Gå til innhold

Test av Canon XL2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digg å se en test på såpass proffesjonelt utstyr blandt alle de vanlige testene.

 

En ting: Jeg ser at en tilbakemelding i prisguiden sier noe negativt om vekta som helhet. Jeg er ikke helt enig med denne karen fordi høy vekt kan faktisk være en fordel når det kommer til å holde kameraet stabilt. Man vingler liksom ikke rundt et slikt kamera som en annen mobiltelefon. Jeg vil tro vekta vil gjøre det mye enklere å gjøre jevn og bra kameraføring. Sammen med at bildestabilisatoren tar seg av mindre ujevnheter i bevegelsen tror jeg vekta bare er til fordel for resultatet.

Lenke til kommentar
En ting: Jeg ser at en tilbakemelding i prisguiden sier noe negativt om vekta som helhet. Jeg er ikke helt enig med denne karen fordi høy vekt kan faktisk være en fordel når det kommer til å holde kameraet stabilt. Man vingler liksom ikke rundt et slikt kamera som en annen mobiltelefon. Jeg vil tro vekta vil gjøre det mye enklere å gjøre jevn og bra kameraføring. Sammen med at bildestabilisatoren tar seg av mindre ujevnheter i bevegelsen tror jeg vekta bare er til fordel for resultatet.

Det stemmer. Hadde kameraet i tillegg hatt en god vektbalanse så hadde det vært midt i blinken :)

Lenke til kommentar

Kanskje det hadde gått an å bruke en slags motvekt for å få balansert vekta? Kanskje også noe annet enn standard skulderpute.

 

Jeg omtaler meg på ukjent grunn her, men det finens kanskje "kamerastativer" til bæring på skulderen for ekstra jevn bevegelse. Hvis dette finnes så antar jeg det vil gjøre det lettere for armen.

Lenke til kommentar

Bra test, men som bruker av XL 2 mener jeg at balansen er et dårlig argument. Dette er laget slik med hensikt. Jeg har alltid batteipakke monter bak på kamera. Dette gjør at jeg alti har perfekt ballanse. Om kamera i utgangspunktet ikke hadde denne "feiljusteringen" ville jeg måttte begynne å henge lodd foran. Det er jo bare dust, så jeg er kjempefornøyd!

 

har også blitt vant til lydstyringen og er meget fornøyd med den også. Bruker oftest den interne mikrofonen pluss to eksterne på bom. Supert at man har ulike hjul for de ulike kanalene. Litt dårligere en kamera i proffserien, men er helt klart den beste lydkontrollen i serien for "semiproffe".

Lenke til kommentar

Litt off-topic: Jeg har prøvd å filme med tre forskjellige digitale videokamera: Ett billigkamera til rundt 5k, et halvprofft til ca. 20k og et monster som kostet over 200k. Forskjellen i bildekvalitet var, rent subjektivt sett, større på det til 5 og 20, enn det til 20 og 200+.

 

Det er altså ikke dumt å legge *litt* ekstra penger i et digitalt videokamera. Kanskje ikke 40k, men 15-20...

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri kjøpt dette kameraet pga av at det kun er et vanlig PAL kamera og ikke HDV. For den prisen er må det være et dårlig kjøp. Styr unna og kjøp sony hdv.

Om dere vil ha en proff vurdering ang. forskjellen mellom Panasonic DVX100AE, Sony HDV FX1 og Canon XL2, Les her

 

Skrevet av Barry Green (forfatteren av The DVX Book) og Jarred Land.

 

Panasonic DVX100AE er åpenlyst det beste valget. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri kjøpt dette kameraet pga av at det kun er et vanlig PAL kamera og ikke HDV. For den prisen er må det være et dårlig kjøp. Styr unna og kjøp sony hdv.

Om dere vil ha en proff vurdering ang. forskjellen mellom Panasonic DVX100AE, Sony HDV FX1 og Canon XL2, Les her

 

Skrevet av Barry Green (forfatteren av The DVX Book) og Jarred Land.

 

Panasonic DVX100AE er åpenlyst det beste valget. :tease:

Interessant artikkel. Jeg har et ønske om å få en test av begge disse to kameraene her på akam, men det blir nok ikke med det første. Skal sende en liten liste til sjefen så får vi se hva han plukker ut :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...