Gå til innhold

Disse mobilene er best i sol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testens to vinnere samsvarer med det objektive tester der ute har kommet fram til. Når automatisk lysstyrke er slått på, når Galaxy S6 784 cd/m2 (nits), som er den høyeste lysstyrken på en mobilskjerm der ute, i følge DisplayMate, Anandtech og GSMArena. Refleksjonen er også på 4,6%, som er blant de laveste på en mobiltelefon.

 

 

Som et resultat av denne lysstyrken og lave refleksjonen, har Galaxy S6 en kontrastvurdering for lyse omgivelser som spenner fra 118 til 170, det høyeste vi noen gang har målt for en mobil skjerm. 

 
 
- DisplayMate

 

Det jeg derimot lurer på er hvorvidt Tek.no har testet disse to telefonene med automatisk lysstyrke på? I tabellen Målt maksimal lysstyrke får Galaxy S6 bare 357 nits, som altså er det man kan få på manuell lysstyrke. Dere skriver at "Ute i solen fyrte vi opp alle telefonene, satte lysstyrken til maksimalt, og bladde oss gjennom menyer og bilder". Betyr det at Galaxy S6 og S6 Edge vant i en test i sollys med bare manuell lysstyrke på, når den kunne lyse hele 60% sterkere under automatisk lysstyrke? 

Dette gjelder også Galaxy Note Edge (#7), Galaxy Note 4 (ikke på listen?) og i mindre grad Galaxy S5 (#11). Note 4 og Note Edge når 750 cd/m2 og har 4,8% refleksjon, som altså setter de like under S6 og S6 Edge i lesbarhet i sollys.

Endret av La Menthe
  • Liker 7
Lenke til kommentar

På Lumia 920 og 930 har jeg "Sunlight readability" slått på, da har jeg ikke hatt noen problem å bruke skjermen i sterkt lys.

Sikkert andre telefoner som har slike funksjoner. Er det testet med disse modusene påslått, eller har man bare skrudd opp lysstyrken når man tester?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er 9 modeller som er i de Grønne kolonnene, noe jeg antar skal bety at de er innenfor Godkjent.

 

6 er gule, antagelig da sånn helt greie, og 4 er røde, antagelig da såkalt "Ikke godkjent".

 

Fordeler dette seg også som omtrentlig på pris på produktene? Jeg aner ikke hva Android-telefoner koster, men kan det tenkes at de røde koster fra 1000-3000, de gule fra 2000-5000 og de grønne fra 4000-8000..,?

 

Altså at det er omtrent som med det meste annet man kjøper, man får det man betaler for...?

Lenke til kommentar

 

 

Heldigvis er det så laaaaang sommer her i Norge...

Det er jo ingen som bruker mobiltelefonen til å ta feriebilder når de reiser til syden heller.
Joda, det er det. De fleste ser jo også ut til å klare det helt greit.

Det var ganske tydelig ironi. Ellers er det sant det du skriver at du får det du betaler for. Likevel stemmer ikke listen helt. Alle AMOLED skjermene er jo plassert feil, de er i en klasse for seg selv når det kommer til leselighet i sol. Likevel kommer de i gul/rød med en målt lysstyrke langt under det andre som har dette som jobb tester. Dermed blir jo listen feil, og det går egentlig ikke ann å stole på noen av resultatene her.

Lenke til kommentar

 

 

 

Heldigvis er det så laaaaang sommer her i Norge...

Det er jo ingen som bruker mobiltelefonen til å ta feriebilder når de reiser til syden heller.
Joda, det er det. De fleste ser jo også ut til å klare det helt greit.

Det var ganske tydelig ironi. Ellers er det sant det du skriver at du får det du betaler for. Likevel stemmer ikke listen helt. Alle AMOLED skjermene er jo plassert feil, de er i en klasse for seg selv når det kommer til leselighet i sol. Likevel kommer de i gul/rød med en målt lysstyrke langt under det andre som har dette som jobb tester. Dermed blir jo listen feil, og det går egentlig ikke ann å stole på noen av resultatene her.

