Gå til innhold

Det er bare et par år til svenskene får 5G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meiner de bør øke kapasiteten over hastigheten i nettet. Er problematisk at de selger bittesmå datakvoter som 5 og 8 GB med de fleste abonnementene, sånne kvoter brenner du opp på få minutter om du får -full- 4G fart.

 

Har kost meg med 100 GBen til Banzai, men det og blir vel lite etterhvert.

Per dags dato selges det bare små datapakker fordi kapasiteten i nettet er for liten, og....det hadde gått treigt for alle om en hadde hatt tilnærmet fri bruk

Lenke til kommentar

Jeg har også 100 GB fra Banzai. Jeg har bare godt å si om Banzai. Bra nettsider, bra kundeservice, og eneste tilbyder av et telefon-abonnement med stor datakvote.

 

Derfor er det sørgelig at dette står på hjemmesiden deres:

 

Grunnet utfordringer med vår nettleverandør kan vi ikke lenger selge 10, 20 og 100GB-abonnement med fri tale, sms og mms. For mer info, kontakt kundeservice Vi jobber for å finne en løsning, slik at vi igjen kan selge dette!
*Gjelder kun nye kunder*

 

Dette gjelder ikke oss eksisterende kunder, men tilbyderen (Netcom) hindrer dem i å selge dette abonnementet til nye kunder.

Netcom har ikke noe bedre selv. Deres beste abonnement er på lusne 20 GB.

Telenor har 25, til en høyere pris.

 

 

Telegigantene Telenor og Netcom har store abonnement. Telenor har opptil 80 GB og Netcom har opptil 200 GB.

Men disse abonnementene er tiltenkt iPad og router, så du får ikke telefonnummer og ringemuligheter. Kun mobildata.

Jeg har kontaktet begge og oppfordret til å tilby store datakvoter for mobiltelefon.

Da pleier de å anbefale at jeg kjøper en lommerouter og et separat mobildata-abonnement.

 

De ser ikke ut til å forstå hvor upraktisk det blir i lengden. Skal jeg drasse med meg lommerouteren i tillegg til telefonen, bare fordi teleselskapet ikke forstår kundens behov?

 

Jeg beholder Banzai.

Enn så lenge, rammer ikke dette Netcom-tullet Banzais eksisterende kunder.

Jeg håper de ser lyset snart.

 

Om Banzais 100GB abonnement blir utilgjengelig, investerer jeg i en ny mobiltelefon med dual-SIM.

Det billigste kontantkortet jeg finner til tale og SMS, og et av disse router-abonnementene for mobildata.

 

 

Hastighet og kapasitet er to sider samme sak.

Da vil ikke én kunde som ser HD-video okkupere frekvensen kontinuerlig, og redusere kapasiteten til andre kunder.

Høy hastighet lar flere kunder dele på frekvensen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp en Huawei telefon. Sto det ikke i testen av Mate 8 at den har dual SIM som støtter 3G på den ene og 4G på den andre? Altså et taleabonnemang og et med bare data. Da kan du fint få 200 GB i måneden via 4G samtidig som du har tale på 2G/3G! Så kan Netcom og Telenor bare ha det så godt med pakkene sine.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg er litt skeptisk til kinesiske merker.

Helst Sony eller Samsung.

Vanntett er også veldig viktig. Det er derfor jeg har Sony nå.

 

Jeg har forhåpentligvis god tid på meg.

Ingenting tyder på at min nåværende Sony Xperia Z3 skal gå i stykker, og Banzais abonnement eksisterer fremdeles for eksisterende kunder. Jeg bytter ikke frivillig, men mindre noen tilbyr noe bedre.

 

Jeg vil sjekke markedet når den tida kommer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor er du skeptisk til kinesiske merker? Hva har de gjort for å fortjene skepsis?

 

Lurer ellers på om dette 5G nettet baserer seg på koreansk teknologi, fra en tilbyder der. Huawei viste jo sitt 4.5 G nett i Norge. Og jeg tror fortsatt ikke de er best på det aller nyeste, selv om de er veldig dominerende på dagens kommunikasjons-infrastruktur. Men samtidig så går det ganske kjapt fremover for Huawei, da de har god støtte. At det er Siemens eller noe svensk selskap er svært tvilsomt. Et par måneder etter Kina annonserte støtte til utvikling av 5G teknologi for 5G nett, så inngikk jo EU et "samarbeid" med Sør-Korea om utvikling av 5G nett. Det er jo ingen tvil om hvem som egentlig sitter på det meste av teknologi og utvikling her. EU betaler i realiteten for å være med, og sikkert få bruke det senere. Samsung har jo vist en del demoer med dette nettet.

