Gå til innhold

Slik regner du ut mobilskatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse reglene er totalt latterlige, man skatter for mer enn det ett noenlunde normalt abonnement koster, og jo mer man bruker mobilen i jobbsammenheng, jo mere skatter man.

AtW

 

Er det jeg som missforstår her?

 

Exempel:

Du har et privat abb. som du betaler for selv, si da at du betaler 2000 kr på et år.

Dette koster deg faktiske 2000 kr,-

 

Du har en telefon dekket av arbeidsgiver, den har arbeidsgiver betalt 6000 kr for på 1 år. Pga bunnfradraget på 1000 kr og pga. det arbeidsgiver dekker over 5000 er skattefritt så blir du lagt på 4000 kr på din lønn, hvis du da betaler f.eks. 36% skatt så blir jo det 1440 kr.

Altså dette koster deg faktiske 1440,- kr

-------------------

Du må jo ha et forbruk på under 1440,- kr på et privat abb. før det lønner seg og ikke ha det dekket av arbeidsgiver (kommer selvfølgelig an på hvor høy % skatt du betaler)

 

Det blir jo en win-win for deg uansett, eneste scenarioet at dette ikke lønner seg er jo hvis Arbeidsgiver ikke dekker det du bruker over 5000 kr på et år, og du har et forbruk på 5000++ kr, men dette må da være høyst sjeldent da det ikke er noe begrensing av forbruk verken der jeg jobber eller hos noen andre jeg kjenner som har dekket telefon.

 

Er det noe jeg misser her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke finregnet på hva det hadde blitt hvis jeg bare hadde hatt mobiltelefon dekket av jobben, men jeg synes ikke det er en ublu pris å betale 2688 (44,8% av 6000) kr i året over skatteseddelen for både telefon og bredbånd når bredbåndsabonnementet mitt i utgangspunktet koster 7200 kr i året.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Man skatter av 4000, marginalskatteprosenten med toppskatt er 46%, dvs at man skatter ca 1800 i året, eller 150 i måneden, det begynner å bli farlig nærme det ett privat abonnoment med fri bruk av alt koster, for min del er det 200 i måneden i ren fordelsbeskatning. Har man ett mere moderat forbruk, så er det dyrere, og arbeidsgiver må betale, man fordelsbeskatter en fordel om den er verd 4000, når den sjelden er det. Men det latterlige er når man har ett mer moderat forbruk, om man bare bruker en telefon for 50 i måneden privat, men bruker for over 5000 i rene jobbsamtaler, så fordelsbeskattes du allikevel for 4000, selv om du betaler din private andel selv, så fordelsbeskattes du for 4000 om du ringer for mer enn 5000 i jobbsammenheng.

Realiteten er at man fordelsbeskattes for 4000 for en gave fra arbeidsgiveren som svært sjelden er verd 4000.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man skatter av 4000, marginalskatteprosenten med toppskatt er 46%, dvs at man skatter ca 1800 i året, eller 150 i måneden, det begynner å bli farlig nærme det ett privat abonnoment med fri bruk av alt koster, for min del er det 200 i måneden i ren fordelsbeskatning. Har man ett mere moderat forbruk, så er det dyrere, og arbeidsgiver må betale, man fordelsbeskatter en fordel om den er verd 4000, når den sjelden er det. Men det latterlige er når man har ett mer moderat forbruk, om man bare bruker en telefon for 50 i måneden privat, men bruker for over 5000 i rene jobbsamtaler, så fordelsbeskattes du allikevel for 4000, selv om du betaler din private andel selv, så fordelsbeskattes du for 4000 om du ringer for mer enn 5000 i jobbsammenheng.

Realiteten er at man fordelsbeskattes for 4000 for en gave fra arbeidsgiveren som svært sjelden er verd 4000.

 

AtW

 

Jeg har både Internett og mobil betalt av jobben, og i dette tilfellet lønner det seg alltid. Om man bare har mobil, samt et moderat eller lavt forbruk er gevinsten mere diskutabel.

 

Hadde jeg betalt alt privat så hadde det kostet med rundt 7000 i året. Nå koster det meg rundt 2500 i skatt i stedenfor.

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

 

Man skatter av 4000, marginalskatteprosenten med toppskatt er 46%, dvs at man skatter ca 1800 i året, eller 150 i måneden, det begynner å bli farlig nærme det ett privat abonnoment med fri bruk av alt koster, for min del er det 200 i måneden i ren fordelsbeskatning. Har man ett mere moderat forbruk, så er det dyrere, og arbeidsgiver må betale, man fordelsbeskatter en fordel om den er verd 4000, når den sjelden er det. Men det latterlige er når man har ett mer moderat forbruk, om man bare bruker en telefon for 50 i måneden privat, men bruker for over 5000 i rene jobbsamtaler, så fordelsbeskattes du allikevel for 4000, selv om du betaler din private andel selv, så fordelsbeskattes du for 4000 om du ringer for mer enn 5000 i jobbsammenheng.

Realiteten er at man fordelsbeskattes for 4000 for en gave fra arbeidsgiveren som svært sjelden er verd 4000.

 

AtW

Jeg har både Internett og mobil betalt av jobben, og i dette tilfellet lønner det seg alltid. Om man bare har mobil, samt et moderat eller lavt forbruk er gevinsten mere diskutabel.

 

Hadde jeg betalt alt privat så hadde det kostet med rundt 7000 i året. Nå koster det meg rundt 2500 i skatt i stedenfor.

 

 

Det gjør ikke reglene mindre latterlige, de er i liten grad tilpasset realiteten.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Man skatter av 4000, marginalskatteprosenten med toppskatt er 46%, dvs at man skatter ca 1800 i året, eller 150 i måneden, det begynner å bli farlig nærme det ett privat abonnoment med fri bruk av alt koster, for min del er det 200 i måneden i ren fordelsbeskatning. Har man ett mere moderat forbruk, så er det dyrere, og arbeidsgiver må betale, man fordelsbeskatter en fordel om den er verd 4000, når den sjelden er det. Men det latterlige er når man har ett mer moderat forbruk, om man bare bruker en telefon for 50 i måneden privat, men bruker for over 5000 i rene jobbsamtaler, så fordelsbeskattes du allikevel for 4000, selv om du betaler din private andel selv, så fordelsbeskattes du for 4000 om du ringer for mer enn 5000 i jobbsammenheng.

Realiteten er at man fordelsbeskattes for 4000 for en gave fra arbeidsgiveren som svært sjelden er verd 4000.

 

AtW

Jeg har både Internett og mobil betalt av jobben, og i dette tilfellet lønner det seg alltid. Om man bare har mobil, samt et moderat eller lavt forbruk er gevinsten mere diskutabel.

 

Hadde jeg betalt alt privat så hadde det kostet med rundt 7000 i året. Nå koster det meg rundt 2500 i skatt i stedenfor.

 

 

Det gjør ikke reglene mindre latterlige, de er i liten grad tilpasset realiteten.

 

AtW

 

 

Tror nok satsene ikke helt er tilpasset dagens kostnadsnivå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...