...omtrent like tydelig som den ironien jeg svarte han med...:-)

Lenke til kommentar

Tror dere glemte å sette på "sunlight readability" på Lumiane gitt... Start > Settings > Display... Har prøvd moren min sin iphone 6 og min Lumia 920 i direkte sollys og min er den desidert beste! Ta testen engang til på Lumiane med dette på så skal dere få se hva bra skjermlys egentlig er!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder lysinstillinger på Lumia er jeg klar over at Nokia har skjerminnstillinger som skal optimalisere skjermens lesbarhet i sollys. Vi har imidlertid gjort både praktiske og tekniske målinger av skjermen på denne og alle de andre telefonene i testen. Her kommer Lumia 640 klart dårligst ut av de 19 telefonene vi hadde med.

 

Øyet vil tilpasse lysfølsomheten etter det sterkeste tilgjengelige lyset (her refleksjoner av sollys), slik at iris trekkes sammen og mindre lys slipper inn i øyet. Bildet Xaphoon la ut lenger oppe i tråden til er således ikke representativt for faktisk persepsjon, og tilsvarende (og bedre) bilder kunne vært tatt av en hvilken som helst av de øvrige telefonene vi har testet.

 

Som nevnt i teksten ble ingen av mobilene helt uleselige, og ingen var fantastiske. Å beskrive skjermen på 640 som «tilnærmet ubrukelig i direkte sollys» er selvsagt en spissformulering. Det finnes ikke noen statisk nedre grense for hva som er brukelig, og denne ville uansett avhenge av bruksområde. Skal du få med deg alle detaljene i en video er den fullstendig ubrukelig, også med funksjonen for lesbarhet i sterkt sollys aktivert. Samtidig kan du ringe med den, og surfe på nettsider med god kontrast. Du kan også (som nevnt) vri litt på telefonen så du reduserer refleksjonene, og dermed få en bedre brukeropplevelse.

 

Lumia 830 har ganske riktig ikke AMOLED-skjerm - det er "sunlight readability"-funksjonen som bidrar til at denne plasserer seg som den gjør.

 

Lysstyrken på S6-modellene målt i laboratoriet er ganske riktig målt med manuelle innstillinger på skjermen. Det er uansett den praktiske opplevelsen som har dannet grunnlaget for den innbyrdes rangeringen. Utendørs har telefonene vært optimalisert for sollys.

Lenke til kommentar

At 640 skal komme dårligst ut synes jeg er underlig. Har både Lumia 920 og 1020. Kona har 1520 og sønnen vår 930. Lumia 640 står på ingen måte tilbake for disse på synlighet i sollys. Det er derfor jeg lurer på om dere har funnet alle justeringer.

Justeringene på Lumia er noe underlige, i og med at de ligger på tre forskjellige steder. Hvis lysstyrke blir satt på lav (manuell innstilling) og deretter på auto, blir lysstyrken redusert kraftig. I innstillinger for skjerm kommer det opp flere valg når lysstyrken på nedtrekksmeny står på manuell. Med alt på maks og også lesbarhet i sollys står på så er lyset kraftigere enn på 920 og 1020. Faktisk i overkant kraftig. Så derfor stiller jeg meg fortsatt undrende til konklusjonen. Har ingen problemer med å se klart og tydelig hva som er på skjermen i direkte, kraftig sollys på min Lumia 640.

Lenke til kommentar

I overkant kraftig i direkte sollys? Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til vurderingene fra noen som sier det. Sterkt dagslys kan være 100 000 lux, et godt opplyst rom er 1000 lux, tror aldri jeg har sett en skjerm som er i nærheten av "i overkant kraftig" i direkte dagslys, uansett type.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Heldigvis er det så laaaaang sommer her i Norge...

Det er jo ingen som bruker mobiltelefonen til å ta feriebilder når de reiser til syden heller.
Joda, det er det. De fleste ser jo også ut til å klare det helt greit.

Det var ganske tydelig ironi. Ellers er det sant det du skriver at du får det du betaler for. Likevel stemmer ikke listen helt. Alle AMOLED skjermene er jo plassert feil, de er i en klasse for seg selv når det kommer til leselighet i sol. Likevel kommer de i gul/rød med en målt lysstyrke langt under det andre som har dette som jobb tester. Dermed blir jo listen feil, og det går egentlig ikke ann å stole på noen av resultatene her.

...omtrent like tydelig som den ironien jeg svarte han med...:-)

 

Vel, for de av oss som ikke kan noe om foto, i motsetning til deg var det ikke veldig tydelig :) Det som ofte er problem med ironi på internet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...