Gå til innhold

Sony Ericsson W900i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Telefonen bruker Memory Stick Duo Pro-kort, som finnes i størrelser på opp til 2 GB.
Og med et internminne på 470 MB og mulighet til å utvide dette med ytterligere 4 GB, så er det mer enn nok plass til litt godlyd.
Vel? :whistle:

 

Kamerafunksjon - 4
Alt i alt mener vi at W900i er en av de beste kameratelefonene du får kjøpt i dag, sammen med K750i og W800i.
På stilbilder er den blant de beste, men får karakteren 4? Greit at den ikke er top notch på video, men dette kan da ikke trekke ned sterk 5'er ned til 4? Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Man kan jo undre seg hvorfor skjerm og menyer kun får fire på terningen. At telefonen ikke har Symbian eller Windows Mobile burde ikke trekke ned så mye synes jeg. Det var jo bare positivt (sett bort fra klagene på menysytem):

 

Med en oppløsning på 240 x 320 punkter og en fysisk størrelse på 2,2 tommer er det få mobilskjermer i dag som kan hamle opp mot W900i. At telefonen også har svært kjappe menyer bidrar i positiv retning.
Lenke til kommentar

En stor feil dere gjør i denne testen, dere skriver at "For å utnytte 3D-brikken må du imidlertid ha spill som er skrevet spesielt for dette formålet. Brikken har altså ikke noe utslag for et Java-spill, noe testen vår også viser. W900i yter ikke noe bedre enn en hvilken som helst annen Java-telefon på markedet i dag." Dette er jo 2-dimensjonale spill, selvsagt vil ikke disse nyte godt av brikken, I 3D-spill derimot, hvorfor har dere ikke inkludert Jbench 3D og Jbench HD? Her viser W900i muskler og knuser f.eks K750i, SXG75 osv. Ellers stort sett en bra test, men hvorfor 4 på fotofunksjon når dere sier at det er det er en av de beste kameramobilene til salgs?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke noe av karakterene de gir til denne telefonen. Jeg har den selv og jeg jeg er ganske uenig i det meste av det de skriver, altså jeg er på den positive siden av telefonen. Din side gir den 6'er og her får den nesten bare negative ord. Har venta lenge på denne testen fordi amobil pleier å ha bra tester, men denne testen her skjønnte jeg ikke noenting av. Er sikker på at andre som har eller har erfaringer med telefonen er ganske enig med meg der.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lekt så mye med denne telefonen, må jeg like vel si meg enig i en totalkarakter på 4. Jeg kunne nesten vært tilbøyelig å gi den en 3'er, men så har jeg litt dilla på små telefoner for tiden... ;)

 

Men som Sigmund_Freud påpeker stusset jeg veldig over karakteren 4 på kamera. Hvis dette er noe av det beste man får på mobilkamerafronten, ja da lurer jeg på hva som skal til for å få terningkast 6... :hrm:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Her faller Amonil tilbake til gamle synder igjen, og blir mere optatt av produsent enn av telefon.

Telefonen er den første med eget 3d-kort, og det er med å sette en ny standart, noe Amobil tydeligvis ikke skjønner. Å trekke i karrakteren p.g.a mangel på Symbian, er ikke bare betenkelig, det er mildt sagt skivebom.

Telefonen får pluss for design i andre tester, og det er da merkelig at den skulle falle så til de grader i unåde hos Amobil.

Husker at Amobil klagde over tastene på w800, noe som gjorde at jeg ikke kjøpte den. Etter at jeg fikk testet telefonen ble jeg meget forundret over at Amobil fant tastene så ubrukelige.

I det hele tatt merkelige tester her på Amobil.

Useriøst!

Lenke til kommentar

Dårligste testen jeg har sett på lenge av grunnene som er nevnt overfor. Synes skjermen og kameraet hadde fortjent 6ere siden det stort sett er det beste man kan få. Hva byggkvaliteten angår så blir det en smule subjektivt, men jeg synes i hvertfall tastene er meget gode.

