Gå til innhold

Samsung skyver Apple ned fra tronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at Samsung har flere modeller i flere prisklasser - det er en fordel.

Har troen på at Samsung vil selge godt av S6 (Edge) i år, samt Xcover 3 til bedrifter som trenger ekstra beskyttelse til en rimelig penge.

Telefonen er tilnærmet lik S5 Active i design og har fått mye bedre spesifikasjoner enn forgjengeren.

S6 Edge har den beste skjermen jeg har sett og svært stilig skjermdesign.

 

(Mvh Apple tilhenger)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Samsung har flere modeller i flere prisklasser - det er en fordel.

Har troen på at Samsung vil selge godt av S6 (Edge) i år, samt Xcover 3 til bedrifter som trenger ekstra beskyttelse til en rimelig penge.

Telefonen er tilnærmet lik S5 Active i design og har fått mye bedre spesifikasjoner enn forgjengeren.

S6 Edge har den beste skjermen jeg har sett og svært stilig skjermdesign.

 

(Mvh Apple tilhenger)

 

Prisforskjellen mellom Edge og Flat er for min del for stor til at Edge skal være verdt det. Synes Flat var bedre å holde i også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er igjen kongen på haugen hva gjelder smartmobiler.

 

You're counting it wrong.

 

 

Det er en helt ærlig sak å telle "flest solgte enheter med smart OS". Dét, aktive brukere, omsetning, samt andel overskudd er alle sammen gode metrikker å måle markedsandel på og vil gi forskjellige resultater. 

 

Jeg har de siste ukene hatt iPhone 6 plus, Nexus 6 og S6 Edge. Alle tre har sine fordeler og ulemper. Jeg har endt opp med iPhone, men skulle ønske jeg kunne fortsatt med Nexus. Edge har for dårlig software (men herregud for en skjerm!)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er igjen kongen på haugen hva gjelder smartmobiler.

 

You're counting it wrong.

 

 

Det er en helt ærlig sak å telle "flest solgte enheter med smart OS". Dét, aktive brukere, omsetning, samt andel overskudd er alle sammen gode metrikker å måle markedsandel på og vil gi forskjellige resultater. 

 

Jeg har de siste ukene hatt iPhone 6 plus, Nexus 6 og S6 Edge. Alle tre har sine fordeler og ulemper. Jeg har endt opp med iPhone, men skulle ønske jeg kunne fortsatt med Nexus. Edge har for dårlig software (men herregud for en skjerm!)

Touchwiz er ikke noe responsivt, nei. La oss håpe CM kommer til S6 snart.

 

Selv venter jeg på at Samsung lager enda en Nexus-enhet til Google. Et Nexus-nettbrett eller en mobil med AMOLED (skjermen på Nexus 6 er fra S4s generasjon) hadde ganske enkelt knust all konkurranse.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Et Nexus-nettbrett eller en mobil med AMOLED (skjermen på Nexus 6 er fra S4s generasjon) hadde ganske enkelt knust all konkurranse.

Det kunne sikkert vært et godt produkt innen Android-verden, men er fortsatt like uinteressant for oss som handler med Apple. Omtrent på samme måte som at Apple sine produkter er uinteressante for dere som har valgt Android...:-)

 

For min del er skjermene på de aller fleste enheter blitt såpass gode, at hvilke bokstaver de har i navnet er kanskje en de absolutt minst interessante tingene med et nettbrett/telefon. Men hver sin smak...:-)

Lenke til kommentar

Det kunne sikkert vært et godt produkt innen Android-verden, men er fortsatt like uinteressant for oss som handler med Apple. Omtrent på samme måte som at Apple sine produkter er uinteressante for dere som har valgt Android...:-)

For min del er skjermene på de aller fleste enheter blitt såpass gode, at hvilke bokstaver de har i navnet er kanskje en de absolutt minst interessante tingene med et nettbrett/telefon. Men hver sin smak...:-)

 

 

Da har du ikke brukt en virkelig god høyoppløst oled over tid. Svært tydelig forskjell på f.eks iPhone 6 plus og Galaxy S6 (i Samsungs favør). Nexus 6 er også milevis foran. 

