Gå til innhold

Tror Dell satser på Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel jeg ser ikke hvorfor Dell skal bruke Opteron.

1) De kommer sikkert til å miste mye av de enorme avslagene de får fra Intel.

2) De må inn i et marksed med mye konkuranse, og relativ lite gevinst.

3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

5) Er det egentlig en så stor sak at Dell tenker på å bruke Opteron?? Dere har skrevet 4 artikler om det, har dere ikke noe mer fornuftig å skrive om?.

 

Det var vel det.

Lenke til kommentar

Vel jeg ser ikke hvorfor Dell skal bruke Opteron.

1) De kommer sikkert til å miste mye av de enorme avslagene de får fra Intel.

2) De må inn i et marksed med mye konkuranse, og relativ lite gevinst.

3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

5) Er det egentlig en så stor sak at Dell tenker på å bruke Opteron?? Dere har skrevet 4 artikler om det, har dere ikke noe mer fornuftig å skrive om?.

 

 

Kjempe enig :yes:

Lenke til kommentar

Spørs hvor store avslag de evt. får fra Intel da... Nå er det vel egentlig ingen av oss som veit hvorfor Dell utelukkende har kjørt Intel i alle år. Kanskje det er så enkelt at de bare ønsker å holde seg til en plattform.

 

Uansett om man foretrekker Intel eller AMD er jo AMDs økende popularitet godt nytt! Om Intel får enda litt mer konkurranse må jo de komme med bedre produkter/ pris som igjen vil være positivt for kundene. Om AMD får mer midler til å komme med bedre produkter/ pris vil det også være positivt for kundene.

 

(Litt off-topic kanskje:) Jeg synes det er en gjennomgående feil i diskusjoner á la Intel/AMD; "alle" har noe veldig i mot den andre part uten forståelse for at monopol ikke er bra, enten det er Intel eller AMD eller Microsoft! Så lenge kapitalismen styrer utviklinga må man ha konkkurranse for at det skal gå skikkelig framover

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Vel jeg ser ikke hvorfor Dell skal bruke Opteron.

1) De kommer sikkert til å miste mye av de enorme avslagene de får fra Intel.

2) De må inn i et marksed med mye konkuranse, og relativ lite gevinst.

3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

5) Er det egentlig en så stor sak at Dell tenker på å bruke Opteron?? Dere har skrevet 4 artikler om det, har dere ikke noe mer fornuftig å skrive om?.

 

Det var vel det.

Jaha !

 

1. Hvorfor skal Intel fortsette å subsidiere Dell maskiner ? en sak for EU ?

2. Har Dell noe valg når markeder vil ha alternative produkter ?

3. Alle brikkeprodusenter kommer stadig vekk med nye brikker.

4. Opteron = pris/ytelse teller mest for offentlige/bedrifter i dag.

5. I aller høyeste grad er det av interesse å vite hva som skjer

på markeder.

 

Det var vel det. ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Han bekreftet ovenfor tilhørere på Opteron sitt 1-års jubileum at han alltid hadde oppfattet Dell som et selskap ikke i fronten av utviklingen, men en bedrift som satset på det sikre og stabile.

Dette er nok en ganske riktig påstand. Dell er nesten som REMA 1000. Alt handler om volum der i gården. Skal du ha høy grad av skreddersying av systemene og mange "rare" konfigurasjoner så er nok IBM og HP å foretrekke.

 

Dette er nok også litt av grunnen til at de ikke har vært så tidlig ute med Opteron.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

Det spørs hva du skla gjøre det, sett opp en dual eller quad Opteron på 2,2Ghz og legg inn en database server spiller ingen rolle om den er på 32 eller 64 bit, og Opteronen knuser en Xeon på 3,2Ghz

Lenke til kommentar
Raptor,26/04/2004 : 13:25]
4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

Det spørs hva du skla gjøre det, sett opp en dual eller quad Opteron på 2,2Ghz og legg inn en database server spiller ingen rolle om den er på 32 eller 64 bit, og Opteronen knuser en Xeon på 3,2Ghz