 

Samtidig tror jeg ikke akkurat det er veldig dumt om vi i Norge venter på utstyr og teknologi fra Huawei. Det vil nok være det mest økonomiske valget. Som betyr flere master, som betyr høyere kapasitet i nettet. Det er og en ting å tenke på ang. 5G. Det er jo helt klart mer kapasitet i nettet som trengs, men om de skal bygge ut 5G så vil det jo bli mer kapasitet. Det viktigste er jo ikke hva Telenor og Netcom kaller nettene osv. Viktigste er mer kapasitet. Det at de konkurrerer om å få bygd ut all slags nye nett overalt betyr jo da også at det kommer høyere kapasitet. Og hvis en 5G sendestasjon skal kunne klare 10 gigabit, selv om det er til en person som står 1 meter fra masta, så må den jo ha mye kapasitet i utgangspunktet. Ellers vil den jo ikke ha teoretisk hastighet på 10 gigabit engang.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til Huawei av flere grunner. Kinas kommunistparti, spionasje osv.

Amerikansk utstyr er også ille, det viser jo Snowden-lekkasjene.

Jeg blir overrasket om ikke kinesiske produkter har minst like mange bakdører, så trygg kan man aldri være.

Det er neppe lurt å kjøpe kinesisk samfunnskritisk infrastruktur.

Bedre å kjøpe slik avansert teknologi fra en alliert, mer vennlig nasjon.

Jeg ville vært mer komfortabel med basestasjoner fra svenske Ericsson.

 

Folk jeg kjenner som hadde Huawei telefoner opplevde dem som lite holdbare, og valgte andre merker etterpå.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Sitat:"Det gjenstår altså å se hvor stor forskjell dette vil gjøre for enkeltbrukere og hver enkelt enhet. Men større total kapasitet i nettet kan uansett gi en betydelig bedre opplevelse, selv om kanskje ikke du og jeg får brukt de helsprø hastighetene det snakkes om ned til hver enkelt enhet."

 

 

Det er jo det dette handler om. Ikke nødvendigvis at hver og en av oss skal få så mye høyere hastighet, men siden vi alle bruker våre mobile datadingser til flere og flere tjenester så må kapasitet og hastighet i nettet øke tilsvarende eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar


 



Unnskyld uttrykket, men jeg driter fullstendig i høyere hastighet på mobil-trafikk.
Det som er interessant er hvor stor datamengde man får og til hvilken pris.


 



For å sette det litt i perspektiv...:

Med en Teoretisk-MAX. på 1 Tbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 0,302400 -> 0,334800 EB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 100 Gbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 30,240 -> 33,480 PB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 10 Gbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 3,024 -> 3,348 PB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 1 Gbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 0,302400 -> 0,334800 PB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 100 Mbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 30,240 -> 33,480 TB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 10 Mbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 3,024 -> 3,348 TB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 1 Mbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 0,302400 -> 0,334800 TB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 100 kbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 30,240 -> 33,480 GB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 10 kbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 3,024 -> 3,348 GB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 1 kbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 0,302400 -> 0,334800 GB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 100 bit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 30,240 -> 33,480 MB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 10 bit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 3,024 -> 3,348 MB pr.måned.

Med en Teoretisk-MAX. på 1 bit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned.

-------------------

Mitt OneCall mobilabonnement har 4G med en Cap på 20 Mbit/s.
Da vil forbruken ligge på mellom 0,302400 -> 0,334800 MB pr.måned og 6,048 -> 6,696 TB pr.måned.
Du har fullstendig rett i det at DATA-kvotene er helt på tryne, det må gå i målestokk.
F.eks. så er det lite vits i å ha dobbelt så mye tilgjengelig i Data-kvoten som man faktisk klarer å bruke opp..., til og med på et Teoretisk grunnlag.

Mitt mobilabonnement har pr.dags dato 5GB-Data innkludert til 298,-
Det var det beste mobilabonnement som man kunne få i sin tid.
Idag har dem et til 449,- med 10GB-Data innkludert.
Men jeg ser personlig ikke behovet for det..., da jeg har Internett på PC'en hjemme.
Pluss at mobilen min har ikke en gang 4G-støtte.