 

Java testen var jo egentlig bare latterlig og jeg synes nesten det blir for dumt å kritisere at øreproppene er defekte, siden det er slikt som skjer (som helts ikke skal skje) og bare er uflaks (for SE).

Lenke til kommentar
Design og byggekvalitet

Her nevner dere overhodet ikke noe om byggekvalitet. Ikke et ord, så vidt jeg ser. Den fortjener vel skryt for sin solide innpakning?

 

Personlig er jeg helt uenig i kritikken om tastene, men det er en annen sak. Tastene er gjort mindre "fjonge" enn på S700i, og funker veldig fint. Tastelås-knappen er rett og slett genial. Motstanden i knappene er perfekt.

 

Menyene til W900i er overraskende responsive og raske. Det er sjelden vi ser en Sony Ericsson-telefon som er så kjapp på avtrekkeren, men W900i reagerer altså helt spontant.

Er det virkelig slik med deres modell? Både min W900i og fra testen på Mobique.com er mobilene langt tregere i menyen enn f.eks. K750i. Blant annet Backstreet er en av de tregeste layoutene.

 

Jeg savner også informasjon om de mange, men små, endringene og forbedringene som er gjort i menysystemet siden W800i og K750i.

 

Et annet pluss er at batteriet holder ut i dagesvis med med normal bruk.

Nok en gang stusser jeg på at dere sier noe annet enn andre tester og min egen erfaring. Det er sjelden jeg kan gå lengre enn to dager uten å lade, og jeg ringer ikke mye, og jeg hører aldri på musikk på den. Dette ser jeg også det er klaget på i andre tester.

 

Ikke bare er W900i stor og tung som en lommeplanlegger, men den veier på toppen av det hele 148 gram.

Den er både tung OG veier mye? Huff da.

 

Det var det jeg hadde av tilbakemeldinger på testen. Sluttkarakteren føler jeg stemmer fint, en noe svak firer synes i hvert fall jeg. Føler dog at det er mange andre ting som trekker ned, og ikke akkurat det dere har kritisert den for. Slik er det dog ofte, som det alltid er med subjektive meninger.

 

Er sikker på at andre som har eller har erfaringer med telefonen er ganske enig med meg der.

Har erfaringer med telefonen, men støtter deg nok ikke i at den fortjener sterkere karakter. Det er mye som trekker denne telefonen ned, mer enn hva som blir nevnt i testen.

Lenke til kommentar

det er bare bak mål å gi trekk på en test fordi test-eksemplaret ikke fungerte som det skal.. kameraet burde også fortjent en høyere karakter (bare se på k750i - 6er), er ikke kameraet nesten identisk med k750i?. det er også litt spesielt å trekke fordi den ikke egner seg til proffbrukerne, det er jo en telefon som legger hovedvekt på underholdning. litt spesielt at amobil gir den hittil dårligste kritikken til denne telefonen (av de testene jeg har sett (mobilen.no / dinside.no))

Lenke til kommentar

Ja det var egentlig litt merkelig, rett og slett ikke så grundig som vanlig... særlig med 4 er på kamera var en rar karakter, også litt rart at underholdning ikke fikk karakteren 6 siden dette var så og si perfekt, men men... Størrelsen og vekten visste vi at var negativt så det var vel ikke særlig sjokkerende, men jeg trodde da kanskje den fikk 5 til slutt. Særlig siden den har fått ganske så bra karakterer i andre tester. Virker som om amobil ikke har gått så grundig til verks denne gangen (noe de plager). Det tok jo lang tid før testen kom, så kanskje de forta seg litt :p

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
Å trekke i karrakteren p.g.a mangel på Symbian, er ikke bare betenkelig, det er mildt sagt skivebom.

5563043[/snapback]

De trekker vel ikke direkte for at telefonen ikke har Symbian. Det er mer det at man burde forvente mer når man betaler så mye for en telefon. Selv om jeg er enig med xelA:

det er også litt spesielt å trekke fordi den ikke egner seg til proffbrukerne, det er jo en telefon som legger hovedvekt på underholdning.

