Gå til innhold

Test: LG 55LA970W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er å gi minus på "Fortsatt lite 4K-innhold" er ikke en negativ funksjon for TV-en, men markedet generelt.

For at det skal komme 4K innhold må det produseres TV-er som støtter 4K.

 

Super TV ellers, klart bilde og 3D er meget bra! Testet selv, god erfaring. Enig med den dårlig plastfoten noe som gjør at man gjerne vil henge TV-en på veggen...

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om man kunne kjøpt TV-er uten innebygd drittlyd :p Ev. bare hatt det som en "ekstras" som man må betale mer for, modulbaserte innganger hadde ikke vært så dumt heller egentlig. Stort sett har man kun brukt for en type inngang, og betale kun for den ene typen hadde vært diggest. Problemet er vel at markedet vil ha alt-i-ett uansett, dessverre. Smart-TV kunne også vært et valg, siden det uansett er dritt på alle TV-er, fullstendig ubrukelig i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært fint om man kunne kjøpt TV-er uten innebygd drittlyd :p Ev. bare hatt det som en "ekstras" som man må betale mer for, modulbaserte innganger hadde ikke vært så dumt heller egentlig. Stort sett har man kun brukt for en type inngang, og betale kun for den ene typen hadde vært diggest. Problemet er vel at markedet vil ha alt-i-ett uansett, dessverre. Smart-TV kunne også vært et valg, siden det uansett er dritt på alle TV-er, fullstendig ubrukelig i mine øyne.

 

Det minste tv produsentene kunne gjort var å levere en sub utgang på tven. Det største problemet er jo manglende bass.

Ikke alle har plass til lydplanker og store stereo anlegg ved tven men trådløs sub kan nesten alle lirke inn i stuen.

Så jeg er enig med deg i at tven burde leveres som standard med kun et par HDMI innganger og mulighet for sub. Smart delen og annet snacks kunne vært tilleggsmodul som de interresserte kunne bestille som ekstra.

Da kunne jo for eksempel en tillegsmodul være blueray spiller så man slapp en boks ekstra på tv benken.

 

Modulbasert tv hadde nok muligens gitt litt billigere tv også.

Endret av rillto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok satt at det kun er 144 LED soner på baklyset som ett minus. Vet en av prosusentene (tror det var Philips) som kom med en TV med over 1000 soner, noe som er ekstremt dyrt. Men uansett så er det jo bedre enn Edge-LED som de fleste andre benytter.

 

Syntes også at man gir minus for at foten ikke kan dreies, er en personlig sak, da de aller aller fleste aldri dreier på dette hvis muligheten er der. Hvor ofte går man bort fordi man trenger å dreie TVen noen veldig få grader? Om det er en ustødeig og dårlig fot så er det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært fint om man kunne kjøpt TV-er uten innebygd drittlyd :p Ev. bare hatt det som en "ekstras" som man må betale mer for, modulbaserte innganger hadde ikke vært så dumt heller egentlig. Stort sett har man kun brukt for en type inngang, og betale kun for den ene typen hadde vært diggest. Problemet er vel at markedet vil ha alt-i-ett uansett, dessverre. Smart-TV kunne også vært et valg, siden det uansett er dritt på alle TV-er, fullstendig ubrukelig i mine øyne.

 

 

Det minste tv produsentene kunne gjort var å levere en sub utgang på tven. Det største problemet er jo manglende bass.

Ikke alle har plass til lydplanker og store stereo anlegg ved tven men trådløs sub kan nesten alle lirke inn i stuen.

Så jeg er enig med deg i at tven burde leveres som standard med kun et par HDMI innganger og mulighet for sub. Smart delen og annet snacks kunne vært tilleggsmodul som de interresserte kunne bestille som ekstra.

Da kunne jo for eksempel en tillegsmodul være blueray spiller så man slapp en boks ekstra på tv benken.

 

Modulbasert tv hadde nok muligens gitt litt billigere tv også.

 

Jeg er for såvidt helt enig med dere begge på nesten alle punkt.

 

Alle disse ekstra funksjonene er for meg personlig helt overflødig,og fører bare til at tv blir dyrere enn den kunne ha vært som en helt basic-tv.

Eller sagt på en annen måte,så kunne dem brukt mer tid og penger på bedre bilde,enn å sløse det bort på masse ekstra dill-dall.

