Gå til innhold

Dette er verdens første fargebilde av Pluto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I denne artikkelen var det en del feil, ja:

 

Voyager 2 forventes også å forlate solsystemet et par år etter 2016, og New Horizons vil aldri ta igjen verken Voyager 1 eller 2 som det fjerneste menneskeskapte objektet.

 

New Horizons kan dermed kanskje bli det tredje - hvis den klarer å ta igjen Pioneer 10 og 11, noe jeg er usikker på.

For øvrig er det ikke snakk om de første fargebildene av Pluto som noensinne er tatt, men som noensinne er tatt av New Horizons. Hubble har fremdeles de beste bildene som noensinne er tatt av Pluto, enn så lenge.

Lenke til kommentar

I denne artikkelen var det en del feil, ja:

 

Voyager 2 forventes også å forlate solsystemet et par år etter 2016, og New Horizons vil aldri ta igjen verken Voyager 1 eller 2 som det fjerneste menneskeskapte objektet.

 

New Horizons kan dermed kanskje bli det tredje - hvis den klarer å ta igjen Pioneer 10 og 11, noe jeg er usikker på.

 

For øvrig er det ikke snakk om de første fargebildene av Pluto som noensinne er tatt, men som noensinne er tatt av New Horizons. Hubble har fremdeles de beste bildene som noensinne er tatt av Pluto, enn så lenge.

 

Hei, Are.

 

Takk for tilbakemelding. Har ordnet og plukka litt på teksten nå, så det bør stemme :)

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi endelig få se mer enn ullne "ufo-bilder" av Pluto?

Ja, det skal bli stadig skarpere bilder ettersom New Horisons nærmer seg. Høydepunktet er 14 juli da den passerer Pluto, men det er ikke akkurat noen høyhastighetslinje tilbake til jorda så det kan ta dager og uker før vi får noe særlig antall av høyoppløste bilder. Det forventes ca 1 kbit/s hastighet ute ved Pluto. Signalet bruker ca 4,5 timer fra det sendes til det når jorda. Edit: Jeg hørte nettopp at alle bilder og data fra passeringen skal være ferdig overført først ved årsskiftet 2016/2017. Altså 1,5 år etter passering!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...