5563535[/snapback]

Konklusjonen i testen sier jo akkurat det (at det er en underholdningsbombe), så hvorfor fokuserer Amobil sånn på mangel på proffunksjoner...?

 

kameraet burde også fortjent en høyere karakter (bare se på k750i - 6er), er ikke kameraet nesten identisk med k750i?

5563535[/snapback]

Til Amobils forsvar kan jeg jo si at vi kanskje burde forventet oss at noe hadde skjedd på de månedene det har gått siden K750i ble sluppet. Siden kravene har økt, skal det mere til å få toppkarakter, men da blir det jo for dumt av Amobil å skrive bare lovord om kameraet og si at det er omtrent det beste på markedet... :hmm:

 

Syns det var mye rart i denne testen.

Lenke til kommentar
Til Amobils forsvar kan jeg jo si at vi kanskje burde forventet oss at noe hadde skjedd på de månedene det har gått siden K750i ble sluppet. Siden kravene har økt, skal det mere til å få toppkarakter, men da blir det jo for dumt av Amobil å skrive bare lovord om kameraet og si at det er omtrent det beste på markedet... :hmm:

5564175[/snapback]

Veldig sant, men det står vel faktisk at den er bedre i dårlig lys og at den skal ha en bedre brikke..

 

Til forsvar for 4'eren kan man si manglen på linsedeksel trekker ned - noen som ikke er nevnt med ett ord i testen... :thumbdown:

 

Amobil: mulig noen burde gå over testen tirsdag morgen... :yes:

Lenke til kommentar

Etter å ha studert en rekke tester av denne mobilen, både her i Norge og i utlandet, er jeg ikke i tvil. Telefonen får skryt i samtlige tester, og der de oppererer med terningkast, får den 6. I andre teseter oppnår den tett på 100 poeng av 100 mulige.

Hvorfor Amobil kommer til en annen konklusjon, vites ikke. Men at Amobil igjen fremstår som svært useriøs, er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Men at Amobil igjen fremstår som svært useriøs, er hevet over enhver tvil.

5564521[/snapback]

Må si meg sterkt uenig. Totalkarakteren er jeg veldig enig i, er bare enkelte delkarakterer som er litt merkelige, og en del småfeil som bør rettes.

 

Om det skulle gjøres noe med totalkarakteren vil det være å sette den ned til 3 om man tar mer hensyn til pris>-<funksjonalitet. W900i er en overpriset telefon til en sær kjøpergruppe, og selv om den skulle passe perfekt til noen fortjener den ikke mer enn maks 4.

Lenke til kommentar

Ser det er en noen spørsmål angående testresultatene på blant annet kamera, skjerm og menyer og enkelte øvrige tilbakemeldinger. Skal prøve å ta det i en ordnet rekkefølge.

 

Først og fremst. Vi sier at W900i er en av de fremste kameratelefonene på markedet og gir den en firer. Grunnen til det er at Xcute DV1 slår W900i på nesten samtlige punkter. Den har bedre billedkvalitet, høyere videooppløsning, flere kamerafunksjoner, høyere oppløst skjerm og den er billigere. Altså faller da W900i naturlig som følge av det. Å sammenligne kameraresultatet på W900i og K750i blir feil ettersom det er en prisforskjell på ca. 2000 kroner.

 

Så skjerm. Når vi vurderte responsen i menyene, så brukte vi kun standardtemaet. Dette bevisst fordi de øvrige temaene ga en helt annen respons og var mye tregere, og dermed så blir det ikke riktig om vi skal bedømme W900i som treg bare fordi ett av menytemaene gjør den det. Hva øvrige mobilsider har tenkt er ikke vår business.

