Gå til innhold

Trådløse nettverk skal bli raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

108Mbit er vel allerede tilgjengelig på trådløst, men nok om det. Pr i dag er det i mine øyne tre vesentlige problem med trådløse nett. For det første er det en bus-arkitektur, som gjør at den faktiske ytelsen ofte ligger langt under den teoretiske. I så måte kan trådløse nett sammenlignes med nettverk der man bruker HUBer, og ingen vil vel tilbake dit? Det andre problemet er rekkevidde, og det er et litt artig problem. Rekkevidden er både for kort og for lang pr i dag. Med en retningsbestemt antenne i den ene enden kan du glatt koble deg opp mot et trådløst nett når du er et par kilometer unna (med fri sikt). Samtidig må du ofte ha en mengde aksesspunkter i et bygg for at en helt vanlig bruker skal komme seg på nett uansett hvor i bygget han er. Til slutt har vi sikkerhet. Trådløse nett er og blir en sikkerhetsrisiko. Sikkerheten med kablede nett er og forblir bedre, selv om disse også selvfølgelig har sine svakheter. Sikkerhetsaspektet med trådløse nett blir ikke akkurat bedre av den enorme rekkevidden.

 

Jeg ser med spenning fram til det som måtte skje. At det blir forbedringer er jeg ikke i tvil om, men jeg håper bare ikke at det blir for mange problemer.

Lenke til kommentar

roac: har du trådløst nettverk selv? hvis ja, så vet du godt at denne sikkerheten kan du gjøre noe med. Har selv hatt trådløst nettverk i snart 2 år blir det vel å jeg har aldri opplevd at noen har kobla seg på nettverket vårt. Derimot har jeg opplevd å kunne koble meg på andre nettverk i nabolaget. Dette er ikke så vanskelig å få til. MEN man har jo tross alt noe som heter WEP eller så var det WPA, som man skrur på, så legger man inn bruker id og et passord. GODT PASSORD. hvis man har det så skal man i teorien være mere sikkret.

Selv kjenner jeg endel som har Trådløst nettverk og ingen av de jeg kjenner/hjelper har sikkerhet på nettverket, bortsett fra hvis det er jeg som har satt det opp for dem da. Jeg er alltid nøye med å sette opp sikkerheten på nettverket.

Skolen min har ikke sikret nettverk. Skjønner ikke helt hvorfor ikke de har det, men, men.

Uannsett: du får sikkrere nettverk om du setter opp bruker id og passord. Har erfaringer.

Lenke til kommentar
roac: har du trådløst nettverk selv? hvis ja, så vet du godt at denne sikkerheten kan du gjøre noe med. Har selv hatt trådløst nettverk i snart 2 år blir det vel å jeg har aldri opplevd at noen har kobla seg på nettverket vårt. Derimot har jeg opplevd å kunne koble meg på andre nettverk i nabolaget. Dette er ikke så vanskelig å få til. MEN man har jo tross alt noe som heter WEP eller så var det WPA, som man skrur på, så legger man inn bruker id og et passord. GODT PASSORD. hvis man har det så skal man i teorien være mere sikkret.

Selv kjenner jeg endel som har Trådløst nettverk og ingen av de jeg kjenner/hjelper har sikkerhet på nettverket, bortsett fra hvis det er jeg som har satt det opp for dem da. Jeg er alltid nøye med å sette opp sikkerheten på nettverket.

Skolen min har ikke sikret nettverk. Skjønner ikke helt hvorfor ikke de har det, men, men.

Uannsett: du får sikkrere nettverk om du setter opp bruker id og passord. Har erfaringer.

Ja, jeg har et trådløst nettverk selv, og det står på et eget separat nett, adskilt fra resten av maskinene med en brannmur.

 

WEP er noe makverk, og med tanke på innbrudd på nettverket (fra noen som vet hva de driver på med) er det jevngodt med null sikkerhet, i likhet med skjuling av SSID og MAC filtering.

 

WPA er greit nok, men jeg jeg har aldri vært tilhenger av PSK i noen som helst form. Sertifikater og Radius er jeg større tilhenger av, men det blir litt i overkant på et hjemmenettverk.

 

At skolen kjører med et helt åpent trådløst nettverk kan være en bevisst policy, som jeg forstår veldig godt. Kjør det åpent, på et eget separat nett, og krev VPN inn til bedriftens internet nettverk. Jeg vet om flere bedrifter som kjører den løsningen med hell, og det gjør det mye enklere for besøkende som trenger å få sine bærbare på nett.

 

Ja, man kan gjøre noe med sikkerheten på trødløse nett, men de trådløse standardene i seg selv har lite som kan gjøre denne sikkerheten veldig god (per i dag), og det var det jeg forsøkte å påpeke. Å holde noviser ute av det trådløse nettet er relativt greit, men dyktige hackere er en helt annen historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...