Gå til innhold

[Løst] Litt dyrere Gaming pc, ~20.000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har god peiling og har lyst å hjelpe meg med å bygge en god gaming pc.

Jeg har bygget en for ett par år siden, men jeg er som en nybegynner.

Jeg vil gjerne ha en pc som fungerer smertefritt på de nyeste spillene, samtidig er god å jobbe på, men er det en god gaming pc så er den god på det andre også regner jeg med. Jeg har ikke planlagt å starte med tung videoredigering ens enda.

Kan jo starte med det jeg (tror) jeg vil ha, men kom med innspill på det også. Jeg har en tendens til å gå for ny teknologi, siden det er nytt, og framtidsrettet og kan brukes fremover og det er ddr4 istedenfor ddr3 som er en hel større xD.

 

 

En 27" skjerm som også skal brukes til tv fra sofaen.

 

godt tastatur å skrive på. Jeg hadde egentlig ikke sett for meg mekanisk tastatur, men har hørt at det med røde knapper ikke lager så mye lyd og ikke er så tunge. Jeg skriver relativt lett. Har sett litt på Corsair Gaming K70 RGB

 

God mus. Har ikke funnet noe enda egentlig. Hadde en mx518 som jeg likte veldig godt med steel cloth musematte.

 

Hadde sett for meg å bygge den på den nye generasjonen x99 (?) med ddr4 minne og nye prosessor arkitekturen.

 

Den skal være så stille som mulig så da hadde jeg sett for meg et støydempende kabinett med vannkjøling.

 

Jeg hadde også tenkt meg den så liten som mulig, i hvertfall ikke større enn standard midi tower, men da ryker kanskje vannkjølingen.

 

Ssd med minst 128, minst 16 gb ram.

 

Ingen cd-rom.

 

Skjermkortet er jeg usikker på. Jeg har sett mye på komplett sine byggepcer, og de hadde nå tilbud på Komplett Gamer Xtreme - TITAN Z, som har titan z gpuen. Men etter å ha sett litt rundt, så virker det som om det er veldig dyrt i forhold til hva en får igjen. Så da evt ett gtx 980 kort, som jeg senere kan kjøpe ett til hvis det trengs og sette i sli, men da ryker vel midi størrelsen da også?

 

Prisen er uten skjerm og tast og mus osv, så kjør på, kom med forslag og erfaringer!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje gjort noe som dette:

 

http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/38003

 

Er tilogmed under budsjettet du hadde fastsatt. Kanskje investere i noe annet eventuelt ?

 

 

-Et av de mest støydempende kabinettene

-God kjøling for eventuell overklokking

-GPU som gir deg max på alle spill og en av de best kjølte GPU. Nokså stillegående også.

-La inn bare det aller nødvendigste av lagring.

 

 

Prøvde å tilpasse dine ønsker.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nå laget en liste etter sånn du beskriver ditt behov: http://www.prisjakt.no/list.php?l=134816&view=b

 

For det første tenker jeg at du ikke trenger noe annet enn i5 4690k, da det ikke er noe særlig med fordel å gå noe bedre enn dette til spill :). Hvis du må ha "fremtidrettet", ville jeg ha ventet til sommeren da skylake med ddr4 kommer ;).

 

Angående gpu, tror jeg det beste er å gå for 2x 970 da dette bare er litt dyrere enn 980 og mye kraftigere ;).

 

Jeg ville også gått for enn 500 gb ssd :p

 

Hvis du vil ha en stille pc, er den kjøleren jeg har lagt til minst like stille som en AIO kjøler, men bare billigere ;)

 

Og til sist legger jeg til en liste med mus(er egentlig litt personlig preferanse) og en med kabinett hvis du vil ha et annet(det jeg har lagt til har ikke lydisolering, men har masse funksjonalitet+matx)

 

kabinett: http://www.prisjakt.no/list.php?l=83703&view=b

 

mus: http://www.prisjakt.no/list.php?l=112315&view=b

 

Bare si i fra om det var noe jeg ikke fikk med eller noe annet du lurer på :)

Endret av ScaryTIGerEye
Lenke til kommentar

Asus x99s hk

Crucial 16gb ddr4

5820 6 kjerner cpu

2x gtx 970

Crucial mx100 512 ssd. (Kanskje 2 stk?)

 

Fraktal design r4 (r5)kabinett. Ganske bra støydempet.

 

Vannkjøling på cpu og gpuene om budsjettet tåler det.

 

Det er mitt forslag.

 

Kjøpe X99 nå er lurt, fordi det er Lenge til neste high end plattform kommer. X79 levde rimelig lenge.

 

Om du skal ha flere expansjonskort som lydkort/raidkontroller eller kanskje ett skjermkort til, så er det lurt å gå for 5930k pga flere flere pci-e lanes.

 

kjøpe z97 og 4 kjerner cpu er lite lurt. x99 holder seg garantert mye bedre i pris også. Det vet jeg godt etter å ha hatt mange x58hk og x79 hk.

 

Mainstream hk og cpu koster mindre, men brukt så er de ikkje verdt en dritt ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tusen takk.

 

Skal se nærmere på det. Jeg har jo ikke lyst å vente til sommeren, men det hadde kanskje vært best hvis jeg skulle hatt det nyeste, som da blir skylake. Det er jo alltid noe å vente på :p

 

Har sett på asus skjermen (likte også godt 28") og også fractal r5, som har absolutt fallt i smak.

