Gå til innhold

8 ms LCD-skjermer fra iiyama


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett på noen av reviewene på Tom's hvor de tester responstid litt mer "vitenskaplig" så er jo 20ms Herculesen min nesten like god som de siste 8ms skjermene. Det er jo bare en liten del av fargespekteret hvor de kommer ned i 8ms, så det sier ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar

Nemlig. Tallet for latency gjelder som regel kun i overganger mellom svart og hvitt, hvor LCD-panelet som regel er ganske kjapt (det er som regel der de måler når de oppgir latency).

 

I overganger mellom eksempelvis to mer nærliggende gråtoner går det derimot en god del treigere som regel, fordi punktene i LCD-paneler gjerne reagerer treigere når spenningsforskjellene er lavere. Resultatet blir at selv en 4ms skjerm gjerne kan ha etterslep som bare pokker i vanlig bruk, siden punkter ikke utelukkende skifter kun mellom svart og hvitt.

 

Det er i allefall slik jeg har forstått det i følge infoen jeg fant på Eizo's websider.

 

Edit: Litt omformulering, men det står stort sett det samme fortsatt. :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Det stemmer. Overgang fra 0 til 100% eller vica versa er raskest da det bare er å guffe på full spenning og vente til krystallene ikke kan snues lenger. Så fort krystallene skal stoppe på et mellomnivå blir prosessen mye mer omstendelig, da man må stoppe og sjekke hvor langt man er kommet hele tiden. Med full spenning vil prosessen bli så rask at prosessoren ikke henger med på vridningen, og derfor ikke kan si at man har kommet til ønsket nivå.

 

Jeg vet at BenQ (tror det er LG Philips-paneler) har kommet med en teknikk som skal gi mulighet for økte spenninger på enkelte grå/grå-justeringer. Så vidt jeg har forstått det så er det laget en del predefinerte posisjoner for krystallene - f.eks. 30%, 50% og 70% - som skal være lettere å treffe selv med høy spenning.

 

Skal man fra 0% til 66% antar jeg da at gangen vil være full pupp fra 0% til det predefinerte stoppet på 50%, og deretter sedvanlig lav spenning resten av veien. Dette bør gi en betraktelig ytelsesøkning på grå/grå, selv om det fortsatt er et stykke igjen til ISO-responstiden som oppgis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...