Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL uten fasttelefon.


Anbefalte innlegg

Som de fleste vet, har man ikke fasttelefon må man betale en avgift(900,- eller mer) for at en montør skal koble til en linje i en sentral. Samt et tillegg på ADSL på 50-90,- per mnd.

 

Men hva med disse tilfellene.

 

1. Man har ADSL og fasttelefon og sier opp telefonen.

Telenor sier da at jeg ikke trenger en montør for å beholde ADSL. Hmm hvorfor ikke? Er det for at de da ikke sender ut en montør til å fjerne noe i en sentral, noe de hadde gjort hvis jeg også sa opp ADSL?

 

 

2. Jeg bytter ADSL leverandør, og deretter sier opp fasttelefon.

Må jeg da betale telemontør avgift fordi jeg tar med ADSL til en annen leverandør og har sagt opp både ADSL og fasttelefon som gjør at de kanskje sender ut en montør for å fjerne noe i sentralen?

 

 

3. Jeg beholder ADSL, sier opp fasttelefon og vil skaffe meg husalarm senere.

 

- Jeg betaler da et tillegg i pris på ADSL på 50-90,- per måned for å ha ADSL uten fasttelefon. hva betaler det tillegget for? En skjult fastlinje hos Telenor Networks?

 

- Men skal jeg så ha husalarm så sier alle "da må du ha fasttelefon". Jaha, men hva betaler jeg 50-90,- ekstra i måneden for da? Hvorfor kan ikke husalarmen benytte det kobberparet jeg betaler for?

 

4. Hvis jeg ikke har fasttelefon og vil bestille ADSL.

Da sier alle at jeg må ha en telemontør til 900,- eller mer. Men da sier jeg at Bravida kan gi meg en telemontør til 350,- hvorfor kan ikke jeg da bruke denne i stedet for at dere skal sende en til 900,-?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du er alerede koblet til i sentralen, derfor trenger ikke ein montør gjøre noe.

 

2. Samme svar som over, du må betale etter den er sagdt opp siden ein motør kobler deg

ut når du sier opp fasttelefon og når du da skal ha ein tjeneste må montør koble deg til igjen.

 

3.

- Du må betale tilleg for nettlevrandøren din må leige plass på telenor sin sentral.

- Husalarmer går over eit helt annet system, altså den ringer opp eit nummer

og gir ein slags beskjed til ein server.

Dette går over tellerskritt, på samme måte som WAP på mobil.

 

4.

- De kan være etter hva avtaler nettleverandør har med montør selskap.

- Utstyr montør bruker av ledninger, modemer osv som ikke bravida leverer.

- + mye mer.. :w00t:

 

Håper du ble noe klokere!

 

EDIT: Hadde quota første innlegg, fjernet!

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Jepp, ble klokere på alt utenom 2 punkt.

 

1. Hvis jeg ikke vil ha noe modem eller hjelp her hjemme fordi jeg gjør alt selv og kjøper gjør det selv pakke til 0,- i etablering.

 

Hvorfor kan jeg ikke da la en bravida telemontør gjøre jobben i sentralen til 350,- som en de har avtale med hadde tatt 900,- for? Er jo meningsløst når jeg ikke trenger hjelp hjemme.

 

2. Hvis jeg sier opp fasttelefon og ADSL uten å bestille noe nytt.

Hvorfor er det da plutselig gratis for telemontøren som skal ut å koble meg vekk fra sentralen?

 

Så hvorfor 0,- for å koble meg vekk og 900,- for å koble meg til som i praksis er nesten det samme arbeidet ;)

 

Det jeg sier er vel, hvorfor skal det koste å koble meg til når det ikke koster noe å fjerne meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

1. Siden linjen bare kobles ned i telefonsentralen med et par tastetrykk. Hjemme hos deg trengs ingen endringer.

 

2. Ikke helt sikker på hva du mener her, men jeg prøver meg. Kommer sikkert ann på hvilken ISP du bytter fra til. F.Eks. fra telenor til tele2 bytter du kun operatør med noen tastetrykk. Bytter du derimot i fra Telenor til Nextgentel må det en montør ut i sentralen og fysisk koble linjen fra Telenor sin Deslam til NGT sin.

 

3. Du betaler de ekstra kronene for vedlikehold av den koberlinja du har i fra sentralen og hjem til deg. Den normale ADSL-prisen er basert på at ISP og telenor "spleiser" på denne. Sier du opp fasttelefonen må ISP betale alt. (Ergo noen slår på 50-60kr til kunden.)

 

Når du sier opp fasttelefonen vil utstyrsnr i telefonsentralen bli merket som linje etter xxxxxxxx (Det gamle tlf.nr. ditt) Skal du da aktivere linjen igjen må du betale for et telefonabonnemang hos telenor eller tele2 mf. Da trenger de bare å aktivere utstyrsnr igjen medmindre dette har blit brukt hos en annen abonent i mellomtiden. (Isåfall må montør ut og koble et nytt utstyrsnr mot adsl linja du har allerede.

 

4. Har du ikke en linje fra før må en montør ut å koble opp en linje fra sentralen til deg. Dette siden du ikke har en aktiv linje, og det i 95% av tilfelllene ikke er registrert en linje etter som er grei.

 

I de 900+kr som du betaler til ISP ligger:

-Registrering av deg som kunde

-Oppslag i linjekartoteket, finne ledig linje, registrere din linje inn.

-Konfigurering av DSLAM for å aktivere ny port.

-Oppkobling av ny linje fra sentralen til deg. (Og oppsett av kontakt i noen tilfeller.)

-Utsending av modem. (Hos noen.)

