Gå til innhold

Opteron-servere fra IBM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morsomt å vite, men siden når begynte hw.no å melde om enhver ny server som koster en middels årslønn? Oh, jeg vet, siden AMD Opteron! :yes:

Såså, jeg er sikker på at hvis du hadde bladd deg bakover i arkivet så ville du funnet en artikkel om Itanium som er eldre en hammer, når det først ble snakk om

månedslønner ;)

Lenke til kommentar
Morsomt å vite, men siden når begynte hw.no å melde om enhver ny server som koster en middels årslønn? Oh, jeg vet, siden AMD Opteron!  :yes:

Såså, jeg er sikker på at hvis du hadde bladd deg bakover i arkivet så ville du funnet en artikkel om Itanium som er eldre en hammer, når det først ble snakk om

månedslønner ;)

Joda, det er helt greit for meg, men 4xOpteron er ikke noe nytt og dette er andre 4x serveren det meldes om på kort tid. Lurte bare på (vel egentlig ikke) om vi skulle få vite om alle 4x Opteron serverene som kommer? Det kan (for håpentlig vis) bli en del av dem...

Lenke til kommentar

Hadde det vært INTEL prossesorer så hadde ikke Intelfansen sagt noen verdens ting.HW skal vel være en Uavhengig publikasjon eller?.Det er faktisk noen som liker å lese om dette da det gjør konnkuransen mellom AMD/Intel til at vi får bedre og raskere prossesorer.Hvis Intel hadde vært enerådende på markedet så hadde utviklingen av nye prosessorer gått veldig tregt.Mye dyrere også.Det er lov til å bruke hue.Og kjøp det som passer for hver enkelts behov.

Lenke til kommentar
Hadde det vært INTEL prossesorer så hadde ikke Intelfansen sagt noen verdens ting.HW skal vel være en Uavhengig publikasjon eller?.Det er faktisk noen som liker å lese om dette da det gjør konnkuransen mellom AMD/Intel til at vi får bedre og raskere prossesorer.Hvis Intel hadde vært enerådende på markedet så hadde utviklingen av nye prosessorer gått veldig tregt.Mye dyrere også.Det er lov til å bruke hue.Og kjøp det som passer for hver enkelts behov.

Om hw.no hadde begynt å lempe ut artikler om 4 way Xeon servere (eller itanium for den saks skyld) så hadde jeg faktisk begynt å lurt ja! I likhet med AMD server systemene koster de i området 200k-400k og er ubrukelige som workstation. Ikke det at det kan være interessant, men en ny server på en 2 år gammel platform er vel ikke for nyhet å regne så veldig mange ganger?

 

La oss nå ikke blåse dette ut av proporsjoner. Det var bare en liten tanke som slo meg... :roll: selv om jeg visste at det ble bråk så tenkte jeg; kanskje ikke denne gangen.

Lenke til kommentar
Er det så mange som kommer med Intel servere for tiden da? :roll:

:p

 

AMD skryter av at Opteron har solgt bedre enn Itanium i 2004, rundt 100 000 Itanium'er bli solgt (Opteron solgte altså over 100 000). Xeon selger i millioner.

 

4P Opteron servere er nyheter - Xeon er ikke (jf bilkrasj er nyheter, punkteringer er ikke).

 

Ikke for å lage noen debatt, men det setter jo ting i perspektiv,64-bit Xeon vil ha utsolgt AMD64(A64+Opteron) allerede i 2004?

Lenke til kommentar
Morsomt å vite, men siden når begynte hw.no å melde om enhver ny server som koster en middels årslønn? Oh, jeg vet, siden AMD Opteron!  :yes:

Husk også at hw.no ikke bare leses av hjemmebrukere/entusiaster, men også av folk som jobber profesjonellt med IKT. For oss er det interessant å lese om maskiner som koster noen måndedslønner. For mange firmaer i Norge er det høyst reellt å kjøpe slike maskiner.

 

Skal hw.no ha et tilbud også til den professjonelle delen av markedet er dette mye mer relevant enn tester av overklokkingsvennlig minne.

Lenke til kommentar
Morsomt å vite, men siden når begynte hw.no å melde om enhver ny server som koster en middels årslønn? Oh, jeg vet, siden AMD Opteron!  :yes:

Stemmer, ganske bra.

1) dette er ingen nyhet det finnes mange som allerede tilbyr det.

2) ingen udødelige har rå til den

3) det forsterker intrykket at dette forumet er sykt AMD venlig

 

Det viser at dere prioriterere helt sykt, at Power 5 har blit vist bryr derer derer (noe som er en Stor nyhet) ikke om, men så inneholder ikke den nyheten det magiske ordet AMD.

 

Her er såfal linken til Power 5 møtet referat http://home.businesswire.com/portal/site/h...iewID=news_view

 

Det kan også nevnes at Sony har fått lisens til å

Sony today disclosed that it has licensed the Power Architecture from IBM. Sony said Power offers versatility and a unique combination of low power and high performance, making it optimal for a wide range of consumer devices.

 

Det ser ut til at Sony skal gå inn i CPU markede.

