Gå til innhold

Vantec Vortex


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående støynivå. Oppfattes støyen (det totale lydnivået) som høyere eller lavere når viften er på fullt/50%/av i forhold til harddisken montert uten vortex? Fikk liksom ikke noen god forklaring på hvor god denne var som støydemper, bare egenskapene som kjøler

 

Kanskje et litt dumt spørsmål, for den demper jo tross alt bare vibrasjoner så det vil jo is stor grad avhenge av den alternative måten å feste disken på og i hvilket kabinett den står.

Lenke til kommentar

Slik det er ment å gjøres, fester du disken med skruer fra bunnen. Dersom du dropper skruene, vil støydempingseffekten bli vesentlig bedre, i og med at harddisken da vil ligge kun på disse blå gummivinklene. Du må da selvsagt være meget forsiktig med å flytte/bevege på PC kassa etterpå, siden harddisken vil ligge mer eller mindre løst inne i Vortex'en. :cool:

 

Generelt er vibrasjoner den største kilden til støy fra harddisker, og dermed vil gummioppheng (som i Vortex) eller montering i strikk være gode måter å støydempe på. Vær derimot oppmerksom på at vanlig montering direkte i kabinettet gir en viss kjøle-effekt, og dermed må man ha ekstra kjøling hvis man monterer på en annen måte.

 

For å måle temperatur i harddisker kan man benytte et lite program som heter DTemp. Dette programmet benytter seg av harddiskens innebygde temperatur sensor, via S.M.A.R.T. (de fleste nye harddisker har dette).

 

DTemp hjemmeside

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Nå er disken vi brukte så stille at det er svært vanskelig å si noe om støynivået, men jeg registrerte i alle fall ingen slike typiske "knitrelyder", som gjerne oppstår når lesehodene beveges. Det kan jeg av og til høre når disken er montert rett i kabinettet. Denne disken har vi flere av, samtlige montert i div. testmaskiner, og spesielt i Vapochill-kabinettet og i mitt Lian Li PC 75 USB kan "knitringen" høres ekstra godt. Fulgene må vite hvorfor.

Lenke til kommentar
Slik det er ment å gjøres, fester du disken med skruer fra bunnen. Dersom du dropper skruene, vil støydempingseffekten bli vesentlig bedre, i og med at harddisken da vil ligge kun på disse blå gummivinklene. Du må da selvsagt være meget forsiktig med å flytte/bevege på PC kassa etterpå, siden harddisken vil ligge mer eller mindre løst inne i Vortex'en. :cool:

 

Generelt er vibrasjoner den største kilden til støy fra harddisker, og dermed vil gummioppheng (som i Vortex) eller montering i strikk være gode måter å støydempe på. Vær derimot oppmerksom på at vanlig montering direkte i kabinettet gir en viss kjøle-effekt, og dermed må man ha ekstra kjøling hvis man monterer på en annen måte.

 

For å måle temperatur i harddisker kan man benytte et lite program som heter DTemp. Dette programmet benytter seg av harddiskens innebygde temperatur sensor, via S.M.A.R.T. (de fleste nye harddisker har dette).

 

DTemp hjemmeside

Hvordan kan jeg aktivere S.M.A.R.T på mitt hovedkort? Jeg husker mitt gamle HK (elitegroup K7S5A) kunne jeg aktivere S.M.A.R.T for harddrives men på det nye kortet finnes det ikke noe slikt valg :(

 

Jeg har A7N8X deluxe og en Seagate Barracuda IV 60 GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...