Gå til innhold

Endelig lovfestet 5 års reklamasjonsrett på mobil


Anbefalte innlegg

Så er det endelig klart. Nokia anket ikke rettssaken og 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner er herved lovfestet i Norges rike:

 

5 års reklamasjonsrett

 

FTU Sak: 20040151 - Mobiltelefon - Nokia 6210

Klage på dårlig dekning. Også spørsmål om jurisdiksjon og lovvalg. Utvalget fant at Forbrukertvistutvalget har myndighet til å behandle saken, at den skulle behandles etter norsk rett, og at mobiltelefonen omfattes av regelen om 5 års reklamasjonsrett. Vilkårene for heving ble funnet å være oppfylt. Klageren ble også tilkjent erstatning for reparasjonskostnader han hadde hatt

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo gode nyheter for de som har mobilen opptil 5 år. Det vil si de som fremdeles har Nokia 3210, Son.. jeg mener EricssonT10, Siemens C25 osv, hvis man ser litt tilbake.

 

På den annen side behandler enkelte mobilen som om den ikke innholdt elektriske komponenter. Spesielt er det vann/fukt de utsettes for. Ikke sjelden ser jeg folk som går ute og snakker i mobilen når det regner. Man ville ikke sittet ute og sett på fjernsyn i regnvær.

 

Skulle mobilene tålt mer enn de gjør, ville de vært dyrere, og det ville kanskje gått lenger mellom hver ny modell.

 

Men passer man på mobilen, skal den kunne vare i flere år. Det som kanskje må byttes er batteriet. De fleste feil og mangler blir oppdaget tidlig, og i alle fall i løpet av garantitiden. Men det er fint med 5 års reklamasjonrett.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Det er veldig fint med 5 års reklamasjonstid og dette er ikke bare en fordel for de som har 5 år gamle mobiler, slik som du hevder i ditt innlegg, men også de som har 2 år og 1 uke gammel mobil.

 

Flere modeller som fremdeles er i salg som har vært på markedet i over to år.

 

Dessuten dekker reklamasjonsretten normal bruk og får man fuktskade på telefonen innenfor de første 5 år, og har behandlet den normalt, har man altså krav på ny telefon/retting av mangelen.

 

Dette blir selvfølgelig vanskelig å få igjennom, da det er høyst sannsynlig at telefonen er behandlet litt halvveis én eller annen gang om den nå skulle få en slik skade.

Lenke til kommentar
og det ville kanskje gått lenger mellom hver ny modell.

Det tror jeg egentlig ikke. Men saken er at slik beskyttelse går utover vekt og størrelse, noe som er viktig for mannen i gata.

Synes selv at det er synd at fks. Ericsson sluttet med sine gode konstruksjoner.

 

Men folk behandler nok telefonen altfor dårlig, handler mest om holdninger egentlig. En mobil er jo bare en mobil liksom ;)

Lenke til kommentar

Om du vil, så klarer du nok å få selv en skrøpelig telefon som nokia 3200 til å holde i 5 år. Og det er de som ønsker dette som denne loven beskytter.

 

De som kaster telefonen sin veggimellom, prater i regnet, tar med telefonen på badet til morgendusjen hver dag osv. vil jo klare å ødelegge telefonene sine etterhvert uansett.

Lenke til kommentar
På den annen side behandler enkelte mobilen som om den ikke innholdt elektriske komponenter. Spesielt er det vann/fukt de utsettes for. Ikke sjelden ser jeg folk som går ute og snakker i mobilen når det regner. Man ville ikke sittet ute og sett på fjernsyn i regnvær.

Synes dette var en svært dårlig sammenligning med mindre mobiltelefoner faktisk ikke er beregnet for utendørs bruk, noe jeg tviler sterkt på.

Uansett synes jeg helt klart at en telefon ved normal bruk (innendørs og utendørs) bør kunne vare i 5 år og det er dumt at noe slikt faktisk må lovfestes for at produsentene skal gå med på det.

Mange vil nok skifte mobil uansett i løpet av en 5års periode, men de som ikke ønker det bør kunne forvente at telefonen ikke går i stykker.

Lenke til kommentar
På den annen side behandler enkelte mobilen som om den ikke innholdt elektriske komponenter. Spesielt er det vann/fukt de utsettes for. Ikke sjelden ser jeg folk som går ute og snakker i mobilen når det regner. Man ville ikke sittet ute og sett på fjernsyn i regnvær.

Synes dette var en svært dårlig sammenligning med mindre mobiltelefoner faktisk ikke er beregnet for utendørs bruk, noe jeg tviler sterkt på.

De er beregnet for utendørs bruk, men ikke i regnvær.

Lenke til kommentar

Ja nrk var jo innom butikken jeg jobber og lagde sak på akkurat dette. Blei sendt på 21-nyhetene i går.

 

Han gjøken derfra drev jo og fortalte kundene at "nå har du 5 års garanti på telefonene dine".

 

Heldigvis ble akkurat det klippet ut av reportasjen, og det ble snakket om reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Den nye forbrukerkjøpsloven gjelder bare varer kjøpt etter første juli 2002. Har ikke tilbakevirkende kraft. Den gamle kjøpsloven hadde også 2 år og 5 års reklamasjonsrett, men litt andre forumleringer om jeg ikke husker helt feil.