 

Si den oppgraderingspakken ikke hadde eksistert, hadde du fremdeles valgt det hovedkortet og prosessoren? Hva får en ved å velge ett som er litt dyrere?

 

Jeg likte godt den netonnet pakken. Skulle jeg trenge mer gpu i fremtida så er det billigere å kjøpe ett til 980 og sette i sli, enn å bytte ut begge 970.

 

Har sett så mye på alt forskjellig nå at jeg føler meg litt blind :p

Lenke til kommentar

 

Fractal Design Define R5 er rett rundt hjørnet(én uke) og som er en forbedring av bestselgeren R4.

 

Jeg har ikke prøvd r5, men er kjent med r4 godt og mange reviews sier at r4 fortsatt er bedre på flere ting blant annet støydemping, som OP ramset opp blant "must have".

 

 

http://www.tek.no/artikler/test-fractal-design-define-r5/165095

http://www.kitguru.net/components/cases/leo-waldock/fractal-design-define-r5-chassis-review/

 

R5 Ble sluppet for 1 uke siden. Jeg ser at på komplett at komme denne inn på varelager mandag 8. desember. Det kommer til å komme flere tester etterhvert som produktet faktisk blir brukt rundt om i landet. Ved første øyekast er de relativt like utseendemessig, men innvendig har de forbedret løsningen, og de har forbedret muligheten til å ha flere typer radiatorer.

Lenke til kommentar

Ville ha tatt et rimeligere HK, og bytta ut 980 med 2 stykk 970.

Skjermen ville iallfall jeg ha styrt unna, altfor mye penger og strengt tatt ingen gaming skjerm.

Resten ser OK ut, men som du sikkert vet er ikke closed loop kjølere de som er mest stille.

 

PS: Listen heter 2x 980 men det er bare 1 der ... med 2 blir prisen 34855

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja det var det jeg også tenkte.

 

Men jeg visste ikke at det. Hva vil være stillere da? Har hørt om noctua vifter, men jeg vet ikke. Det inntrykket jeg har er hvertfall at vannkjøling er det stilleste, og de closed loop kjølingene ikke er så stille allikevell.

Er det dyrt å få inn vannkjøling? Mye arbeid, vedlikehold?

Endret av Eddie1234
Lenke til kommentar

Skikkelig vannkjøling er klart bedre, men koster fort flere tusen (8K ca. så har du noe greit noe, komplett for 1 CPU og 2 GPU'er). Fordelen da er at man kan få såpass stort radiatorareal at hastigheten på viftene ikke har noe (særlig) å si. Man kan med andre ord kjøre viftene på f.eks 5-7 volt (som gir vesentlig lavere støynivå enn 12v), og allikevel ha veldig god kjøling. Ikke så mye arbeid med vannkjøling. Sett inn en drain-ventil og bytt ut væska av og til (1-2 ganger i året kan du tømme systemet og vaske vekk litt belegg inne i reservoir/blokker osv. Flushe systemet rett og slett).

 

X61 er ikke halvgal (de forbedret den fra X60), men ved full RPM så er det noe støy. Hvis du sammenligner den med en Noctua NH-D15 så dobler du støyen nesten (ved max hastighet på viftene) og vil få 5 grader lavere temperatur (sånn ca) ved last. Spørs om det er verd det .. Hvis lite støy er viktig for deg, så ville jeg kanskje tatt en god luftkjøler og heller klokket CPU noe mindre. Alternativt en 240 radiator med noen skikkelig gode vifter (H105 med eloop eller noctua vifter kanskje - de gode viftene finner man fortsatt flest av i 120mm segmentet). Det er vanskelig å uttale seg om støy for andre, folk oppfatter og plages av lyd ulikt.

 

I første omgang syntes jeg du skal fokusere på ytelse (2011-3 med 2 GTX 970 er et veldig fint valg i din prisklasse). Så kan du heller fokusere på kjøling når du får mer penger, og slik tyne ut mer av systemet ditt. Hvis dette kunne friste planlegger du for dette nå, da mtp valg av kabinett (og sjekk at skjermkortene du går for har EK fullcovers).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ahh, fantastisk. Ja det er selvfølgelig det beste (gjøre klart for det).

 

Fractal r5 virker som er lagt opp til det. Asus x99 deluxe ser også ut som om har, men hvis du kan dobbeltsjekke. Jeg kommer til å dobbeltsjekke alt er og passer i lag når jeg har funnet alt også.

 

Så r5 kabinettet (det beste jeg fant), så da må jeg har for cpuen, for gpuen bruker bare det de kommer med?

 

Hva med strømforsyning? Noen ideer der? (Skal se på tråden din nå) :)

Lenke til kommentar

Vet den siste listen min ikke helt ga menig, og er helt enig med kyrre S i å gå for 2x 970 :). Er en del annet du kan spare også, som kyrre sier...

 

Skjermen er nok litt for dyr ja, men selv syns jeg 21:9 formatet ser veldig interessant ut, selv til spill :). Det er vell mest i fremtiden da ;).

 

Tror jeg forresten ville ha valgt asus sine 970, da blant annet ekwb har vannblokker til disse :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...