 

I tillegg så vil vi forsvare at det er riktig å kreve Symbian OS eller Windows Mobile på W900i. Hvis man ser på andre telefoner i denne prisklassen, med en lignede størrelse eller med lignende spesifikasjoner, så har et overveinde flertall av disse nettopp et åpent operativsystem. Dette ville gjort det mulig å utnytte mulighetene på telefonen mye bedre, og skulle teoretisk sett passe inn på en modell som W900i.

 

Ellers så faller det naturlig inn at telefonen får svak karakter gjennom hele testen på grunn av prisen. Vårt testsystem fungerer slik at når en telefon som er billigere kan by på det samme, så får automatisk den dyre telefonen dårligere karakter.

 

Hvis det er noen som mener at deres spørsmål ble glemt eller oversett, så er det bare å poste igjen eller sende meg en PM.

Lenke til kommentar

Dette var pussige greier. Da jeg kjøpte min w900i ville jeg ha: mp3, radio, 3g, god videofunksjon og godt kamera. Jeg er toppfornøyd. Så vidt jeg skjønner har den ikke konkurrenter. Alle andre tester jeg har lest av w900i er fundamentalt annerledes. Men men, godt at vi ikke alle er like.......

Lenke til kommentar
Men at Amobil igjen fremstår som svært useriøs, er hevet over enhver tvil.

5564521[/snapback]

Må si meg sterkt uenig. Totalkarakteren er jeg veldig enig i, er bare enkelte delkarakterer som er litt merkelige, og en del småfeil som bør rettes.

5564606[/snapback]

Helt enig med deg, Sigmund_Freud. Jeg syns det er modig av Amobil å gå mot strømmen, akkurat som med N90. "Alle" andre ga den 6'ere, mens Amobil tør å si det ihvertfall jeg tenkte: "Hva er det dere babler om?!?" ;)

 

Så over til deg, levlex. ;)

 

Først og fremst. Vi sier at W900i er en av de fremste kameratelefonene på markedet og gir den en firer. Grunnen til det er at Xcute DV1 slår W900i på nesten samtlige punkter. Den har bedre billedkvalitet, høyere videooppløsning, flere kamerafunksjoner, høyere oppløst skjerm og den er billigere. Altså faller da W900i naturlig som følge av det.

5564644[/snapback]

Så terningkast 4 betyr "Telefonen burde tatt bedre bilder i forhold til prisen"? Greit nok, men jeg syns det er litt underlig at Xcute ikke nevnes med et ord, og at dere bare sier positive ting ellers. Det hadde vært greit med et liten kommentar som at "vi hadde likevel forventet oss mer til denne prisen." Elns...

 

Så skjerm. Når vi vurderte responsen i menyene, så brukte vi kun standardtemaet. Dette bevisst fordi de øvrige temaene ga en helt annen respons og var mye tregere...

5564644[/snapback]

Så skriv det i testen! Det holder i massevis med en bisetning som nevner det du sier. Husk at det er mange som tar det dere skriver for sannhet, og kan bli veldig skuffet over at de bare kan bruke standardtemaet (hvis et kjapt og responsivt menysystem er et krav).

 

I tillegg så vil vi forsvare at det er riktig å kreve Symbian OS eller Windows Mobile på W900i. Hvis man ser på andre telefoner i denne prisklassen, med en lignede størrelse eller med lignende spesifikasjoner, så har et overveinde flertall av disse nettopp et åpent operativsystem.

5564644[/snapback]

Ikke enig. Det må være mulig å være kjerringa mot strømmen uten å dømmes for det. Hvis man har underholdningsfunksjonalitet som veier opp for mangel på proffunksjoner, er det vel greit. Man kjøper jo en "underholdningsbombe" som dere kaller det, ikke en profftelefon, og det er folk sikkert klar over. Ja, den kan fremdeles være overpriset, men det er en overpriset underholdningstelefon, ikke en hinsides røten profftelefon. Virker som dere personlig er veldig opptatt av proffunksjonalitet i Amobil-redaksjonen, og det skinner igjennom i denne testen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...