Gå til innhold

Skype kommer med videotelefoni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BTW: Har noen lest lisensavtalen til Skype?

Nei, hvordan det?

Jeg gjorde det for noen måneder siden. Og det stod blant annet at jeg tillater Skype å bruke maskina til det de måtte ønske, og å bruke resursene i den(deriblant filer). Det stod litt annenledes formulért, men det var det som var ett av punktene. Det er mulig at lisensavtalen i nyere versjoner er forskjellig fra den jeg leste. Det er grunnen til at jeg ikke la inn Skype på pcen min, for da hadde jeg "gitt" Skype tillatelse til å kopiére filene mine, og siden jeg har blant annet kildekoder til program som jeg utvikler, så er det uaktuellt for meg. Det var også et punkt i avtalen at jeg måtte godkjenne at jeg ikke skulle saksøke Skype.

Lenke til kommentar
Article 4 Permission to Utilize

 

4.1 Permission to utilize Your computer. In order to receive the benefits provided by the Skype Software, You hereby grant permission for the Skype Software to utilize the processor and bandwidth of Your computer for the limited purpose of facilitating the communication between You and other Skype Software users.

4.2 Protection of Your computer (resources). You understand that the Skype Software will use its commercially reasonable efforts to protect the privacy and integrity of Your computer resources and Your communication, however, You acknowledge and agree that Skype cannot give any warranties in this respect. 

 

Lisensavtalen i den nyeste versjonen er en nedkortet versjon av den jeg har lest tidligere. I den gamle lisensavtalen var dette punktet mye mer utfyllt, og det stod at Skype ville bruke alle tilgjengelige resurser i maskina. Poenget mitt er at så generelle punkt kan strekkes veldig langt (om Skype skulle ønske det). Jeg sier ikke at Skype ser over filene til folk, men brukerene gir Skype tillatelse til å gjøre det, om Skype skulle av en eller annen grunn ha ønske om det. Det at skype skal få utnytte maskina, kan tolkes på mange måter, og i Skypes øyne kan dette bety full tilgang til enhver bruker av Skype. (juridisk sett)

 

I punkt 11 frasier Skype seg alt ansvar når det gjelder eventuell skade på data eller maskinen. Selv om det er svært lite sannsynlig, så kan programvaren gjøre skade. Og siden brukerene har tillatt Skype å bruke resursene i maskinene, som kan også være filer, så er det mulig at Skype-ansatte vil benytte seg av dette. Og du kan ikke nekte det, med mindre du fjerner programvaren.

 

Men det er tydelig at Skype har kortet ned mye, og kuttet ut mye i lisensavtalen. Den gamle avtalen brukte jeg circa to timer på å lese.

 

Jeg holder meg unna Skype, og jeg har mine grunner. Men det er selvsagt opptil hver enkelt om du vil godkjenne avtalen. Men om du godkjenner avtalen, så gir du Skype juridisk rett til å gjøre mer eller mindre hva de måtte ønske med din pc. Det mener jeg er en stor risiko. Så om det skulle være en Skype-ansatt som skulle ønske tilgang til en Skype-bruker, så har du gitt hann/hun tillatelse til å gjøre det. Om Skype vil føre til at dine data blir kopiért til uvedkommende, eller ødelagt, så vil ikke du kunne saksøke Skype for det. Så tenk dere om før dere trykker på godkjenn.

 

Jeg vil ikke ha noen spydige kommentarer på dette. Husk, det er opp til deg selv om du vil bruke Skype eller ikke. Jeg bare advarer mot at du kan komme opp i en situasjon der du ønsker å saksøke Skype, men da har Skype lisensavtalen og loven på sin side. Lisensavtalen åpner for mye tolkning, så jeg anbefaler at du leser den selv og tolker for deg selv, og ikke bare trykker godkjenn. Jeg vet om flere som har skiftet mening om Skype etter å ha lest lisensavtalen.

Lenke til kommentar
Det var også et punkt i avtalen at jeg måtte godkjenne at jeg ikke skulle saksøke Skype.

Er dette virkelig lov?

 

"Hvis du er så missfornøyd med at vi herjer villt med PCen din at du saksøker oss så saksøker vi deg for brudd på våre regler".

 

Så vidt jeg skjønner så stiller loven seg over private aktører sine regler (lisensreglene), og dermed vil det punktet til skype være ugyldig. Det eneste de kan gjøre er vel å nekte å tilby deg tjenesten deres mer.

 

Bruker Skype en åpen standard på grensesnittet? Er det åpen kildekode? I så fall, finnes det kompatible programmer som har bedre betingelser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...