 

Dette er en mye større nyhet enn 4- way Opteron server.

 

Bare så det er sakt koster Power 5 noen årslønninger.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Hadde det vært INTEL prossesorer så hadde ikke Intelfansen sagt noen verdens ting.HW skal vel være en Uavhengig publikasjon eller?.Det er faktisk noen som liker å lese om dette da det gjør konnkuransen mellom AMD/Intel til at vi får bedre og raskere prossesorer.Hvis Intel hadde vært enerådende på markedet så hadde utviklingen av nye prosessorer gått veldig tregt.Mye dyrere også.Det er lov til å bruke hue.Og kjøp det som passer for hver enkelts behov.

Om hw.no hadde begynt å lempe ut artikler om 4 way Xeon servere (eller itanium for den saks skyld) så hadde jeg faktisk begynt å lurt ja! I likhet med AMD server systemene koster de i området 200k-400k og er ubrukelige som workstation. Ikke det at det kan være interessant, men en ny server på en 2 år gammel platform er vel ikke for nyhet å regne så veldig mange ganger?

 

La oss nå ikke blåse dette ut av proporsjoner. Det var bare en liten tanke som slo meg... :roll: selv om jeg visste at det ble bråk så tenkte jeg; kanskje ikke denne gangen.

Men kan du da si meg hvor mange i forumet er det som kan kjøpe Pentium exstreme Edition,som koster mere enn det enn kan forsvare i et PC kjøp.Jeg ahr ikke problemer når det gjelder Penger,men vet at ikke alle kan kjøpe hva de vil.Nå er det ikke Pappa som betaler foer jeg tjener da pengene mine selv.Det jeg ville frem til var at det fremmer utviklingen at det er to konnkurenter.Du er sikert av den typen som lengter tilbake til da Telenor ikke hadde noen konnkurenter eller at Microsoft rådde grunnen.Det gjør de jo på en måte nå også,men de har beinhard konnkuranse på enkelte områder.

Lenke til kommentar
Du er sikert av den typen som lengter tilbake til da Telenor ikke hadde noen konnkurenter eller at Microsoft rådde grunnen.Det gjør de jo på en måte nå også,men de har beinhard konnkuranse på enkelte områder.

OK gutten min, nå er du ikke bare på jorde, du er virkelig ute å sykler på feil jorde og med stjålet sykkel! ;) Jeg regner med dette er den første posten min du leser siden du makter å komme med en slik hårreisende påstand om min person. Så hva med å bare legge inn årene, ta påskeferie og komme tilbake uten slike meningsløse personangrep etter påske? OK? Snakkes! :yes:

 

josse: godt poeng

Lenke til kommentar
AMD skryter av at Opteron har solgt bedre enn Itanium i 2004, rundt 100 000 Itanium'er bli solgt (Opteron solgte altså over 100 000). Xeon selger i millioner.

 

4P Opteron servere er nyheter - Xeon er ikke (jf bilkrasj er nyheter, punkteringer er ikke).

 

Ikke for å lage noen debatt, men det setter jo ting i perspektiv,64-bit Xeon vil ha utsolgt AMD64(A64+Opteron) allerede i 2004?

Ja, positivt at Opteron selger bedre enn Itanium i det minste for da får iallefall de som kjøper det valuta for pengene. Jeg synes også Xeon er en dårlig løsning mhp. ytelse/pris idag, og selv med AMD64-støtte (aka IA32E) så vil det ikke hjelpe stort siden en rekke tester viser at et 2-veis Opteron system ofte slår 4-veis Xeon system. AMDs kraftige prisnedsettelse på over 50 prosent på sin 800-serie for 4- og 8-veis systemer la grunnlaget for alle de 4-veis Opteron systemene som kommer i disse dager, og forhåpentligvis kommer 8-veis Opteron systemer også snart :)

 

Peter N. Glaskowsky har fått et mer positivt syn på Opteron siden februar, les bare hva han skriver nå:

http://www.reed-electronics.com/eb-mag/ind...icleID=CA405727

 

"The Xeon suffers from more-substantial shortcomings that Intel can't do much about in the short term. Today's high-volume server business is based on microprocessors adapted from the even-higher-volume PC desktop market. The Xeon, for example, has the same front-side bus as the Pentium 4. It's a perfect bus for a single-processor desktop system, but it quickly runs out of bandwidth as more processors are added to the system. In a four-way Xeon machine, all four processors share the same bus—but not very efficiently.

 

The Opteron, on the other hand, has the perfect system interface for servers—not just one bus, but four. Each chip has its own memory bus plus three HyperTransport links. In a multiprocessor Opteron machine, these links go directly from one CPU to another to share all the installed memory and peripherals among all the processors. More processors means more memory and more memory bandwidth. Benchmarks illustrate this advantage: Two-processor Opteron machines often outrun four-way Xeon boxes.

 

I expect AMD to strengthen its competitive position in the x86 server market in 2004. It will be easier for the company to reduce the cost and complexity of its high-volume Opterons than for Intel to boost the performance of its high-end Xeons. Intel's addition of 64-bit extensions doesn't change this situation."

 

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...