Dåg..., for dem som bruker mobilen sin veldig mye så ser jeg godt fustrasjonen her.

For å spille djevelens advokat her for et litte øyeblikk.
Teleoperatørene må passe på at dem ikke putter mer i munnen enn dem er istand til å svelge..., for å si det på den måten.

Men dem kan godt runde opp til nærmeste MB, GB, TB, PB, og/eller EB.
Bare sånn at det ser finere ut på papiret..., og samtidig så sikkrer dem seg for at påstanden om Ubegrenset-DATA faktisk holder mål..., om dem en gang i fremtiden måtte finne på å komme med noe sånt.

F.eks. mitt mobilabonnement med en hastighet-Cap på 20Mbit/s har som nevnt en Teoretisk-Max. på 6,696 TB pr.måned.
Der kunne det ha vært 7 TB-Data inkludert.
Med en hastighet-Cap på 10Mbit/s har som nevnt en Teoretisk-Max. på 3,348 TB pr.måned.
Der kunne det ha vært 4 TB-Data inkludert.
Etc..., etc...

Men som sagt så må dem ikke putte mer i munnen enn dem er istand til å svelge.
Pluss at prisene på noe sånt hadde nok blitt helt absurde vil jeg nok tro.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å tilby ubegrenset data (ennå, i hvert fall) .

Men det er åpenbart at de minst kunne doblet dagens kvoter uten å bli overbelastet.

Særlig de største abonnementene burde vært større.

 

Netcom tilbyr store data-abonnement uten ringemuligheter for iPad og router, til en ok pris.

Hadde det bare gått an å ringe med det samme SIM-kortet, hadde dette vært gode abonnement for meg.

 

Skillet mellom telefon-abonnement og data-abonnement er helt unødvendig.

Jeg har ingen interesse av å kjøpe iPad. 4G-Router har jeg fra før, og D-Link er ELENDIG. Mobilen er mye mer stabil som WiFi-sone.

 

Det jeg ber om, er at man får den samme datakvoten som i data-abonnementene, inn i telefonen.

Det vil ikke overbelaste systemet deres.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til Huawei av flere grunner. Kinas kommunistparti, spionasje osv.

Amerikansk utstyr er også ille, det viser jo Snowden-lekkasjene.

Jeg blir overrasket om ikke kinesiske produkter har minst like mange bakdører, så trygg kan man aldri være.

Det er neppe lurt å kjøpe kinesisk samfunnskritisk infrastruktur.

Bedre å kjøpe slik avansert teknologi fra en alliert, mer vennlig nasjon.

Jeg ville vært mer komfortabel med basestasjoner fra svenske Ericsson.

 

Folk jeg kjenner som hadde Huawei telefoner opplevde dem som lite holdbare, og valgte andre merker etterpå.

 

Hva er galt med Kinas kommunistparti? De rangerer jo i toppen av topp 10 mest suksessrike regjeringer de siste 50 årene. Samtidig er de ikke veldig langt ifra AP når det kommer til ideologi og syn på ting. Det er samtidig en regjering som er kjent for å holde løfter, og ikke si ting de ikke gjennomfører. Hvis Kinas kommunistparti sier de skal gjøre noe, så blir det gjort, i henhold til plan. Når de sier de skal bruke 4 milliarder USD på tog f.eks, så brukes ganske nøyaktig 4 milliarder. De respekterer andre og blander seg ikke inn i styre av andre land uten videre. De er og utrolig lite aggressive og er ikke opptatt av å tvinge noe over noen. I motsetning til Norge f.eks. Vi går til krig, vi forsøker å tvinge folk til å gjøre det på vår måte.

 

Hvis du klarer å bevise at Huawei spionerer på noen som helst, skal jeg garantere deg at USA kommer til å betale deg så mye at du aldri trenger å jobbe i hele ditt liv. USA og Storbritannia har prøvd ekstremt hardt for å vise at Huawei driver med overvåkning. Til tross for alle USAs ressurser så har de ikke klart å påvise deg. Og du kan ikke akkurat skjule det så godt, da de må ha noe fysisk som overvåker. Og det har de ikke. Huawei overvåker ingen. Det er lite logisk å tro at Huawei overvåker. Overvåker kineserene? Ja. Men de er jo ikke så dumme at de putter det inn i et av selskapene sine produkter. Et funn der vil påføre Kina stor økonomisk skade, og kineserne er altfor smarte til det. Hvis du ellers ikke vil kjøpe Huawei telefon pga overvåkning. Håper du er klar over at hele telenettet i Norge, og store deler av verden er levert av Huawei? Det er telekom infrastruktur som er Huaweis største område. Og kineserene er utrolig gode på infrastruktur, så vi vil sannsynligvis få mer og mer infrastruktur fra Kina. Hvertfall hvis vi er smarte og tenker økonomisk.

