Gå til innhold

Test av Sony Cyber-shot DSC-F828


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test! Akamera har fått fram dualiteten til 828'en! Fantastisk objektiv, rask prosessor, anvendelig zoom, CF + MS, batterikapasitet, ergonomi, kvalitet, AF-eganskaper (hologram ++), blitz, etc etc - men: Med CA og "lilla-blødning" + støy på høye ISO. (CA kan vel unngås til en viss grad dersom en velger "Real-modus", prøvde dere på det?)

 

Får mitt F828 idag - ser virkelig fram til det :) !

Lenke til kommentar

Har koiert testen, limt i word - og gleder meg til å lese den på papir i sofaen... hadde vært fint med utskriftsvennlige versioner av disse testene... Blir så huegæren av å sitte foran skjermen så lenge.. TAKK

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg er egentlig litt skuffet (selv om det kanskje var forventet) over at det skulle være såpass mye støy ved høyere ISO. Hadde også forventet mindre kromatisk aberrasjon.

Tror jeg vil gå for canon, men skal vente til vi får se hvordan den nye Nikon-modellen gjør det og til hvilken pris!

 

Noen andre som mener det samme, eller som mener det motsatte?

Lenke til kommentar

Bra test ja!

 

Jeg er glad dere droppet karakterene nå ja.... Jeg synes nesten dere kan droppe "anbefalt"-skiltet også, for på den måten TVINGE leserne til å lese hele testen, og derav gjøre opp sin egen mening.

 

Veldig flott..... Men som fattig student og bestjålet digitalkameraeier hadde jeg satt pris på litt lo-fi-kameraer til testings! Med Billig som nøkkelord.

 

Mange takk!

Lenke til kommentar

Siden dere nevner lysstyrken, og sammenligner med 300D. Dere har ikke tenkt på at 300D har like lite støy på ISO 800 som 828 har på ISO 64? Det tilsvarer jo en del blendere... ;)

 

Hva mener du forresten med "Også makrofunksjonen er meget god."? Er det nok å kunne fokusere 2 cm fra frontlinsa, eller er det noe mer som gjør makrofunksjonen god?

Lenke til kommentar

Ha!

 

Nå i kveld har jeg prøvd en F-828! Veldig god feeling, selv om det er litt sidetungt! Kromatisk aberasjon er et STORT problem på dette kameraet!

 

For å ikke slakte det helt så er det et godt kamera! Kanskje det beste kompaktkameraet jeg har vær borti. Linsa (zoom-området) er perfekt til allround-bruk! Ok menyer, og forholdsvis ok innstillingsmuligheter!

 

Dette til tross, jeg blir nok ikke eier av dette! Venter på Nikon, men holder foreløpig en knapp på canon EOS! Det er pengeboken som avgjør hva det blir!

Lenke til kommentar
Dere har ikke tenkt på at 300D har like lite støy på ISO 800 som 828 har på ISO 64? Det tilsvarer jo en del blendere... ;)

Utvilsomt. Det er også den store en av de største fordelene ved å bruke digitalt speilrefleks fremfor digitale kompaktkameraer og film; muligheten til å skru opp ISO-en mye med tilfredstillende resultat.

 

En Canon 300D med et F4.0 objektiv på ISO 400 vil kunne sammenliknes med et Sony F828 F2.0 på ISO 100. Støynivået vil da være ganske likt.

 

> Hva mener du forresten med "Også makrofunksjonen er meget god."? Er det nok å kunne fokusere 2 cm fra frontlinsa, eller er det noe mer som gjør makrofunksjonen god?

 

Det var først og fremst fokuseringen jeg tenkte på. Man kommer så nær motivet at kanten rundt objektivet begynner å skygge for motivet:

 

http://galleriet.akamera.no/albur10/aal

 

Jeg synes det er ganske imponerende at man kommer så nærme, skal man få tilsvarende forstørrelse med et speilrefleks må man kjøpe et spesialisert makroobjektiv. Canon 10D med 50 mm F2.5 makro vil få omtrent samme resultat som dette.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Flott artikkel!

 

Et par småting jeg lurer på, som kanskje de som har testet kameraet kan svare på?

 

- Når man skal ta et bilde, er det mulig å hele tiden se bildet på en monitor/tv med tv-ut funksjonen?

