Gå til innhold

Banebrytende fra Canon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående tregt serieopptak: Det går vel an å senke oppløsningen til f.eks 6 Megapixler for å øke seriebildehastigheten? I så fall vil vel det bety brukbart bra seriebildehastighet og veldig lange serier (men altså "bare" samme oppløsning som litt billigere speilreflekser).

 

PS. Linken fra artikkelen til tråden i forumet er defekt. Den mangler tallet 460383 i slutten av URL'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, dette går ikke an. Grunnen er at kameraet, når man velger lavere oppløsning, bare vil nedskalere det samme fullstendige bildet fra billedbrikken, noe som gjør at hastighetsbegrensningen forblir den samme. Skrivebufferen får plass til flere jpg-bilder/nedskalerte bilder enn RAW-bilder, men slik er det da også på ALLE andre digitalkamera.

 

Kun Nikon D2X bruker et såkalt "crop-mode" der de kun bruker billedinformasjon fra den midterste delen av billedbrikken slik at billdefrekvensen økes, og det er dette som gjør det kameraet unikt.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg er litt i tvil om dette jeg....

Hadde gladelig kjøpt kameraet med de spesifikasjoenene om det var basert på 1 serien, men etter å hatt både D60, 10D og 20D, før jeg gikk over til 1DII, så er jeg ikke i tvil om jeg aldri gårtilbake fra 1 serien.

Selv om det er et større og tyngre kamera, så er det en del åpenbare fordeler en bør kunne forvente når en tross alt betaler såpass mye for et kamera....

1 serien er robust, og tåler både en del støt og smuss, go har forseglinger som gjør det tåler hardt vær.

Ergonomsik synes jeg det er langt bedre.......men det har vel kanskje en sammenheng med mine preferanser...har litt store hender, så 20d kameraet føltes litt lite for meg...

(dette er smak og behag)

 

Nå skal jeg ikke være bastant før jeg har testet det, men for rundt 40 000 hadde jeg heller lagt ytterlige 20 000 og kjøpt 1d II, og fått full sensor 16 mp i et solid kamerahus.

 

Spennende dog at prisen på full sensor kan være på vei ned....kanskje dette kan medføre et billigere 1 serie full sensor kamera...? DA skal jeg hive meg på ;-)

Lenke til kommentar
Hadde gjort seg om Canon hadde bestemt seg for en størrelse og holdt seg til den og, sånn som Nikon med DX-formatet.

Upraktist å ikke kunne bruke samme objektivene til alle speilrefleksmodellene.

Men de forskjellige sensorstørrelsene er jo også en fordel. Telefotografer kan velge et hus med mindre bildebrikke (og mindre oppløsning), mens de som tar bilder av landskap, arkitektur og mye annet kan velge et hus med fullformat.

 

Ellers er det jo ikke verre enn å sikre seg ved å kjøpe EF-optikk. Har man et 20D eller liknende trenger man uansett ikke mer enn ett EF-S objektiv for å få dekket et behov for kraftig vidvinkel. Forøvrig blir en 20mm tilsvarende en 32mm på et kamera som 20D, noe som heller ikke gir noen direkte dårlig vidvinkeleffekt.

 

Selv synes jeg det er flott at en kameraprodusent har flere sensorstørrelser på sitt leveringsprogram. Flere valgmuligheter for brukerne.

Lenke til kommentar
Canon har i dag sluppet mange nyheter. Det mest banebrytende er Canon EOS 5D, et speilreflekskamera med sensor like stor som vanlig film, og oppløsning på 12,8 megapiksler, men til under halve prisen av hva Canon har tatt for slike kameraer tidligere.

Les mer

Hva mer er, 5D er et ekte kvalitetsprodukt.

 

Som et eksempel, les dette sitatet:

 

(http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_5D_White_Paper.pdf)

 

"The EOS 5D has a newly developed, high speed and highly durable

shutter unit that was designed to meet the demanding requirements of a

full-frame sensor in a relatively compact body. The shutter is a

vertical travel, focal plane type with parallelogram link curtains.

Each curtain has four blades, three KN Mylar and one Duralumin. The

high-torque shutter mechanism, curtain configuration and lightweight

blades enable at top shutter speed of 1/8000 sec. with all speeds

electronically controlled, and a maximum X-sync-speed of 1/200 sec.

The metal shutter plate and lever, high-strength cocking gear and a

cocking motor that uses a carbon brush account for the

remarkable-in-this-price-class 100,000-cycle life this unit enjoys.

This is a level of durability expected in a professional camera. For

example, based on Canon's test standards, The EOS-1D Mark II and -1Ds

Mark II cameras are rated at 200,000 shots; the EOS-1v is rated at

150,000 shots and the EOS-1n camera is rated at 100,000."

 

----

 

Lukkeren er bare én del av konstruksjonen, men dette som her kommer frem tyder i høyeste grad på at kameraet har solid og pålitelig kvalitet.

Lenke til kommentar
1 serien er robust, og tåler både en del støt og smuss, go har forseglinger som gjør det tåler hardt vær.

Ergonomsik synes jeg det er langt bedre.......men det har vel kanskje en sammenheng med mine preferanser...har litt store hender, så 20d kameraet føltes litt lite for meg...