 

For meg er det tre hovedgrunner til å forbli på iPhone. Økosystem, apper og at man handler med én produsent. Fart gir jeg blaffen i (innafor rimelighetens grenser), men om UX, skjerm og OS skulle bestemt hadde jeg endt på Android. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det kunne sikkert vært et godt produkt innen Android-verden, men er fortsatt like uinteressant for oss som handler med Apple. Omtrent på samme måte som at Apple sine produkter er uinteressante for dere som har valgt Android...:-)

For min del er skjermene på de aller fleste enheter blitt såpass gode, at hvilke bokstaver de har i navnet er kanskje en de absolutt minst interessante tingene med et nettbrett/telefon. Men hver sin smak...:-)

 

 

Da har du ikke brukt en virkelig god høyoppløst oled over tid. Svært tydelig forskjell på f.eks iPhone 6 plus og Galaxy S6 (i Samsungs favør). Nexus 6 er også milevis foran. 

 

For meg er det tre hovedgrunner til å forbli på iPhone. Økosystem, apper og at man handler med én produsent. Fart gir jeg blaffen i (innafor rimelighetens grenser), men om UX, skjerm og OS skulle bestemt hadde jeg endt på Android. 

 

 

Jeg sa ikke at Nexus 6 var dårlig. Den er fantastisk den og, og jeg har foretrukket AMOLED foran LCD siden S4. Poenget jeg prøvde å få fram var at S6s AMOLED er 2 generasjon foran den på Nexus 6.

 

Du og jeg er uansett enige om det meste. Når det gjelder Android er Stock (Nexus-enheter, for eks.) klart best, og gir en fantastisk opplevelse.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jada, jeg er bare uenig i at ikke skjermkvalitet er en helt klar differentiator mellom Apples og andres toppmodeller for øyeblikket. Apple er rett og slett merkbart bak, selv om de er veldig gode. 

Det er ikke nok til å få meg meg til å droppe økosystemet, siden også iPhone har nydelige skjermer, men det er en ting jeg savner.

 

Det er definitivt også en gyldig måling, og på fortjeneste er Apple helt uten konkurranse. De stikker av med nesten hele overskuddet i hele bransjen. Litt fordi de får god pris, litt fordi de får gode priser for alt (siden de ikke har billigmodeller) og litt fordi de kan bygge dyre ting billig siden de har så få modeller å spre kostnader på. Neste kopi av en del koster alltid mindre enn den forrige, så jo flere like ting man bygger jo billigere blir marginalkosten av å bygge én til. Derfor er det ekstremt lønnsomt å få til det Apple har gjort ved å selge mange titalls millioner av hver eneste modell.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Er igjen kongen på haugen hva gjelder smartmobiler.

 

You're counting it wrong.

 

 

Det er en helt ærlig sak å telle "flest solgte enheter med smart OS". Dét, aktive brukere, omsetning, samt andel overskudd er alle sammen gode metrikker å måle markedsandel på og vil gi forskjellige resultater. 

 

Jeg har de siste ukene hatt iPhone 6 plus, Nexus 6 og S6 Edge. Alle tre har sine fordeler og ulemper. Jeg har endt opp med iPhone, men skulle ønske jeg kunne fortsatt med Nexus. Edge har for dårlig software (men herregud for en skjerm!)

Touchwiz er ikke noe responsivt, nei. La oss håpe CM kommer til S6 snart.

 

 

 

Det lar nok vente på seg dessverre, det har jo normalt tatt mye lenger tid før det dukker opp oppgående builds til Samsung Exynos modeller sammenlignet med Qualcomm-Snapdragon på grunn av utfordringer med optimalisering og mangel på informasjon fra Samsung sin side så jeg ser ikke helt hvorfor det plutselig skulle forandre seg med Galaxy S6 / S6 Edge.

 

Ser vi på Galaxy Note 4 så har det jo nå nylig kommet halvveis oppegående builds, og det kun til utgaver med Qualcomm-Snapdragon. De med Exynos har nada enda. Og selv builds til Qualcomm modellene er jo av tidlig Alpha som sliter med batteriet og ustabiliteter så det kan ikke sies å være noe man kan anbefale noen å kjøre enda. Note Edge på sin side har ikke fått noe som helst, men så kom den i begrenset opplag.