 

- Hvor stor er den kromatisk aberasjonen, er den SINNSYK? Kan noen legge ut noen eksempelbilder, tatt ute i vanlig sollys/dagslys eller noe?? =)

 

Decker.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er ganske imponerende at man kommer så nærme, skal man få tilsvarende forstørrelse med et speilrefleks må man kjøpe et spesialisert makroobjektiv. Canon 10D med 50 mm F2.5 makro vil få omtrent samme resultat som dette.

Et annet alternativ til en 50 mm F2.5 makro fra canon er noen billige mellomringer. De har noen ulemper som f.eks at AF ikke virker osv, men man kan ta ganske brukbare bilder med dem.

 

En kald vårdag kom jeg over en frosk som jeg tok nærbilder av vha. en Canon Eos 50E, 50 mm og slike mellomringer. På det bildet der jeg brukte alle mellomringene dekket froskeøyet nesten hele bildet. Heldigvis var det kaldt, og frosken hadde ikke noe imot at jeg holdt linsen 1-2 cm fra den.

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Jeg fikk mitt F828 igår - fra butikken On-Off i Stavanger (bestilte det en god stund før jul). Jeg er skikkelig imponert, så langt: Ekstremt raskt AF, rask visning av bilder (index + enkeltbilder), blitzen fungerer utmerket (m. godlyd når blitsen popper opp :) ), et supert objektiv. Prøvde m. smart-zoom - satte ned bildeformatet til hhv 5 og 3 MB ==> fikk enda mer zoom m. samme kvalitet (krever rask lukker og/eller stativ på max zoom).

 

Kan ikke se at noen av bildene har utpreget KA (brukte zoom funksjonen for å se på noen av blits-bildene).

 

Prøvde også mine 2 Nikon blitser - de fungerte utmerket sammen med 828'en (selv om den innebygde blitsen virker god nok for "vanlige" situasjoner). Kameraet virker solid & kompakt - sikkert fordi det er relativt tungt ifht størrelsen. Godt å holde - enkle og logiske menyer, etter min vurdering (har Sony DV fra før...).

 

Alt i alt så langt - et stort :thumbs:

Endret av poesi
Lenke til kommentar
En Canon 300D med et F4.0 objektiv på ISO 400 vil kunne sammenliknes med et Sony F828 F2.0 på ISO 100. Støynivået vil da være ganske likt.

Ehm.. Jeg anbefaler at du tar en titt på dine egne testbilder. Hvis du sammenligner støynivået til F828 på ISO 100 med 10D/300D ISO 400, så er veeeldig snill med Sony. :roll:

 

Makro:

Det er mulig en må ha et eget makroobjektiv til 10D/300D for å få omtrent samme forstørrelse, men at du får "omtrent samme resultat" går jeg ikke med på. Kan jo nevne din egen test igjen: "Tønnefortegningen er ekstra kraftig i makromodus"... :)

Lenke til kommentar

Har jeg blitt forelsket?

Jeg fikk mitt F828 i dag. Har lest alt som er av tester - og det har vært konklusjoner; alt fra dødfødt, til nesten genialt. Jeg er ingen erfaren fotograf, og ingen rik mann. men jeg hadde lyst på et kamera som tar gode bilder og som var lett å bruke. Etter én dag med mitt kamera, og mange bilder må jeg vel si meg enig i den kritikken som har kommet frem her på bildekvaliteten. Jeg skal bruke mitt først og fremst i dagslys og godt belyst innendørsfotografering. Har funnet ut at det blir meget bra bilder til dette. Tar jeg bilder på kveldstid f. eks. på turer etc, trenger jeg rett og slett ikke den bildekvaliteten og kan finne meg i at det blir en del forstyrrelser på mange av disse bildene. Men de er fullt brukbare.

Jeg vil absolutt anbefale virkelige amatører (i ordets rette forstand) dette kameraet. Det er lett å bruke, tar meget gode bilder i "auto-modus" så jeg trenger ikke å stresse for å lære meg alt dette med lys og blender og jeg vetikkehva.... Jeg tror, for ikke å si vet, at jeg nå, etter å ha skaffet meg F828, kommer til å bli hekta på fotografering. Det er jo kjempegøy.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...