 

En vennlig alliert nasjon? Hvor mange ganger har Sverige gått til krig mot Norge? Danmark? Tyskland? Hvor vennlig og alliert var Sverige under 2. verdenskrig? Sverige kan bli okkupert lett, Sverige kan bli presset til å hjelpe et annet land mot Norge. Hvem skal presse Kina, hvem skal okkupere Kina? Kina har ingen grunn til å være i krig Norge noen gang. Fra et sikkerhetsmessig perspektiv er det langt sikrere å ha utstyr fra Kina. Det med selve kvaliteten på produktene vil jo variere hva folk opplever, men folk har generelt veldig god opplevelse med Huawei. Det er derfor de er blitt så store så fort.

 

Ellers angående det du sa om Sony og Samsung. Jeg har ikke noe problem med å anbefale Sony produkter, og har gjort det før. Fra et sikkerhetsperspektiv derimot er Japansk noe av det verste du kan kjøpe. Et mer aggressivt land skal du lete lenge etter. De har gjennom tidene aktiv kriget og underlagt seg andre ved hver eneste mulige anledning. De har ingen problem med å bryte internasjonale regler, og har ingen anger for det de gjorde under 2. verdenskrig blant annet. De er ikke noen du vil kjøpe av om sikkerhet betyr noe.

Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket men jeg driter fullstendig i høyere hastighet på mobil-trafikk. Det som er interessant er hvor stor datamengde man får og til hvilken pris

 

Prisen vi har nå reflekterer etterspørsel og kapasitet i nettverket. Ved disse nye standardene øker kapasiteten i nettverket kraftig, og datakvoter kan økes.

Lenke til kommentar

Mobildata er sindyrt i Norge i forhold til mange andre land. Vi kommer nok til å være sist på nye teknologier som vanlig

Vi har på ingen måte sist med 4G, vi var blant de første. Vi har faktisk veldig bra nett i Norge sammenlignet med resten av verden. Du kan godt klage over hvordan det er i Norge, men å si vi ligger bak blir feil.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på relativt godt utbygd nett og et nett som i rene tall bare har mye kapasitet. Jeg sa aldri Norge har kapasitet til 100 GB per person, jeg sier Norge har god dekningsprosent, hastighet og er raskt ute med ny teknologi i forhold til andre.

 

Du snakker som om alle vil ha massevis av data. Jeg har 1 GB per måned og trenger ikke mer enn det. Så hvordan kan du si at datakvotene er lave? De er gjerne ikke veldig høye, men for de aller fleste så er det nok. Og hvem sa at det er dyrt i Norge? Når jeg sammenlignet med UK f.eks så var ikke prisene her til lands høye akkurat.

 

Interessant at du snakker om at de mangler troverdighet, når du selv bare kommer med grunnløse påstander uten grunnlag. Du bare slenger ut påstander om at Huawei ikke er til å stole på, at det er dyrt, at de er grådige. Likevel har du ingen bevis, ingen argument for det. Før du begynner å betvile andres troverdighet, hvorfor skriver du ikke noe troverdig selv? Greit du er misfornøyd, men det hjelper ikke å gå rundt å kalle dem grådige på den måten. Se på økonomien deres, vis til resultatene, og bevis at de er "grådige". Telenor er faktisk et statseid selskap.

Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket men jeg driter fullstendig i høyere hastighet på mobil-trafikk. Det som er interessant er hvor stor datamengde man får og til hvilken pris

 

Samma her! Jeg betaler tilsammen 1248.- for 200Gb hjemmenett og 8Gb mobil abo. fra Teliasonera. Føles ikke riktig at jeg for såpass høy pris må følge med på slutten av mnd. for å se at jeg ikke overskrider datamengden.. Skal sies at jeg drar ned relativt mye iløpet av en mnd. og problemet er nok mindre for gjennomsnitts-forbrukeren. Uansett; når de reklamerer med at 4g hjemmenett kan erstatte bredbåndet du har i veggen, så burde det ikke vært kvote på det i det hele tatt! Ei heller på mobil :-/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...