-Utsending av brukernavn og passord

 

PS. Bravida monterer ikke telefonlinjer lengere..... Den delen av Bravida som gjorde dette heter nå Telavie. :tease:

Lenke til kommentar

1. Vel, uten at jeg vet det. Telavie eller sønnico kan ikke koble deg opp i sentralen da de trenger beskjed i fra en ISP for å vite hvor de skal koble deg. Ting må aktiveres og registreres. Noe telenor, ngt, bc el. må gjøre.

 

2. Telenor sender ikke ut noen montør vist du sier opp fasttelefon. Han du snakker med på 05000 kobler deg ned via pc. Den fysiske koblingen i sentralen består som før. (I tillfelle du skulle ombestemme deg, da kan de bare aktivere igjen.)

Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27/06/2005 : 16:41

Ok, så hvis jeg sier opp. Og går til en annen leverandør så skulle jeg ikke behøve å betale for å kobles opp?

 

Når det gjelder telefonen ja. Ikke ved ISP bytte, da må det en montør ut for fysisk å koble kablene over på din nye ISP sitt eget utstyr. Hvis da din nye ISP har eget utstyr i sentralen.

Lenke til kommentar

Ok, men hvis alle leverandører bruker Telenor Networks sitt "ADSL" utstyr i denne sentralen, da skulle de ikke behøve å koble opp på nytt hvis jeg

 

1. Sier opp fasttelefon nå.

2. Bytter ADSL til en annen leverandør om 0-6 mnd.

(alle ADSL leverandører leverer linje på samme utstyr)

 

Det er kun telenor Networks som har utstyr i sentralen her, alle gir linjer via den.

 

Jeg kan spare en 100,- i måneden på å bytte til Tele2 nå med gratis etablering, hvis jeg slipper oppkoblingsgebyret.

 

Og venter jeg 1-3mnd kan det være det skjer noe mer.

 

Med telenor ADSL "4Mbps" betaler jeg 609,- uten fasttelefon. Hos tele2 ville jeg betalt 544,- uten fasttelefon, altså networks begyret i tillegg.

 

Så kunne jeg gjort 1. og 2. og sluppet disse 900,-?

 

EDIT:

Jeg pratet med TELE2 nå og de sier at selv om telenor ikke fjerner noe i sentralen, men kun kobler ned via pc, og ingenting fjernes i tilfelle jeg angrer meg, så må de alikevel gjøre et arbeid i sentralen hvis jeg skal ha ADSL fra dem etter å ha sagt opp fasttelefon.

 

Det finner jeg litt merkelig, men det kan sikkert en av dere fortelle meg årsaken til? :)

 

Hvorfor må jeg betale montør avgift for å gå fra en ADSL leverandør til en annen, hvis jeg innenfor 0-6 mnd har sagt opp fasttelefon, og jeg allerede har ADSL og den nye leverandøren vil bruke det samme utstyret fordi kun telenor har utstyr i min sentral?! (puh for en linje)

 

Jeg hadde forstått det hvis jeg hverken hadde fasttelefon eller adsl...

 

Så hvorfor tar TELE2 900,- i dette tilfellet? Samme gjelder NGT de bruker også telenor sitt utstyr i "min" sentral.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg pratet med TELE2 nå og de sier at selv om telenor ikke fjerner noe i sentralen, men kun kobler ned via pc, og ingenting fjernes i tilfelle jeg angrer meg, så må de alikevel gjøre et arbeid i sentralen hvis jeg skal ha ADSL fra dem etter å ha sagt opp fasttelefon.

 

Det finner jeg litt  merkelig, men det kan sikkert en av dere fortelle meg årsaken til? :)

 

Hvorfor må jeg betale montør avgift for å gå fra en ADSL leverandør til en annen, hvis jeg innenfor 0-6 mnd har sagt opp fasttelefon, og jeg allerede har ADSL og den nye leverandøren vil bruke det samme utstyret fordi kun telenor har utstyr i min sentral?! (puh for en linje)

 

Jeg hadde forstått det hvis jeg hverken hadde fasttelefon eller adsl...

 

Så hvorfor tar TELE2 900,- i dette tilfellet? Samme gjelder NGT de bruker også telenor sitt utstyr i "min" sentral.

Vist jeg har forstått telenor riktig tar de ikke vare på linje etter på ADSL enda. Derfor vil en dslam posisjon som blir satt ledig fort kunne bli tatt i bruk igjen av en annen kunde. Derfor må de nok i de fleste tilfeller koble opp linja på nytt igjen.

 

Men vist du kun bytter operatør fra Telenor til Tele2 som ligger på samme dslam skulle det ikke være noe grunn til å flytte posisjon. Skulle bare holde med å konfigurere om den posisjonen du har nå med nye VP og VC verdier.... (Men er ikke 100% sikker på dette.)

 

Jeg forstår at ISP tar en sum for å koble over linja, da det er en del "papir" arbeide med dette. Men at de ikke differanserer prisen på der hvor du trenger fysisk omkobling eller kun "pc-omkobling" vet jeg ikke. Grådighet eller enkle prislister er den eneste grunnen jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Jepp.

 

For i disse 900,- inkluderes nemlig hjemmebesøk med å koble opp evt. kontakter osv. Og når jeg

 

1. Ikke skal ha hjemme besøk med router/kontakt oppk.

2. Ikke skal ha koblet noe i sentralen

 

Så synes jeg ikke jeg burde betale fulle 900,- som jeg synes hjemmebesøk og deretter sentralbesøk burde utgjøre størsteparten av.

 

For arbeidt ved mitt vedkommende synes jeg 150-250,- for papirarbeid og 500,- maks hvis de også skal ut til sentralen. Vi snakker tross alt om en privatkunde som skal bestille ADSL og ikke et firma som bestiller en senior konsulent i VAR sjiktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...