Gå til innhold

Dells nye 24-tommer avduket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde i utgangspunktet tenk å kjøpe denne.

 

Men så ser jeg

HER at Samsung allerede har vist frem 24" LED skjermer, og forskjellen utifra bildene er mildt sagt formidabel. Har noen innsikt i hvor lang tid det vil ta før slike LED skjermer inntar markedet (i normalt prisleie. skulle ikke være så vanskelig siden produksjonskostnadene visstnok reduseres)? Har svært lite lyst til å lange ut oppunder 10 000 kr nå for å så se en LED-skjerm med så stor forbedring som på det bildet der, om et halvt år.

 

Ligner forøvrig på Samsung 245, så det er sikkert samme panelet.

Glem heller ikke at vi har Tråden om DELL 2407WFP på forumet allerede. Der sies det blant annet at Samsung 245 har ny teknologi som skal forbedre fargene fra dagens Samsung 244, noe som særlig merkes fra ikke-optimale innsynsvinkler.

Lenke til kommentar

eternal: Det er tydelig stor forskjell, men det er ganske vanskelig å se ut i fra bildene om det bare er fargekalibreringa og lysstyrken som er forskjellig eller om det er bedre dynamikk (større spenn) i fargene også. Personlig synes jeg lysstyrken til LCD-skjermer er mer enn god nok som den er (jeg har min på minimum for å ikke bli blendet og få vondt i øynene og hodet).

 

Jeg skulle likt å de disse ved siden av hverandre med egne øyne når begge er kalibrert likt og har samme lysstyrke.

Lenke til kommentar

Simen1: Ja det er jo en overhengende fare, for å ikke si en rimelig stor sannsynlighet for at de har trikset med elementene for å stille produktet i best mulig lys. Men hvis vi ser på teknologien i seg selv:

 

Det har vel ikke bare med lysstyrke å gjøre? Kontrasten påvirkes vel av andre faktorer? Blandt vil vel sortfarge endelig fremstå som bekmørkt, siden LED skjermer avgir fargene aktivt istedet for å bli lyst opp av en "ekstern" kilde. Så om du argumenterer med at LCD skjermer allerede er mer enn nok lyssterk, så er det vel ikke lysstyrke i seg selv som er nyvinningen her? Snarere at vi blir kvitt behovet for baklys.

 

Er det noen som vet om når vi får se slike produkter på markedet? Og kan noen av skjermekspertene kanskje komme med noen kvalifiserte gjetninger på hvorvidt det er verdt å investere store summer i en så dyr skjerm som 24 tommerne som ikke er basert på LED idag - forutsatt at man ikke bytter hardware like ofte som enkelte stormannsgale personer her inne.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Det har vel ikke bare med lysstyrke å gjøre?  Kontrasten påvirkes vel av andre faktorer?  Blandt vil vel sortfarge endelig fremstå som bekmørkt, siden LED skjermer avgir fargene aktivt istedet for å bli lyst opp av en "ekstern" kilde.  Så om du argumenterer med at LCD skjermer allerede er mer enn nok lyssterk, så er det vel ikke lysstyrke i seg selv som er nyvinningen her?  Snarere at vi blir kvitt behovet for baklys.

5794127[/snapback]

Da har vi forstått teknologien forskjellig. Sånn jeg har forstått den så er det bare to forskjellige teknologier for hvordan baklyset produseres. På vanlige LCD-skjermer produseres lyset av tynne "lysstoffrør" (CCFL), mens på LED (Jeg har også sett betegnelsen LED-LCD) produseres lyset av en matrise av lysdioder (LED). Hvis en 24" skjerm har f.eks 192x12 LED så dekker hver LED 100 pixler. Alle disse pixlene vil ha gjenomskinn av baklys på samme måte som vanlige LCD-skjermer, men fordelen er at man får gjennomskinn kun i de lyse delene av bildet. I de mørke delene av bildet kan LED'ene slåes av individuellt slik at ruter på 10x10 pixler kan ha null baklys. Dermed oppnår man svært høy kontrast mellom de lyse delene av skjermen og de delene av skjermen der man har felter på over 10x10 pixler som er helt mørke. Det værste scenarioet man kan sende til en LED-skjerm er altså en stjernehimmel med svært intensive punkter i hvert eneste felt på 10x10 pixler. Da vil man få normalt gjennomskinn. Det beste scenarioet man kan vise på en LED-skjerm er at alle feltene med de mørkeste og lyseste toningene er godt adskillt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...