Gå til innhold

Minnepinnen som jakter på virus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minnepinner får stadig vekk mer funksjonalitet, med mer eller mindre nyttige funksjoner som fingeravtrykkleser, elektronisk papir og kamera.

Jeg kan legge til: Mp3-spiller, minnekortleser, "dongle" til å låse opp programmer og blåtann.

 

Virusbeskyttelsen er lagret i en skjult partisjon av pinnens flashminne. I tillegg til å beskytte mot virus beskytter den også mot annen uønsket programvare som spionprogrammer. Den oppdaterer automatisk virusdefinisjonene fra Internett når den er koblet til en PC, og kan også benyttes til å finne virus på en tilkoblet PC eller ekstern disk.

Hvordan får denne kapret prosesseringstid på CPUen og tilgang til nettet? Det lukter litt av "rootkit" og ting som omgår sikkerhetsbarriærer i windows. Hvor sikker er denne virusbeskyttelsen? Er det kun en blokkering mot bootsektorvirus som vil legge seg inn på minnepinnen?

 

Ellers: Det høres greit nok ut før jeg har fått vite noe mer detaljert hvordan den fungerer.

Lenke til kommentar
Minnepinner får stadig vekk mer funksjonalitet, med mer eller mindre nyttige funksjoner som fingeravtrykkleser, elektronisk papir og kamera.

Jeg kan legge til: Mp3-spiller, minnekortleser, "dongle" til å låse opp programmer og blåtann.

5470090[/snapback]

Selvsagt. Man kan lage en 10-siders-artikkel om alle funksjoner minnepinner støtter i dag. ;)

 

Når det gjelder selve virusbeskyttelsen er svært lite informasjon lansert, iallefall på engelsk. Minnepinnen finnes for øyeblikket bare Asia, og den meste informasjonen finnes derfor kun på asiatiske språk.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk, men jeg vil gjerne se det i bruk. Å opprette flere partisjoner på en minnepenn er ikke noe problem. Hvis jeg kjøper en minnepenn på for eksempel 512MB, vil da antiviruspartisjonen komme i tillegg eller bruke av de 512MB?

5471656[/snapback]

Jeg er nesten sikker på at virusprogrammet tar av de tilgjengelige 512 MiB. Grunnen er at flashminnebrikker bare kommer i bestemte størrelser (2^x).

 

Eller mente du bokstavelig 512 MB? I så fall kan det godt hende at den tilgjengelige lagringsplassen er 512 MB og virusfjerneren får plass i de resterende ca 25MB som er på en 512 MiB (=ca 537MB) flashminnebrikke.

 

Edit: Dette er akkurat slike missforståelser som kan oppstå når man ikke er sikker på hva folk mener med "MB". Hvis alle hadde holdt seg til definerte standarder og skrevet MiB når de mente det og MB når de mente det så hadde man unngått missforståelser. Se forsåvidt den første linken i signaturen min.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk, men jeg vil gjerne se det i bruk. Å opprette flere partisjoner på en minnepenn er ikke noe problem. Hvis jeg kjøper en minnepenn på for eksempel 512MB, vil da antiviruspartisjonen komme i tillegg eller bruke av de 512MB?

5471656[/snapback]

Jeg er nesten sikker på at virusprogrammet tar av de tilgjengelige 512 MiB. Grunnen er at flashminnebrikker bare kommer i bestemte størrelser (2^x).

 

Eller mente du bokstavelig 512 MB? I så fall kan det godt hende at den tilgjengelige lagringsplassen er 512 MB og virusfjerneren får plass i de resterende ca 25MB som er på en 512 MiB (=ca 537MB) flashminnebrikke.

5471837[/snapback]

Jeg tenkte på at antiviruspartisjonen utgjør for eksempel 64MB av 512MB. Hvis programvaren skal inneholde mange virusdefinisjoner så trengs det en god del plass. Men hva skjer den dagen denne partisjonen blir for liten? :hmm:
Lenke til kommentar
Jeg tenkte på at antiviruspartisjonen utgjør for eksempel 64MB av 512MB. Hvis programvaren skal inneholde mange virusdefinisjoner så trengs det en god del plass. Men hva skjer den dagen denne partisjonen blir for liten? :hmm:

5471912[/snapback]

Nå er aldri flashminnebrikkene som sitter inni slike minnepinner 512MB men 512MiB. Dermed har man altså ca 25MB til rådighet for virusfjerneren før det vil gå ut over den partisjonen på 512MB som er tilgjengelig for brukeren.

 

Se også det avsnittet jeg oppdaterte forrige innlegg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...