Gå til innhold

TEST: Netgear Arlo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så mange dingser som skal ha sin egen lukket løsning. Jeg vil ha ett kamera som er fleksibelt, der du kan velge å lagre opptakene der du vil. Samt så fleksibel som mulig programvare slik at det er enkel å bruke kameraet sammen med fks homeseer slik at du kan få hele huset til å blinke om du vil når kameraet oppdager bevegelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er så mange dingser som skal ha sin egen lukket løsning. Jeg vil ha ett kamera som er fleksibelt, der du kan velge å lagre opptakene der du vil. Samt så fleksibel som mulig programvare slik at det er enkel å bruke kameraet sammen med fks homeseer slik at du kan få hele huset til å blinke om du vil når kameraet oppdager bevegelse.

 

Trur du må sette deg ned med ein adruino elns og lage sjølv :)

Lenke til kommentar

 

Det er så mange dingser som skal ha sin egen lukket løsning. Jeg vil ha ett kamera som er fleksibelt, der du kan velge å lagre opptakene der du vil. Samt så fleksibel som mulig programvare slik at det er enkel å bruke kameraet sammen med fks homeseer slik at du kan få hele huset til å blinke om du vil når kameraet oppdager bevegelse.

 

jeg har brukt et hikvision kamera bestilt fra Kina, funket greit å konfigurere opp mot openHAB og programvaren for hikvision gir deg mulighet å lagre over CIFS og NFS hvis jeg husker rett (bruker ikke opptak selv).

 

Hadde vært kjekt å vite i artikkelen om produktet hadde et nogenlunde basic API grensesnitt for å hente ut snapshot og/eller stream for å bruke mot andre systemer.

Endret av lfs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du må sette deg ned med ein adruino elns og lage sjølv :)

 

Ja, er nok ikke dumt det :) 

 

jeg har brukt et hikvision kamera bestilt fra Kina, funket greit å konfigurere opp mot openHAB og programvaren for hikvision gir deg mulighet å lagre over CIFS og NFS hvis jeg husker rett (bruker ikke opptak selv).

Hadde vært kjekt å vite i artikkelen om produktet hadde et nogenlunde basic API grensesnitt for å hente ut snapshot og/eller stream for å bruke mot andre systemer.

 

Hm interessant, jeg må huske på dette.

Lenke til kommentar

 

 

Magneter på baksiden lar deg henge kameraet på alt av metall.

Utfordring.

- Heng den opp på rustfritt stål.

 

Det var ikke store utfordringen siden rustfritt er magnetisk, verre hvis man skulle prøve på syrefast :)

 

Ok, jeg var uklar.

Utfordring:

- Heng den opp på Austenittisk rustfritt stål (som er den største gruppen rustfritt stål, og som også inneholder syrefast stål).

 

Det finnes flere typer rustfritt stål som er magnetisk, men dette er ikke like utbredt. I den grad man kan si rustfritt stål man kan bruke som oppheng er utbredt i norske hjem.

Lenke til kommentar

Jeg savner litt info om hvordan både denne og andre IP-kameraer fungerer i praksis vedr. streaming og databruk. Et typisk bruksområde for slike produkter er jo på hytta. Og der har ikke alle bredbånd med fri bruk som hjemme, men derimot kanskje heller en mobil bredbåndsløsning med månedskvote, som f.eks. ICE-nett. Vil et slikt kamera da pøse ut data så lenge det er aktivert, eller kun når man kobler seg opp via sin telefon, brett etc.? Det er jo en smule ugunstig om den står og tømmer kvoten... Jeg er ute etter en kamealøsning der jeg bare kjapt går inn og sjekker bildet, og så lukker oppkoblingen, og forventer da at det kun er i denne perioden det skyfles data. Noen som har litt kjennskap til dette?

Lenke til kommentar

Jeg savner litt info om hvordan både denne og andre IP-kameraer fungerer i praksis vedr. streaming og databruk. Et typisk bruksområde for slike produkter er jo på hytta. Og der har ikke alle bredbånd med fri bruk som hjemme, men derimot kanskje heller en mobil bredbåndsløsning med månedskvote, som f.eks. ICE-nett. Vil et slikt kamera da pøse ut data så lenge det er aktivert, eller kun når man kobler seg opp via sin telefon, brett etc.? Det er jo en smule ugunstig om den står og tømmer kvoten... Jeg er ute etter en kamealøsning der jeg bare kjapt går inn og sjekker bildet, og så lukker oppkoblingen, og forventer da at det kun er i denne perioden det skyfles data. Noen som har litt kjennskap til dette?

Nå er det et kamera står tilkoblet nettet vil det i utgangspunktet ikke sende data når ingen er pålogget. Litt etter hvordan det er satt opp vil det sende enkeltbilder eller film når noen logger på kamera via nettleser (etc.) for så å slutte sendingen når denne koblingen lukkes.

 

Kamera er imidlertid koblet til nettet, så det er mulig det går en liten dose trafikk for å holde det på luften. DNS oppdateringer, "ping home" til produsents onlinetjenester, etc. Men akkurat det siste her er litt spekulasjoner.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke om du har slått på noen form for bildeopplasing via FTP etc. med lagringsområder utenfor hytten. I så tilfelle vil datalinjen belastes jevnlig.

 

Skal du ha historikk bør du derfor ha et kamera som skriver til et SD-kort i kamera eller på en server i hytten som kan nås via internett. Om du logger på kamera og ser at vindu er knust, vet du ikke hva som har skjedd uten. Videre, om kamera er lett synlig og lagrer data på et område der man lett finner lagringsmedie så vil man også ha begrenset nytte om man opplever innbrudd eller hærverk.

 

Det finnes imidlertid en skog av webcamprodusenter, og svært mange har sin lille vri på hvordan dette fungerer, så du bør uansett sjekke med selger eller produsent om hvordan akkurat det kamera du ser på fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...