?

5820312[/snapback]

Med de rette driverne så fungerer den integrerte SoundMAX AD1986A 5.1-lyden upåklagelig med Dolby Digital (AC3) 5.1 surround så fremt du bruker S/PDIF-ut selvsagt.

5820417[/snapback]

 

 

Takk for kjappe og informative svar.

Vel en slik HDMI-DVI overgang gi samme kvalitet som en ren HDMI kapel?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål.

 

Fugerer WMCE til browsing, spilling og diverse andre aktiviteter slik som en vanlig pc ?

 

 

 

JA.

 

Egentlig så er WMCE kun Windows XP med ett ekstra prorgam. Du slår av WMCE og da bruker du XP som normalt, med alt man vil.

 

Synd at man ikke kun kan kjøpe MCE som eget tillegg, og ikke må punge ut for XP samtidig. Eller mye enklere at MCE var ett gratis tillegg for XP.

Lenke til kommentar
Har parabol i fra Canal Digital hvordan blir det med tilkobling til dette? kobler jeg bare fra parabol tuneren og til Media center pc'en så vil den kunne finne alt av kanaler,program osv. ?

5820525[/snapback]

Hvis jeg ikke tar feil må du mappe opp kanalene manuelt i mce, deretter burde det være ganske tut og kjør. Tuneren blir styrt av ir-øye koblet til mce ir-mottakeren, dvs at du kan legge bort fjernkontrollen til tuneren, for mce vil styre kanalskift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...