Gå til innhold

TEST: Sony RX100 III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

RX100 er definitivt et bra kamera, men for hvermansen er prisen i stiveste laget. Det er gode alternativer til ca. halve prisen, med bildekvalitet som de fleste ikke ser noen forskjell på. Og det er fremdeles den som står bak kamera som tar bildene..... Synes RX100 er en smule overvurdert. Finnes mange sammeligningstester som viser at konkurrenter kan måle seg med bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Sony kan ta så stive priser er at RX100 ikke har direkte konkurrenter. Det er andre kamera som kan være like bra på flere områder, men ikke alle.

 

En annen ulempe med begrenset konkurranse er at Sony ikke trenger å komme med firmware-oppdateringer. Hvis du oppdager noe som burde endres så kan man ikke regne med at det blir endret på din modell, men det er mulig det blir endret på neste modell som du i tilfelle må kjøpe til full pris.

 

Sony tjener kanskje noen kroner på å selge gummigrepet løst, men kameraet kunne hatt plass til et større batteri hvis de hadde integrert grepet i kamerakroppen. Jeg har spandert på meg et originalt grep og uoriginalt ekstrabatteri til mitt mk II, begge deler er nødvendig å ha.

Man trenger ikke ekstra lader for å lade ekstrabatteriet, men lading av flere batteri i et kamera krever litt mer planlegging.

Lenke til kommentar

RX100 er definitivt et bra kamera, men for hvermansen er prisen i stiveste laget. Det er gode alternativer til ca. halve prisen, med bildekvalitet som de fleste ikke ser noen forskjell på. Og det er fremdeles den som står bak kamera som tar bildene..... Synes RX100 er en smule overvurdert. Finnes mange sammeligningstester som viser at konkurrenter kan måle seg med bildekvalitet.

 

Ja prisen er uten tvil kjip, etter en ukes tid er det glemt når man ser hvor genialt det lille kamera er.

 

Tviler på noe kamera som er lik i størrelse kan måle seg på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Kjøpte RX100m2 til bursdagen til eldste sønnen min i fjor, og har siklet etter det siden :-) Kommer helt klart til å kjøpe meg et RX100-kamera til meg selv (og da er det m3 som frister mest) etterhvert, men må vurdere det opp mot andre ting som oppussing av hus... Det er problemet når et "kamera 2"-kamera koster like mye som en gammel bruktbil :-) Er ikke aktuelt å kvitte meg med A77 for å kjøpe dette, men RX100 har imponerende mye godfølelse i en liten kropp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-359424

http://www.lydogbilde.no/test/fujifilm-xq1

FujiFilm XQ1 stiller i samme klasse som mer kjente Canon Powershot S120 og Sony RX-100 II, men har en helt annen type bildebrikke. Det vises på bildene. Kameraet bruker samme type bildebrikke som Fuji X-E2 ? X-Trans II, uten lavpassfilter og med et unikt mønster av RGB-sensorer. Det gir en bildekvalitet kun Fujis dyrere X20 og Sony RX-100 II matcher.

Lenke til kommentar

En sak som kan nevnes er at RX100 mark 2 fungerer kjempebra i full auto. Bommer dog på autofokusen av og til, dvs kameraet velger feil objekt å fokusere på. Det er også lett å lære seg litt mer med det. Min samboer bruker for det meste kun en knapp på fotoapparat. Med RX100ll har hun lært seg å bruke to forskjellige auto-funksjoner, peke blitsen i taken, samt å bruke hjelpefunksjoner der en trinnløst velger defocus/crisp, brightnes og vividnes. Med den brune orginale bærevesken tilfredstillte den også kravene til de som velger kamera ut i fra design. Vesken gir forøvrig godt grep på kameraet.

For meg er dette verdt noen ekstra lapper i kameravalg. :)

Jeg regner med at disse tingene også gjelder for oppfølgeren.

Lenke til kommentar

Grepet AG-R1 står oppført som at det passer kun RX100 og Mk II, mens AG-R2 skal passe alle tre variantene.

Dermed er det mulig at det er en liten endring i størrelse, kanskje ved objektivet?

 

Kameraene blir mye bedre med ekstra grep, dette burde fulgt med sammen med kamera.

Eneste ulempen er at da passer det ikke i original pynteveske av skinn.

Selv liker jeg Hama Hardcase i størrelse 60L, de har grei plass til RX100-modellene og tåler juling.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...