 

Når det gjelder de ekstra funksjonene som dem nå til dags squeezer inni tvene som standard,så har dem jo også allerede begynt å produsere bokser som kan gjøre ikke-smart-tv om til smart-tv.

 

Så hvorfor ikke bare lage basic-tver som hvor folk som er spesielt intreserte kan investere i disse smart-boksene.

 

Det hadde blitt en vinn-vinn-situasjon.

 

Det er godt forståelig hvortfor dem bruker Edge-LED fremfor Full-Blods LED-Backlight.

For det koster skjorta å bruke Full-Blods LED-Backlight uansett om det er snakk om basic White-Light eller RGB(Y)-Light.

Hvor sist nevnte virkelig tar kaka når det kommer til produksjons-kostnadder,for ikke å snakke om hva sånne tver koster for oss forbrukere.

 

For meg personlig så ville det vært som å selge bilen for å få rå til drivstoff.

 

Og som jeg har nevnt tidligere i andre tråder.

Hvorfor må tvene absolutt være så store.

Tven må stå i målestokk med rommets størrelse.

Eller sagt på en litt annen måte...

"Størrelsen på tv" vs "Avstanden fra tv til den som sitter lengst unna"

Så i mitt tilfelle så vil det si grovt regnet 45",og "3840x2160" på en 45" tv er grovt regnet 96dpi,eller 97,91dpi om man skal være veldig pirkete.

De 96(97,91)dpi'ene på skjermen er naturligvis ikke det øyet klarer å tyde på flere meters avstand.

Det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar

Alle disse ekstra funksjonene er for meg personlig helt overflødig,og fører bare til at tv blir dyrere enn den kunne ha vært som en helt basic-tv.

Eller sagt på en annen måte,så kunne dem brukt mer tid og penger på bedre bilde,enn å sløse det bort på masse ekstra dill-dall.

 

Når det gjelder de ekstra funksjonene som dem nå til dags squeezer inni tvene som standard,så har dem jo også allerede begynt å produsere bokser som kan gjøre ikke-smart-tv om til smart-tv.

 

Så hvorfor ikke bare lage basic-tver som hvor folk som er spesielt intreserte kan investere i disse smart-boksene.

 

Det hadde blitt en vinn-vinn-situasjon.

 

Hvorfor må tvene absolutt være så store.

Tven må stå i målestokk med rommets størrelse.

 

 

Det er de spesielt interisserte som ikke trenger funksjonene, de finner andre måter å skaffe seg bedre og mer brukervennlige måter å gjøre ting på. Grunnen til at både lyd og smart-TV funksjonene er med, er fordi de store massene som kjøper TVer rett og slett er nokså dumme. De skjønner ikke at de får bedre lyd med en billig lydplanke ved siden av, og de kjøper den ene over den andre fordi den har funksjoner som de ikke trenger og aldri kommer til å bruke.

 

Hvor lett tror du det er for en butikkansatt å prøve å forklare kunden at TV f.eks. ikke kommer med lyd? Og samtidig prøve å selge dem en smart-TV boks ved siden av? For meg personlig så er jeg enig med deg at det kunne vært ekstra utstyr, men skjønner godt at det er med. Så lenge man ikke blir pushet til å bruke det, altså slå dem av. Det eneste jeg gjør med min TV som har alle funksjoner er å slå den på. Da står den til HDMI 1 inngangen, og ingenting annet blir brukt.

 

Når det kommer til størrelsen på skjermene så er det jo som du sier en personlig smaksak. Så lenge pixlene ikke blir for synlige, så er større bedre for de som liker å se film osv fra gode kilder (Blu-ray), alt annet blir for dårlig blåst for stort opp, selv med 4K. Jeg har funnet beste løsning på det området. Har en 58" 21:9 TV fra Philips. Når jeg ser film, som regel er i 21:9 formatet, så er TV bildet i realiteten det samme som en 63-65" 16:9 TV. Når jeg ser TV, som regel er i 16:9 format, så har jeg sorte striper på hver side av bildet, og bilde størrelsen er ca som en 46" normal TV. Som jeg anser å være maks størrelse man bør ha på normale TV sendinger som fortsatt er i SD kvalitet, samt utenom NRK på HD, så er HD kanalene komprimert for mye. Hadde en normal 52" før denne Philipsen, og det var verre å se normal TV da, pga det ble for stort i forhold til kvaliteten på innholdet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...