Gå til innhold

2 nye zoom-objektiver fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"2 nye zoom-objektiver fra Nikon"

18 - 55 mm og 55-200 mm?

Men er de det?

Nei, se fra pressemeldingen for 18 - 55 mm objektivet:

(Bildevinkelen er tilsvarende et objektiv på

27-82,5 mm i 35 mm-format.)

 

For en forvirring!

Og dette bidrar akam.no til?

Skammer dere dere? :-)

Det burde dere.

 

Kan dere ikke snart begynne å bruke vinkler (grader) i stedet.

Og skrive mail til ALLE dere kjenner i bransjen og si fra at dere gjør det.

Og maile til alle andre dere kjenner som anmelder kamera m.m. og si til dem også at de skal bruke vinkler.

Og lage en tabell fra 35mm ekvivalente mm brennvidde til hvilken vinkel det tilsvarer.

Og til slutt få disse kameraleverandørene til å skrive vinkler foran på linsene sine, i all dokumentasjon osv.

De gjør det hvis dere gjør ovenstående og noen få viktige journalister følger opp! Tro meg. (Og hvis dere ikke tror meg så prøv likevel så skal dere få se!)

 

Kanskje en eller annen profesjonell fotograf vil protestere og si at han trenger informasjon om linsens brennvidde i noen formler for lysmengde som trengs eller lignende. I tilfelle noe slikt skulle skje - og faktisk være behov for - er det jo ikke noe forbud mot å oppgi disse millimetrene. Saken er bare å gå over til vinkler for oss vanlige dødelige (og de aller fleste andre også :-) som faktisk trenger det for ikke nå å bli helt susete i hodet.

 

mm brennvidde på digitale kamera er og blir bare et bidrag til forvirring og INGENTING annet for alle parter!

 

Håpende

Nils Myklebust

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at grader er så mye enklere. Om du vil kan du jo lage deg en konverteringstabell selv. Folk kan kanskje skjønne litt bedre hva et 15graders objektiv er enn et 300mm objektiv, men jeg tror ikke forskjellen er så stor. Det hele er enkel fysikk, og det er snakk om et meget innarbeidet system, og jeg tror du kjemper mot noen enorme vindmøller her...

 

Og problematikken med cropfaktor kommer du ikke utenom likevel. Jeg bruker de samme obkjektivene på film og på digitalkamera, og et 50mm objektiv er og blir et 50mm objektiv. Hva den endelige bildevinkelen blir (eller den effektive brennvidden) avhenger av systemet jeg bruker objektivet på.

Lenke til kommentar

Brennvidden på et objektiv er en fysisk egenskap som ikke har noe med størrelsen på sensoren å gjøre. Å oppgi brennvidde er derfor korrekt.

 

Å oppgi hva denne brennvidden tilsvarer på et analogt kamera gjøres for å ha en slags referanse.

 

Å oppgi vinkel foran på linsen vil ikke være hensiktsmessig.

Et nikonobjektiv kan brukes på Nikonkameraer, som har cropfaktor 1,5, Fujifilm, som har 1,5 i dag, men hvem vet hva de vil ha senere og Kodak som har full størrelse på sensoren.

 

Hva med Canon? De har kameraer med full størrelse, 1,3x cropfaktor, og 1,6x cropfaktor. 350D har til og med ørlite grann mindre sensor enn 20D. Hva synes du skal stå foran på linsa?

 

Det eneste som er helt entydig er faktisk brennvidden.

 

Hva man oppgir i spesifikasjonenen er noe annet. Der har man plass til å oppgi dette, men det spørs om det ikke ville blitt like forvirrende å oppgi en lang rekke med vinkler for ulike cropfaktorer.

 

Ideen om å lage en omregningstabell var ikke så dum. Den skal jeg vurdere.

 

Erik

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...