Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Scorpio 2.9 Cosworth 1988/96 Showcase/worklog


leif666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får ikke linken til å funke :hmm:

5725978[/snapback]

Da er vi to!

 

Plata er ikke helt fri for skader, to deksler som må limes fast igjen på baksida og alle mutrene mangler. 200-300kr +oppkrav og den er din (kan sikkert lime den for deg :blush: )

post-23372-1141911347_thumb.jpg

post-23372-1141922418_thumb.jpg

post-23372-1141922426_thumb.jpg

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her e ett fargeforslag :)

 

Aner jeg en smule ironi her Raymond :innocent:

 

Hadde vært gøy å lakke denne samme farge som sist, men da hadde den ikke vært spes lengre.

Litt kjedelig hvis alle tror det er samme bilen jeg har fremdeles. eller....

 

Jeg tror jeg går for Gull-metalic med blå perlemor.

 

Nå har jeg endelig hentet stylingen :w00t: Dvs, front, skjørt og panser.

Endret av leif666
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden sist, så her er en oppdatering.

 

For det første har jeg endelig fått tak i org. sota baklykter + reflexplate.

Stor takk til Erik (her på forumet) :thumbup: og en meget fortvilet spanjol som ikke kunne forstå at noen ville betale så mye som 500,-nok inkludert transport for noen gamle baklykter (Ebay.com)

 

Ellers så har jeg fiffet opp motorrommet litt. Støypt nytt motordeksel + endel lakk. (se bilder)

 

Jeg har enda ikke Mottatt hekken som ble bestilt i febuar.

Jeg sendte purring pr. mail i går (de tar ikke telefonen) Men jeg har ikke fått svar.

post-55244-1146759267_thumb.jpg

post-55244-1146759288_thumb.jpg

post-55244-1146759307_thumb.jpg

post-55244-1146759330_thumb.jpg

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Det gikk greit. Nå er det bare å kappe den på rett lengde.

Håper jeg ikke driter meg ut på det da :blush:

 

 

ABS pumpen var nesten på samme plass, men jeg måtte forlenge/skifte alle bremserørene for å få den dit den er nå.

Det var ikke plass til den andre plasser, det begynder å bli noe trang i motorrommet som du sikkert ser. Spesielt når jeg hele tiden må tenke på å ha plass til en liten turbo eller kompressor. ;)

Endret av leif666
Lenke til kommentar
Her e ett fargeforslag :)

5770136[/snapback]

 

den virket kjent... hvor går den henn?

6042358[/snapback]

 

Det var min forige bil, den gikk i Stavanger/Sandnes i noen år, nå er den i Bergen.

6042381[/snapback]

 

hmm... ok da er den fargen veldig vanlig på scorpioer vil jeg tro :D

den jeg kjente til gikk på sørlandet/risør

Endret av exs
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at du har tatt karosseriet av en gammel scorpio og satt det på ramma til en ny? :dontgetit:

 

Er gamle og nye Scorpio så lik at man rett og slett kan bytte dører fra den ene til den andre? :ohmy:

 

Jeg tror denne kan bli drit-tøff når du er ferdig. Og konseptet med å ha en ny bil forkledd som gammel er jo bare über! :cool:

Lenke til kommentar
Scorpio (og de fleste "nyere" biler) har selvbærende karroseri. Her er det vel bare drivverk og interiør (pluss dører) som kommer fra en "nyscorpio", hvis jeg husker rett ;)

6073174[/snapback]

 

Nesten :)

+ torpedoveggen måtte skiftes (inkludert vindusviskere, pedaler, ratt/rattstamme, vifter ol.) + alt av bremser, +alt av benzin, +fjører/dempere ol, +dasjbord, +alt elektrisk, +motor, +hele kanalen mellom setene og bakover måtte skiftes (ellers er det ikke plass) +++

Bagateller som går under +++ er de som har tatt mest tid. som å få panseråpneren og cruse-kontrollen til å funke :blush:

 

Dørene passer heller ikke sånn helt uten videre. Skjermene må tilpasses, og hengslene må bøyes/flyttes 1/2cm + låsen må flyttes opp 1/2cm.

 

Det hele ble litt mer arbeid en jeg hadde ventet meg. Blant annet trudde jeg ikke at jeg måtte skifte hele torpedoveggen :no: Men da blir det jo bare enda mer gøy å få det til :D

 

Men det er jo dritgøy å kjøre med den da. Det er flere som har blitt noe forvirret når de ikke har klart å kjøre forbi en gammen scorpio :tease:

Typisk bmw`er som ypper seg. Men det morsomste var når jeg kjørte mot en annen scorpio. Han fulgte etter meg i 15min får å finne ut hva i %¤#& jeg hadde gjort med den bilen :dribble: Han hadde en vanlig 2.9 med turbo.

Etter den er lakket skal merkene bak fjernes.

 

Det er også flere som har undret seg på interiøret i bilen. jeg sier somregel at nesten alle scorpio`er er slik inni. Så spør jeg om deres også ikke er slik.

Da står de som et stort spørsmålstegn etterpå. "hvorfor har jeg ikke sett det før da?" :hmm:

Endret av leif666
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Passe tid til det, greit å vente med styling til vinteren har sluppet taket :cool:

5712648[/snapback]

 

Ja, Capri Zone Tuning slo på stortromma og leverte varene til slutt.

Så nå er jeg endelig i gang med monteringsarbeid :thumbup:

 

Jeg har funnet ut at hvis en kjøper universal styling til Scorpio, så behøver det litt modifisering før montering. Men det var jeg klar over.

Hekk og fanger måtte kappes i to, og breddes 12cm.

Måtte også fjerne noen festebraketter, og diverse kanter/falser.

 

Nettingen til hekken var for kort, så jeg måtte ut å kjøpe ny. Det er passe talentløst av reger (ikke Capri Zone sin feil)

 

Panser scoop`et og diverse annet er kun grovsparklet.

 

Panserscoop`et er nødvendig, hvis ikke tar panseret nedi motoren.

 

Skal la sparkelet synke en uke før jeg finsparkler.

 

Håper/forventer å få levert bilen til lakk innen 2-3uker.

 

 

 

Nå er bilen EU-Godkjent også.

De som kontrolerte den spurte om jeg hadde gjort noe spes. med den (etter de så motordekslene ol)

Måtte skifte en gummibremseslange, bremseklosser bak + et par pærer + opphengslager til støtdemper fører fremme.

Etter dette var gjort kjørte jeg inn til etterkontroll. da fant de en ny ting som de ikke fant første gangen.

Jeg spurte om han hadde missforstått (siden det var en etterkontroll) men han sto på sitt, så jeg måtte skifte to festeklemmer til bremseslangene fremme, og vise den igjen. Da var alt ok :thumbup:

post-55244-1150360182_thumb.jpg

post-55244-1150360196_thumb.jpg

post-55244-1150360213_thumb.jpg

post-55244-1150360229_thumb.jpg

post-55244-1150360247_thumb.jpg

post-55244-1150360281_thumb.jpg

post-55244-1150360310_thumb.jpg

post-55244-1150360324_thumb.jpg

post-55244-1150361974_thumb.jpg

post-55244-1150362035_thumb.jpg

post-55244-1150362070_thumb.jpg

post-55244-1150362161_thumb.jpg

post-55244-1150362223_thumb.jpg

Endret av leif666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...