Gå til innhold

Se film med videobriller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt oppgulp av teknologi, men litt spennende er det likevel. Hvis prisen blir bra nok vel og merke. 12" på 1 meters avstand tilsvarer 6" på 0,5 meters avstand. Samme avstand som jeg er vant med 19". (virker 3,2x større både vertikalt og horisontalt = 10 ganger større areal) Dvs. produktet virker som en billigversjon med dårlige spesifikasjoner. Håper dette bedrer seg så det kan se ut som en større skjerm etter hvert. Og bedre oppløsning takk.

Lenke til kommentar
cyclops ja.

eneste som mangler er 2 små kamera i fronten slik at en kan ta opp det som er foran seg og få overlagt forskjellig info.

Star Wars!! Kikkerten Luke bruker i starten av ¤-er'n :dribble:

 

Bir lasta inn info as-you-see :p

 

 

Og Simen1: klart det blir utvikla mer ;) Leste om et patent i Illiustrert Vitenskap der man får følelsen av å se på 32" :dribble:

Illusjon av 32" på brillene = heftig!! :w00t:

Lenke til kommentar
Og Simen1: klart det blir utvikla mer ;) Leste om et patent i Illiustrert Vitenskap der man får følelsen av å se på 32" :dribble: Illusjon av 32" på brillene = heftig!! :w00t:

Det kan du med denne også. 12" på 1m avstand ser like stort ut som 32" på 2,67m avstand. Eller la oss si at illusjonen gjør at det ser ut som skjermen er en 100 meter unna. Da vil jo disse brillene tilsvare en gigantskjerm på 1200".

 

Men den dekker jo ikke mer av synsfeltet om den står langt unna. Det hadde vært mer digg om de hadde klart å bruke større deler av synsfeltet.

Lenke til kommentar

Som Simen1 ganske korrekt sier så er dette gammel teknologi. Mysteriet er hvorfor har ikke dette kommet i masseproduksjon ennå?? Og da helst semitransparente bilder overlagt det normale synsfeltet, omtrent som en HUD i et jagerfly.

 

Koble det til nattmodus/IRmodus på mobilen, så vet jeg om en kunde som er klar.

 

Koblet til andre enkle VR-metoder kan dette også gjøre MMIen enklere.

Lenke til kommentar

ugjenomsiktige briller er en ting, men gjennomsiktige blir litt verre.

 

HUDen i ett jagerfly benytter seg jo av det at om du setter en glassplate i vinkel og lyser på det så vil deler av lyset bli reflektert i vinkel av glassplaten.

 

en HMD (head mounted display) er en litt annen sak siden en da enten må henge prosjektør og glassplate® på hodet til brukern eller lage gjennomsiktige skjermer. førstnevnte kan fort bli tungt, men skal vist dukke opp i hjelmene til moderne jagerfly (og har vel også blitt brukt i hjelmene til apache piloter). den andre krever gjennomsiktige lcd skjermer eller lignende, og veldig små men høyoppløslige skjermer. vet ikke helt hvor forskningen er på dette.

 

mener å ha lest noe om å bruke laser og ett halvreflektivt lag på vanlige briller for å "skrive" bildet på netthinnen. hvor forskningen på dette havnet aner jeg ikke men jeg tror nok dem gikk seg på problemer med å lage laserdelen liten nok...

Lenke til kommentar
den andre krever gjennomsiktige lcd skjermer eller lignende, og veldig små men høyoppløslige skjermer.

Halvgjennomsiktige LCD-skjermer finnes. De brukes blandt annet i 3D-skjermer. (To LCD-skjermer oppå hverandre som sammen skaper en 3D-effekt)

 

Men da tror jeg det gir mer mening å bruke ørsmå prosjektører (for å få tyngdepunket inn på hodet så ikke brillen vil ramle av) og så bruke halvspeil (omentrent som blanke solbriller) for å reflektere en gitt prosentandel av lyset bakover til øyet. F.eks ved 50% reflektivitet så vil halvparten av prosjektørlyset reflekteres tilbake til øyet, samt at personen ser omgivelsene med 50% lysstyrke (akkurat som med vanlige solbriller).

Lenke til kommentar

heh, tror jeg har skutt meg selv i foten til en viss grad.

 

kom til å tenke på at det er en del folk som flyr rundt med hjemmebyggede "kropps-pcer" den siste tiden. slike som MIThril: http://www.media.mit.edu/wearables/mithril/index.html

 

problemet er vel fortsatt at displayene er mer funksjonelle den pene å se på :p

og dem jeg finner gjennom en kjapp google og via engadget (elsker den sia!) er som oftest ment for montering utenpå eksisterende briller.

 

men om en laget ett sett med stereo-skjermer (lik dem i artikkelen). med avtagbar/utskiftbare glass (svart, solbrille, klarglass) for bruk i forskjellige situasjoner, og hvor en eller begge av skjermene kan skrues av eller dempes i styrke slik at en får muligheten til å se forbi bildet så begynner ting å bli spennende.

 

da manger en bare muligheten for en slags universalkobling for pdaer og annet slik at en kan stikke den i en lomme og fortsatt se hva som skjer. om nødvendig kunne enhten sende ut ett eget bilde som bare viste ting i kanten av synsområdet. slik som en rulletekst i nedre kant når noen ringte så en kan se nummeret osv.

 

ett annet problem er vel strømforbruk? trenger disse brillene egne batteri?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...