Det er ingen tvil om at Opteron har bedre ytelse og pris/ytelse forhold enn dagens Xeon. Den vil helt sikkert kunne måle seg med Nocona også. Det er imidlertid slik at verken pris eller ytelse er alt i store deler av det markedet Opteron er rettet mot. Mye handler om RAS (Reliability, Availability, Serviceability) funksjonalitet. Dette har (tydelig vis) foreløpig ikke vært fokus for utviklingen av Opteron, men det er ventet at AMD og SUN vil sammarbeide om å implementere RAS funksjoner i Opteron systemer. SUN har som mange vet god erfaring med akkurat dette. Og det er vel grunnen til at SUNs egen "tail-end" CPU gjør det så bra. Opteron ser ut til å ha hatt et sterkt forkus på pris/ytelse. Skal bli interessant å se hvordan dette (kun 1 år gammle!) systemet utvikler seg når det får tid til å modnes.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

Opteron er bedre enn alt Intel har å tilby av prosessorer for tjenere og arbeidsstasjoner i dag og i nærmeste fremtid, og da tenker jeg på både Xeon- og Itanium-familiene. Det hjelper fint lite om Intel reduserer prisen på Itanium2 og/eller kommer med 64-bits utvidelser for Xeon, de store begrensingene til disse seriene vil fortsatt være der. Opteron derimot vil bli et mer tydelig og bedre alternativ for hver dag som går, og de som sier noe annet har rett og slett ikke forstått hvordan dette markedet fungerer. Opteron leverer hva den lover og mer til, det er det som teller til syvende og sist.

Lenke til kommentar
3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

Opteron er bedre enn alt Intel har å tilby av prosessorer for tjenere og arbeidsstasjoner i dag og i nærmeste fremtid, og da tenker jeg på både Xeon- og Itanium-familiene. Det hjelper fint lite om Intel reduserer prisen på Itanium2 og/eller kommer med 64-bits utvidelser for Xeon, de store begrensingene til disse seriene vil fortsatt være der. Opteron derimot vil bli et mer tydelig og bedre alternativ for hver dag som går, og de som sier noe annet har rett og slett ikke forstått hvordan dette markedet fungerer. Opteron leverer hva den lover og mer til, det er det som teller til syvende og sist.

Av ren sysgjerrighet kan jeg få spørre hva du legger i:

"bedre" Kun pris/ytelse, flere parameter enn det, eller rett og slett på alt?

"de store begrensingene til disse [intel] seriene vil fortsatt være der" Hvilke? FSB? FSB/NUMA er jo tross alt en avveiing mellom delay/båndbredde og enkelt/komplekst softwaremijlø for flerprosessorsystemer. Begge har sine tradeoffs.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
2. Har Dell noe valg når markeder vil ha alternative produkter ?

"AMD also gained 1.7 percentage points from its rival in the server market; Intel now holds a 95.2 percent share in the X86 server processor market, compared to 4.8 percent for AMD.". Det ser nå ikke ut til at markedet akkurat hyler etter Opteron enda, men 1.7% (opp fra 3.1%) er jo en bra start :)

 

Ellers, jeg tror Dell begynner å selge AMD når jeg ser det. Hector Ruiz's er bedre kjent som sjef for AMD enn spåmann.

Lenke til kommentar
3) Snart kommer Intel med nye brikker, og de vil vel heller vente for å se hva de duger til.

4) Opteron er ikke så fantastisk. Selv om det finnes flerer fanatiske AMD selvcpubomberer som kommer til å angripe meg.

Opteron er bedre enn alt Intel har å tilby av prosessorer for tjenere og arbeidsstasjoner i dag og i nærmeste fremtid, og da tenker jeg på både Xeon- og Itanium-familiene. Det hjelper fint lite om Intel reduserer prisen på Itanium2 og/eller kommer med 64-bits utvidelser for Xeon, de store begrensingene til disse seriene vil fortsatt være der. Opteron derimot vil bli et mer tydelig og bedre alternativ for hver dag som går, og de som sier noe annet har rett og slett ikke forstått hvordan dette markedet fungerer. Opteron leverer hva den lover og mer til, det er det som teller til syvende og sist.

Av ren sysgjerrighet kan jeg få spørre hva du legger i:

"bedre" Kun pris/ytelse, flere parameter enn det, eller rett og slett på alt?

"de store begrensingene til disse [intel] seriene vil fortsatt være der" Hvilke? FSB? FSB/NUMA er jo tross alt en avveiing mellom delay/båndbredde og enkelt/komplekst softwaremijlø for flerprosessorsystemer. Begge har sine tradeoffs.

Alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...