 

 

Tradisjonelt sett så har man jo ikke fått noen skikkelig BETA-builds av CyanogenMod før det nærmer seg ny generasjon modeller, og da vil jo de fleste som driver med rooting og flahing normalt øske seg deg nye modellen igjen uansett.. Om Samsung kunne begynt med Google Edition av S-serien igjen så hadde jo det vært flott.

Lenke til kommentar

 

Da har du ikke brukt en virkelig god høyoppløst oled over tid. Svært tydelig forskjell på f.eks iPhone 6 plus og Galaxy S6 (i Samsungs favør). Nexus 6 er også milevis foran. 

 

 

Nei jeg har ikke det, fordi det ikke betyr så alt for mye. Det er andre ting som betyr så mye, mye mer så lenge skjermen er god nok. Men det er fint for Samsung sine kunder at de leverer gode skjermer på sine brett og mobiler.

 

 

 

For meg er det tre hovedgrunner til å forbli på iPhone. Økosystem, apper og at man handler med én produsent.

 

...og det er dette som også for meg betyr aller mest. Så lenge det da fungerer stabilt om med minimalt med feil så er jeg mer enn happy med min datahverdag.

Lenke til kommentar

Det som fikk meg til å gå tilbake til iOs var to incidents i løpet av kort tid. Først gikk batteriet på Nexusen til helvete sånn at den måtte leveres inn. No biggie, jeg kjøpte en S6 Edge brukt og tenkte jeg kunne selge den når jeg fikk tilbake Nexusen. I og med at Nexus var helt død var det ingen måte å overføre data direkte på. No biggie tenkte jeg, det er jo bare å hente skybackupen.

 

Heh.

 

Det viser seg at Android ikke har skybasert backup, men "en slags greie der noen data finnes i sky og andre ikke, og om man bruker dette er helt opp til hver app og produsent og månefase og sånt". Så jeg måtte sette opp alt på nytt for første gang. Gå igjennom liste med apper og installere manuelt, synce noe (men ikke alt, for noe hadde visst skybackup) etc.

 

Så fant jeg ut at S6 ikke var noe for meg, så jeg kjøpte en ny Nexus i stedet med tanke på å selge den når jeg fikk tilbake den førte. Nå var iallfall ikke backup noe problem, siden jeg ville ha to fungerende telefoner og kunne bruke "tap to transfer.

 

Heh.

 

Det virka ikke mellom Nexus og Samsung. Ikke litt engang. Så jeg satte opp en gang til, manuelt. Noen timer etter at dette var gjort fikk jeg en feilmelding om at noe var galt med "com.google.services.ettellerannet". Hver gang jeg trykket den bort kom den tilbake etter et tidels sekund. Løsning? Resette telefonen totalt og laste inn på nytt. Uten backup.

 

Så da gikk jeg på Eplehuset og kjøpte meg en iPhone, trykket på "på-knappen" og fikk tilbake backupen min fra 30 dager siden, helt uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kunne sikkert vært et godt produkt innen Android-verden, men er fortsatt like uinteressant for oss som handler med Apple. Omtrent på samme måte som at Apple sine produkter er uinteressante for dere som har valgt Android...:-)

For min del er skjermene på de aller fleste enheter blitt såpass gode, at hvilke bokstaver de har i navnet er kanskje en de absolutt minst interessante tingene med et nettbrett/telefon. Men hver sin smak...:-)

 

 

Da har du ikke brukt en virkelig god høyoppløst oled over tid. Svært tydelig forskjell på f.eks iPhone 6 plus og Galaxy S6 (i Samsungs favør). Nexus 6 er også milevis foran. 

 

For meg er det tre hovedgrunner til å forbli på iPhone. Økosystem, apper og at man handler med én produsent. Fart gir jeg blaffen i (innafor rimelighetens grenser), men om UX, skjerm og OS skulle bestemt hadde jeg endt på Android. 