 

Når det gjelder om trådløse telefonerdekkes av 5 års reklamasjonsrett, så er det et tolkningsspørsmål på samme måte som det har vært med mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte at dette ikke har tilbakevirkende kraft? Kjøpte en telefon for 4 år siden som sluttet å fungere. I følge elkjøp ble den kjøpt før disse reglene kom, og gjelder derfor ikke.

 

Forresten, dette var en trådløs fast-telefon - samme reglene gjelder vel for de?

Denne spesielle saken gjelder faktisk den gamle Lov om Kjøp. Går du inn i innlegget og leser gjennom saksdokumentasjonen finner du dette:

 

Sammendrag av faktiske forhold og partenes anførsler.

 

Klageren kjøpte den 29.06.2001 en Nokia 6210 mobiltelefon med bilpakke av Telebutikken Nord AS for kr 1.969,-, som er betalt.

 

Den nye forbrukerkjøpsloven gjaldt fra juli 2002, så 5 års reklamasjonsrett har også tilbakevirkende kraft. Er nemlig ikke en ny lov som har kommet nå (da ville det ikke hatt tilbakevirkende kraft), det er en tolkning av den gamle loven som er gjort rettskraftig.

 

Jeg ville tro at dette også har innflytelse på evt kommende saker angående trådløse telefoner og disse vil også ha 5 års reklamasjonsfrist, inntil en evt annen dom foreligger som går imot dette vedtaket.

Lenke til kommentar

Det er bra og vite at telefonen min er ment å holde like lenge som bilderørene i TV`n min, varmeelementene i ovnen min, mikrobølgene i mikrobølgeovnen min( :p ), trommelen i vaskemaskinen min, såpedispenseren i oppvaskaskinen min osv. osv. :nei:

 

Hva er det her for noe tull da..... 5 år asså..... jeg blir så sur jeg.....

Lenke til kommentar
Det er bra og vite at telefonen min er ment å holde like lenge som bilderørene i TV`n min, varmeelementene i ovnen min, mikrobølgene i mikrobølgeovnen min( :p ), trommelen i vaskemaskinen min, såpedispenseren i oppvaskaskinen min osv. osv. :nei:

 

Hva er det her for noe tull da..... 5 år asså..... jeg blir så sur jeg.....

Ja jeg blir også mildt sagt forbanna over slik reklamasjonsrett og garanti tull. Få det bort alt sammen. :roll:

Lenke til kommentar
Det er bra og vite at telefonen min er ment å holde like lenge som bilderørene i TV`n min, varmeelementene i ovnen min, mikrobølgene i mikrobølgeovnen min( :p ), trommelen i vaskemaskinen min, såpedispenseren i oppvaskaskinen min osv. osv. :nei:

 

Hva er det her for noe tull da..... 5 år asså..... jeg blir så sur jeg.....

Hva er det som er så tullete med det da?

 

Hvis du hadde latt telefonen din ligge i en skuff i 4år og du tok den ut for å bruke den, men så oppdaget du at skjermen plutselig hadde blanket ut. Hadde du ikke syntes det var litt dårlig holdbarhet?

 

Da hadde det vært kjekt med 5 års reklamasjonsrett vettu.

 

Om du derimot er en av de som til stadighet mister telefonen i bakken, søler øl på den på byen, prater i regnvær osv osv vil ikke telefonen din holde så lenge uansett og du vil heller ikke bli dekket av denne retten.

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte at dette ikke har tilbakevirkende kraft? Kjøpte en telefon for 4 år siden som sluttet å fungere. I følge elkjøp ble den kjøpt før disse reglene kom, og gjelder derfor ikke.

 

Forresten, dette var en trådløs fast-telefon - samme reglene gjelder vel for de?

*kremt*

 

Det er rettspraksis som sier at det er fem års reklamasjon på mobil fordi tingen eller deler av den er ment å vare lengre enn 2 år.

 

Lurifaksen det selgeren sier er totalt feil på en måte. Riktignok kan du ikke bruke forbrukerkjøpsloven men kjøpsloven slik den var før forbrukerkjøpsloven trådte i kraft.

 

Reglen om reklamasjon var nesten helt lik:

 

(Kjøpsloven før 1 juli 2002)

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

(3) I forbrukerkjøp gjelder fristregelen i andre ledd tilsvarende. Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Melding om mangelen kan i forbrukerkjøp gis til den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler

 

Link til den gamle loven:

http://www.lovdata.no/oll/hl-19880513-027.html

 

Siden rettspraksis sier det er fem års reklamasjon på mobiltelefoni så gjelder det din også :w00t:

 

Hvis de ikke gir seg, kan du bringe saken inn for forbrukertvistutvalget (må gjennom forbrukerrådet først.)

Lenke til kommentar

Stemmer!

 

Som sagt, saken som nå skapte presedens og gjorde 5 års reklamasjonsrett rettskraftig fulgte den gamle Lov om Kjøp fra 1988.

 

Lykke til!

 

PS! Har en gammel nokia 5210 som plutselig konket ut etter 3 år. Den skal nå rett til Deltaservice og sannsynligvis videre gjennom forbrukerrådet osv (selvfølgelig så lenge det ikke er min egen skyld at den er gåen)

Blir moro!

 

Oppfordrer alle til å sende inn de gamle telefonene de har liggende, for å se om dere kan få nye/reparert dem med grunnlag av denne nye praksisen(?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...