Gå til innhold

Denne ble 3D-skrevet i rommet – kan bringe bemannede Mars-reiser nærmere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man vil printe den selv så er filen her:
http://nasa3d.arc.nasa.gov/detail/wrench-mis

Syntes ABS var et merkelig valg. Det er en veldig sterk plasttype når den sprøytestøpes. Men ABS er den plasten med mest tendens til delaminasjon når den printes lag for lag. Tenkte mer de ville bruke noe med sterkere binding mellom lagene, slik som nylon eller noe slikt.

2yl6w4l.jpg
Det her er på grunn av en litt dårlig innstilt printer,
men illustrerer fint hva delaminasjon er for noe.

Endret av BlueShroom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan forøvrig nevnes at når man lager kuler til kulelager her på jorden så blir de ikke 100% runde, men om man hadde laget de i verdensrommet så hadde de blitt det pga 0 gravitasjon.

Hvor langt ute mener du vi skulle gå for å lage disse kulene da? Hvis du mener det ikke er gravitasjon på ISS tar du dessverre feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan forøvrig nevnes at når man lager kuler til kulelager her på jorden så blir de ikke 100% runde, men om man hadde laget de i verdensrommet så hadde de blitt det pga 0 gravitasjon.

Hvor langt ute mener du vi skulle gå for å lage disse kulene da? Hvis du mener det ikke er gravitasjon på ISS tar du dessverre feil.

 

 

Ja er klar over det, dette blir nok bare i teorien da det vanskelig lar seg gjøre i praksis, det var bare noe jeg leste i ett Illustrert vitenskap blad for ca 15-20 år siden, husker ikke hele artikkelen nå, men jeg synes det var ganske interessant da verdensrommet har opptatt meg så lenge jeg kan huske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...