Gå til innhold

HTPC-kabinett med skjerm og fjernkontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle gjerne visst hvor mange harddiskplasser denne har, hvor store grafikkort den har plass til, og om den trenger PSU av sær størrelse eller takler en standard PSU.

Det står mer om den på Silverstone sine sider: http://www.silverstonetek.com/products-lc14m.htm

 

Ser ut til at den har 4x 3 1/2" plasser og 2x 5 1/4 plasser :-)

Støtter også standard ATX PSU :-)

 

Er vel ikke helt enig at 21-23dBA kan betegnes som "støy", blir vel

mer bakgrunnsstøy, og i bruk så er det nok høytalere som overdøver denne helt greit ;-)

Men, jeg skjønner argumentet, det beste hadde jo selvfølgelig vært passive kjøleløsninger. Ja, ja, man får vel ta å modde litt da :-)

Ser at Silverstone også selger passive kjøleløsninger, så alt er vel mulig.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Kabinettet har kun front i aluminium. Selve boksen er i 1.0mm stål. Bedre med stål enn alu, gir mindre vibrasjoner og resonans. Silverstone brukte alu i boksen kun på de to første, LC-01 og LC-02, deretter gikk de over til stål.

En interessant slekting for de som ikke trenger to drev og vil ha noe litt slankere, LC-11, er testet på silentpcreview.com

http://www.silentpcreview.com/article228-page1.html

med bl.a. en pentium-m avkjølt med en nexus-modda zalman 7000alcu og samsung notebook disk. Ganske så pent og stille!

Men dyrt...

 

tjobben

Lenke til kommentar

Da har vi alle ulik oppfattning av ordet "stille". Denne her støyer og den støyer mye.

 

Sammenligner vi projektorer ser vi at de støyer også. Det er en grunn til at flere og flere som har projektor kjøper seg en stor plasma skjerm i stedet. Har enda ikke møtt noe med vifte som er stille ;)

Lenke til kommentar
Da har vi alle ulik oppfattning av ordet "stille". Denne her støyer og den støyer mye.

 

Sammenligner vi projektorer ser vi at de støyer også. Det er en grunn til at flere og flere som har projektor kjøper seg en stor plasma skjerm i stedet. Har enda ikke møtt noe med vifte som er stille ;)

Har du fått prøvd'n så kjapt :blink: ? I så fall, hvordan fikk du tak i den?

Hehe, kjenner flere som eier plasmaskjermer som bråker mer enn min egen pc;)

"Stille" tror jeg nok skal være mulig bare man er påpasselig med hva man velger å bruke;). "Lydløs" er derimot værre å få til, vifter eller ei. I min boks sitter det 3 vifter, alle av typen Nexus (produsert av Yate Loon) som rusler å går på ca 6v. Det som lager mest støy er samsung spintpoint p80 diskene, som selvsagt ikke er skrudd fast. De er de klart mest stillegående 3.5" 7200rpm diskene jeg har hatt, men kjøpte for litt siden en samsung notebook disk

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301726&cks=PRL

og nå nærmer det seg lydløst.

Det jeg nå snakker om er et standard tårn som jeg jobber med. Den står under en meter fra der jeg sitter, og jeg kan ikke høre den selv på natta. Bor i en enebolig langt ute på landet, så der er det stille:)

En htpc derimot, står gjerne ikke så langt fra displayet som brukes, og som regel sitter man ikke så nærme som 1 meter fra fx. en 42" skjerm, heller kanskje 4-5 meter. Samtidig brukes jo htpc'ene i hovesak til film/tv, og dersom man ikke ser mye på nyheter på døvspråk, pleier det som regel å være litt lyd.

Ikke dermed sagt at htpc'n trenger å være skikkelig bråkete:)

De to 60mm i LC-14 kan skape trøbbel, men de trenger man ikke bruke. Utsuget kan fint gå gjennom en psu med høy virkningsgrad og god viftestyring på 12cm vifte. De finnes, fx. SeaSonic har flere gode muligheter.

tjobben

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest den. Fin serie.

På side 7 under avsnittet om støynivå skriver du "Dette har medført at vår HTPC er så å si lydløs". Hva har skjedd?

Antar at dette ikke hører hjemme i denne tråden, men ble nysgjerrig. Har du skrevet noe om dette støyproblemet som tydeligvis har dukket opp etter artikkelserien? "Bråker som f." betyr vel mer støy enn "så og si lydløs":)

Kanskje skal vi fortsette i tråden til artikkelserien din...

Lenke til kommentar

Filmene tar endel plass etterhert, ja. Men man kan jo ikke bare slette de gamle b-filmene selvom man neppe kommer til å se dem? Plutselig en dag...

Også all musikken trekker jo litt MB.

Dersom du ikke allerede har prøvd: ikke skru diskene fast i boksen, ihvertfall ikke direkte disk mot kabinett. Det er det verste man kan gjøre, spes. med en aluboks. Gummiforinger må være minstemål. Mer kreative greier er fx. å henge opp i strikk, men det blir vel litt trøblete i boksen din. Selv brukte jeg biter av lydisoleringsmattene som var til overst og stablet diskene opp på hverandre. Skar to strimler ca 1cm bred og like lang som disken, limt til bunnen slik at disken kunne hvile på de. Striper istedet for en hel bit for å sikre litt luftstrømning under disken. Limte to striper til oppå der igjen, og la disk to på disse. Et fint stableprosjekt som resulterte i merkart mindre HD-støy. Stort sett alle mulige varianter er bedre enn å bare skru de fast. Du kan miste litt kjøleeffekt ved ikke å ha de fastmontert, men tempen kan du jo bare overvåke med MBM eller lignende.

Antar du måtte skru opp 60mm'rn bak med alle de diskene i det vesle kabinettet. Tror neppe det finnes stillegående 60mm'ere som evner å flytte litt luft uten å hvine infernalsk.

Nei, finn frem dremelen og skjær i vei. Lag et høl på sida bak for en 92mm vifte til utsug, evt 120mm om du får plass. Sjekk ut nexus vifter (mamoz.no). Bedre enn Papst. Smoooth, null klikking. God pris. Kan det bli bedre?

Ellers høres det ut som om du trenger en medieserver:) Burde ikke det vært en mulig ny artikkelserie som du drar i gang? Kunne vært meget interessant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...