 

 

 

 

 

 

Det kunne sikkert vært et godt produkt innen Android-verden, men er fortsatt like uinteressant for oss som handler med Apple. Omtrent på samme måte som at Apple sine produkter er uinteressante for dere som har valgt Android...:-)

For min del er skjermene på de aller fleste enheter blitt såpass gode, at hvilke bokstaver de har i navnet er kanskje en de absolutt minst interessante tingene med et nettbrett/telefon. Men hver sin smak...:-)

 

 

Da har du ikke brukt en virkelig god høyoppløst oled over tid. Svært tydelig forskjell på f.eks iPhone 6 plus og Galaxy S6 (i Samsungs favør). Nexus 6 er også milevis foran. 

 

For meg er det tre hovedgrunner til å forbli på iPhone. Økosystem, apper og at man handler med én produsent. Fart gir jeg blaffen i (innafor rimelighetens grenser), men om UX, skjerm og OS skulle bestemt hadde jeg endt på Android. 

 

 

 

AMOLED har sine fordeler, men Nexus 6 har da virkelig møtt en hel del kritikk for skjermen? Eller blander jeg med Nexus 9 nå?  :hmm:

 

Når det kommer til argumentet med UX så overrasker det meg litt at du foretrekker Android, tenker du da på UX på selve operativsystemet og tenker du da eventuell ren Android som referanse? For en av de negative tingene med Android (spør du meg) er at det er så utrolig mange forskjellige løsninger for UI og UX-design, du ender opp med ganske så annerledes løsninger mellom forskjellige produsenter (HTC, LG, Samsung, Sony osv..) og selv mellom generasjoner så er det gjerne en hel del forandre på UI og UX-design.

 

At et UI og UX kan utvikles og modenes over tid er jeg for, men det finnes grenser på hvordan man skal kastes frem og tilbake, mener nå hvertfall jeg. Forandre av UI og UX bare for forandringens skyld er jeg sterk motstander av og jeg føler det blir mye av det på Android.

 

Tar du utgangspunkt i "ren-Android" så blir det jo noe annet, og Material Art tema til Google er nydelige saker. Problemet er at tilnærmet ingen kjører rent Material Art UX-design så det faller jo litt igjennom. Og det største problemet med UX-design på Android er jo få restriksjoner fra Google når det kommer til apputviklere så apps er jo "all-over-the-place" hva gjelder UX-design og interaksjondesign så det hjelper jo fint lite at Google for alvor har kommet inn på noe som ser og fungerer meget bra (Material Art) når 90% av appene på Google Play Store ikke føler Material Art guideliness overhode.

 

 

Med iOS og App Store så setter jo Apple klare restriksjoner så det er en rød tråd mellom de fleste apps, måten de fungerer, måten UX er lagt opp og hvordan intraksjon fungerer. Denne kontinuiteten mangler i stor grad på Android, og i og med at jeg bruker 90% av tiden min i en app så er det til stor irritasjon når jeg bruker Android selv etter Material Art og det nye flotte UX-designet fra Google kom på banen.

 

 

 

 

Jada, jeg er bare uenig i at ikke skjermkvalitet er en helt klar differentiator mellom Apples og andres toppmodeller for øyeblikket. Apple er rett og slett merkbart bak, selv om de er veldig gode. 

Det er ikke nok til å få meg meg til å droppe økosystemet, siden også iPhone har nydelige skjermer, men det er en ting jeg savner.

 

Det er definitivt også en gyldig måling, og på fortjeneste er Apple helt uten konkurranse. De stikker av med nesten hele overskuddet i hele bransjen. Litt fordi de får god pris, litt fordi de får gode priser for alt (siden de ikke har billigmodeller) og litt fordi de kan bygge dyre ting billig siden de har så få modeller å spre kostnader på. Neste kopi av en del koster alltid mindre enn den forrige, så jo flere like ting man bygger jo billigere blir marginalkosten av å bygge én til. Derfor er det ekstremt lønnsomt å få til det Apple har gjort ved å selge mange titalls millioner av hver eneste modell.