(dette er smak og behag)

 

Nå skal jeg ikke være bastant før jeg har testet det, men for rundt 40 000 hadde jeg heller lagt ytterlige 20 000 og kjøpt 1d II, og fått full sensor 16 mp i et solid kamerahus.

 

Spennende dog at prisen på full sensor kan være på vei ned....kanskje dette kan medføre et billigere 1 serie full sensor kamera...? DA skal jeg hive meg på ;-)

EOS 1D II er nå kommet ned i under 35 000 her i norsk forretning. Da er det et bra kjøp for den som vil betale for det ultimate av robusthet.

 

Et 1D-serie kamera med 24 x 36 mm sensor til rundt 40 000 bør snart kunne bli virkelighet.

Lenke til kommentar

Den er ting man ikke må glemme når man snakker om EF/EF-S. Det er ikke tilstrekkelig å bare sørge for å ha EF- fatning i sin beholdning.

Fullformat og høy oppløsning vil kle av billige EF- objektiver noe helt forferdelig. Det kan man se dersom man leser en tester av 1Ds, som riktignok har enda høyere oppløsning en 5D.

 

Det vil kun være high-end opptikk som gjelder her.

Så vil man sikte mot fullformat er det ikke bare EF-S objektiver man bør unngå.

Lenke til kommentar
Den er ting man ikke må glemme når man snakker om EF/EF-S. Det er ikke tilstrekkelig å bare sørge for å ha EF- fatning i sin beholdning.

Fullformat og høy oppløsning vil kle av billige EF- objektiver noe helt forferdelig. Det kan man se dersom man leser en tester av 1Ds, som riktignok har enda høyere oppløsning en 5D.

 

Det vil kun være high-end opptikk som gjelder her.

Så vil man sikte mot fullformat er det ikke bare EF-S objektiver man bør unngå.

 

Så sannt, så sannt....

Er desverre slik det er lett å få "L" dilla om man først har prøvd de dyrere og bedre objektivene :D

Lenke til kommentar
Den er ting man ikke må glemme når man snakker om EF/EF-S. Det er ikke tilstrekkelig å bare sørge for å ha EF- fatning i sin beholdning.

Fullformat og høy oppløsning vil kle av billige EF- objektiver noe helt forferdelig. Det kan man se dersom man leser en tester av 1Ds, som riktignok har enda høyere oppløsning en 5D. Det vil kun være high-end opptikk som gjelder her. Så vil man sikte mot fullformat er det ikke bare EF-S objektiver man bør unngå.

Det du sier her er riktig nok, men det er i første rekke de såkalte "konsumentzoomer" som faller helt gjennom. Disse faller gjennom på rimeligere kamerahus med mindre brikke også. Det er en meget stor forskjell på god og middels optikk. Til alt hell finnes det god optikk som også er rimelig. Det gjelder vel å merke fastobjektiver.

 

Snakker man om zoomobjektiver, er det nøkternt sett bare L-optikk som klarer å møte de aller høyeste kravene.

Lenke til kommentar
Den er ting man ikke må glemme når man snakker om EF/EF-S. Det er ikke tilstrekkelig å bare sørge for å ha EF- fatning i sin beholdning.

Fullformat og høy oppløsning vil kle av billige EF- objektiver noe helt forferdelig. Det kan man se dersom man leser en tester av 1Ds, som riktignok har enda høyere oppløsning en 5D. Det vil kun være high-end opptikk som gjelder her. Så vil man sikte mot fullformat er det ikke bare EF-S objektiver man bør unngå.

Det du sier her er riktig nok, men det er i første rekke de såkalte "konsumentzoomer" som faller helt gjennom. Disse faller gjennom på rimeligere kamerahus med mindre brikke også. Det er en meget stor forskjell på god og middels optikk. Til alt hell finnes det god optikk som også er rimelig. Det gjelder vel å merke fastobjektiver.

 

Snakker man om zoomobjektiver, er det nøkternt sett bare L-optikk som klarer å møte de aller høyeste kravene.

 

Ta en titt på et par testbilder fra 5D her.

 

http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/eos5d_sample-e.html

 

Legg spesiellt merke til eksempel 3 som er tatt med 17-40 4.0L , et objektiv som har fått voldsomt med skryt, og går for å være i mange situasjoner bedre enn 16-35 2.8L.

 

Bildet er tatt på ideell blender med tanke på bildekvalitet (f 8.0). Se ytterst i kantene sammenlignet med senter, så ser du hva vil frem til...

 

Sammenlign gjerne deretter med bildet av fiskeutstyret tatt med superobjektivet 100 mm 2.8 macro.

Lenke til kommentar

Ang. bilde 3: Om dette er den hjørneskarpheten man kan forvente på dette kameraet med et virkelig bra vidvinkelobjektiv, så er ikke "full frame" mye å satse på om man er glad i vidvinkel...

 

Man ser stadig folk som hevder at lyset kommer inn for flatt i hjørnene på "full frame" sensorer og at dette er grunnen til at bilder tatt med vidvinkel ikke blir skarpe i hjørnene på slike kameraer. Jeg er ingen ekspert på slikt, men Canons eget testbilde ser ut til å være et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...