Gå til innhold

Sonys nye 4K-actionkamera tar fjellstø bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos døende markeder. Actionkameramarkedet faller som en stein. De som ville ha et har allerede kjøpt og de sliter med å fornye konseptet. Fisheye er og forblir en ganske sær nisje innen både foto og video. Mange har også oppdaget at det ble litt i særeste laget for dem og forsøker å selge skuffefyllet som har vært så mye hypet opp i media. For øyeblikket får jeg 388 treff på "GoPro" på finn.no. I tillegg kommer en del actionkamera fra andre merker.

 

Tek: Dere tviholder på trendene 2-3 år etter at de var på topp. Prøv å se litt fremover. Hva som er på topp nå og det er fortsatt lite men stiger raskt. Tenk om musikkjournalister hadde fulgt trendene like dårlig, da hadde de raskt måttet moppe gulv i stedet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos døende markeder. Actionkameramarkedet faller som en stein. De som ville ha et har allerede kjøpt og de sliter med å fornye konseptet. Fisheye er og forblir en ganske sær nisje innen både foto og video. Mange har også oppdaget at det ble litt i særeste laget for dem og forsøker å selge skuffefyllet som har vært så mye hypet opp i media. For øyeblikket får jeg 388 treff på "GoPro" på finn.no. I tillegg kommer en del actionkamera fra andre merker.

 

Tek: Dere tviholder på trendene 2-3 år etter at de var på topp. Prøv å se litt fremover. Hva som er på topp nå og det er fortsatt lite men stiger raskt. Tenk om musikkjournalister hadde fulgt trendene like dårlig, da hadde de raskt måttet moppe gulv i stedet for.

 

På en annen side så vil fallende salg også kunne tvinge fram nytenkning. Vi kan altså komme til å se at produsentene går fra å bare oppjustere det de har minimalt, til faktisk å komme med noe nytt og bedre, hva nå det enn måtte være. Så det kan være at det er nå man bør følge med på markedet.

 

For jeg sitter bare å venter på at det kommer noe som er godt nok, til en pris som ikke seiler på hype.

Lenke til kommentar

Tja, for selskap som GoPro, som er presset opp i et hjørne, så vil fallende salg føre til to ting: Både effektivisering(nedbemanning etc) og nytenkning. Effektiviseringen er et akutt-tiltak som fungerer på kort sikt. Nytenking tar mer tid før man ser produktlanseringer. I GoPro sitt tilfelle har vi jo sett GoPro session og GoPro 360. For selskap som har flere ben å stå på fører det stort sett bare til omprioritering av ressurser til andre områder. Nedgangsmarkeder er ikke der man satser R&D ressursene sine.

 

360 er et marked som har vært i kraftig vekst et par år og jeg tror ikke vi har sett toppen ennå. Etter 360-bølgen tror jeg vi får en 360-3D bølge. Den er langt nede i startgropa ennå og tar nok ikke av før i 2017-2018. En annen parallell trend er multikamera-teknologi som fikk en dårlig start med HTC One M8, men som er på full fart inn på telefoner fra en rekke selskaper. Det har også vært noen eksperimentelle kamera med opp til 17(?) objektiver i media de siste årene. Denne trenden kommer til å øke ganske lenge (kanskje 5-15 år) fordi det finnes så utrolig mange kombinasjoner av kameramoduler med ulike egenskaper, prosesseringsbehov osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...