 

 

 

 

Forskjellen i skjermkvalitet og dens betydning er jo høyst subjektiv. Selv sverger jeg til min Pioneer Kuro LX5090H Plasma hjemme fremdeles fordi bildeflyten og fargegjengivelse på denne overgår alt jeg har sett av LCD i fornuftige prisklasser. Selgere på Elkjøp kan stå å si hva de vil, men siste generasjon Samsung LCD (eller "LED" som de så fint kaller det) osv kan ikke måle seg med bildeflyten og fargegjengivelsen som jeg har hengende på veggen hjemme.

 

Men samtidig så må jeg jo akseptere at disse forskjellene er det kun en liten promille av folk der ute som ser, eller overhode bryr seg om. Ting som at TV-en skal være tynn, flott å se på selv når den er skrudd av osv er faktorer som mange ser ut til å fremheve langt foran bildeflyt og fargegjengivelse som jeg foretrekker. I de fleste blindtester så merker jo ikke folk forskjell på 720P Netflix og en 1080P Blu-Ray film, mens jeg sitter her å sverger til mine enorme 30-60GB Blu-Ray rips for å ikke få overkomprimsert bildekvalitet og Dolby True HD og DTS Master Audio lydspor.. Men folk flest bryr seg ikke og merker knapt forskjellen.

 

 

Det blir nok mye det samme på mobiltelefoner, vi har kommet til et punkt hvor bildekvaliteten har blitt så bra at forskjellene er for små til at folk flest bryr seg. Tenkologiguruer kan sitte å skrike ut på diskusjonsforum og inn i PC-skjermen at "OMG!! OMG!!! 500 PPI er så mye bedre enn 300 PPI!! 6500K fargetemperatur er så mye bedre enn 6720K!! osv.. Men folk bryr seg ikke. Og det er faktisk helt greit.

 

 

Hva gjelder skjermen på iPhone 6 og 6 Plus så er de jo rangert som "excellent" av DisplayMate, og det er da satt opp imot de telefonene som var på markedet i det testen ble utført så så ille kan de jo ikke være. Hvor mange av dagens toppmodeller er det som blir sett på som bedre? For utenom Super AMOLED-serien til Samsung (Galaxy S5, Note 4, S6 og S6 Edge) så er det vel ingen som har blitt rangert høyere i snitt fra selskaper som DislayMate osv..? Jeg er litt usikker på skjermen til Nexus 6, men LG G3, Sony Xperia Z3, HTC One M8 osv har jo alle scoret dårligere. Og DisplayMate påperker jo at selv om AMOLED-skjermene blir vurdert som de beste på markedet, så er skjermen som på iPhone 6 og 6 Plus også regne som "excellent" så vi snakker ikke natt og dag i forskjeller her.

 

 

 

Så en påstand som "jeg er bare uenig i at ikke skjermkvalitet er en helt klar differentiator mellom Apples og andres toppmodeller for øyeblikket" virker noe overdrevet? Men igjen, folk flest bryr seg ikke. Jeg tror 90% av markedet ville vært mer enn godt nok fornøyd med skjermen uansett hvilken toppmodell de måtte finne på å kjøpe per dags dato.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der var det mye å svare på :)
 

1) Skjermkvalitet. Nei, forskjellen er ikke enorm. Men den er merkbar. Til bilder er iPhone helt topp, men til brukergrensesnitt vil jeg si at amoledene er litt bedre. Ikke så naturlige, men penere. 

 

2) UX. Jeg snakker kun om ren Android. At alle produsentene velger å ødelegge for brukerne er forståelig (de vil differansiere seg) men trist (fordi de bare differansierer seg ved å lage drit). Drømmen hadde vært Material UX med Apples regler for bruk. 

Lenke til kommentar

  

 Om Samsung kunne begynt med Google Edition av S-serien igjen så hadde jo det vært flott.

 

 

Det er det Google som styrer, ikke Samsung.

 

 

 

Android (spør du meg) er at det er så utrolig mange forskjellige løsninger for UI og UX-design, du ender opp med ganske så annerledes løsninger mellom forskjellige produsenter (HTC, LG, Samsung, Sony osv..) og selv mellom generasjoner så er det gjerne en hel del forandre på UI og UX-design.

 

Denne skillen er bare positiv og fører til flere og bredere alternativer for konsumenter. Hvor kjedelig er det ikke å kjøpe telefoner som alle ser dønn like ut i brukergrensesnitt? Denne variasjonen av funksjoner, grensesnitt ol. er en av mange grunner til at Android er foran iOS når det kommer til mengden nye og innovative funksjoner, samt best teknologi; det stimulerer konkurranse gjennom flere problemstillinger med flere løsnings og spesialiserte enheter; HTC One, for eks. tilbyr rask og vakker brukergrensesnitt, kjempeflott design og lydkvalitet og høyttalere som andre telefoner kan bare drømme om. Xperia-telefonene er gode på sine områder, likeså som S6, LG og Nexus; disse kvalitetene gjelder også i programvare. Det beste med dette er at alle også er med på å stimulere hverandre; Android-produsenter tar for eks. ikke fingeravtrykkleser på alvor først nå når S6 har kommet med en implementering.

 

 

 

Forskjellen i skjermkvalitet og dens betydning er jo høyst subjektiv. 

 

 

Ikke mer enn noe annet. For undertegnede er skjermkvalitet høyst vesentlig. Så vesentlig at jeg foretrakk S4 foran M7, til tross for at jeg ikke kunne fordra TouchWiz den gangen. Forskjellen i skjermkvalitet mellom S6 og andre flaggskipmodeller er enda større i dag. At man kan se forskjellig er heller ikke subjektivt. For mange mobiler er det ikke slik, men AMOLED-skjermer, og da spesielt de nyeste, viser klare og tydelige forskjeller mot LCD-skjermer. Det er det få som har noen tvil om.

 

 

Så en påstand som "jeg er bare uenig i at ikke skjermkvalitet er en helt klar differentiator mellom Apples og andres toppmodeller for øyeblikket" virker noe overdrevet?

 

 

Nå refererte Audun hovedsaklig til AMOLED-toppmodellene. Nexus 6 vet jeg ikke mye om (og mtp. på at den har en eldre AMOLED-skjerm, kan man bare gjette hvor god/dårlig den gjør det), men S5, S6, S6 Edge, Note 4 og Note 4 Edge er alle bedre enn iPhone 6 og 6 Plus. Spesielt de fire siste er betydelig bedre:

 

"Galaxy S6 har mer enn dobbelt så høy oppløsning og mer enn fire ganger så mange piksler som iPhone 6. Den har også betydelig høyere lysstyrke, betydelig høyere kontrastforhold i både mørke og lyse omgivelser, betydelig høyere fargenøyaktighet, betydelig bedre visningsvinkler, og har fire valgbare skjermmoduser i stedet for en enkel fast en på iPhone [6 og 6 Plus]."

 

Vi får også se hvordan G4 gjør det i tester; mye tyder på at de enkelt tar over tronen som den best LCD-skjermen der ute.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Hvor kjedelig er det ikke å kjøpe telefoner som alle ser dønn like ut i brukergrensesnitt?

 

 

Siden dette var det eneste du spurte om, så forsøker jeg med mitt svar...

 

For meg er dette en av de største fordelene med iOS og OSx. Brukergrensnittet mellom ulike årganger er svært likt, nesten identisk, med det man allerede har blitt godt vant til og kjenner godt. For meg er det altså en stor fordel og overhode ikke noe jeg forbinder med kjedelig.

Endret av rogkas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå skal det sies at Samsung har flere modeller i flere prisklasser - det er en fordel.

Har troen på at Samsung vil selge godt av S6 (Edge) i år, samt Xcover 3 til bedrifter som trenger ekstra beskyttelse til en rimelig penge.

Telefonen er tilnærmet lik S5 Active i design og har fått mye bedre spesifikasjoner enn forgjengeren.

S6 Edge har den beste skjermen jeg har sett og svært stilig skjermdesign.

 

(Mvh Apple tilhenger)

 

Prisforskjellen mellom Edge og Flat er for min del for stor til at Edge skal være verdt det. Synes Flat var bedre å holde i også.

Selv vil jeg valgt a7. Har nå s4. Grunnen er samme som appel. Kan ikke bytte batteri og kan ikke bruke sd kort.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...