Gå til innhold

Denne 8-bitmaskinen har 16 kjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, sitter her og programmerer på Xmega64A3U, http://www.atmel.com/devices/ATXMEGA64A3U.aspx I dag koser jeg meg men i går da jeg skulle bruke en timer som frekvensmåler var det verre.... Ikke noe info om hvilket interrupt eller hvilket register. Til slutt greide jeg tippe riktig :)

Ingen tvil om at Eisenmann har hatt noen sene kvelder med frustrasjon her før ting gikk som det skulle !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sett videoen er jeg litt usikker på hvor mye raskere dette går enn om han bare bruke EN kontroller. Disse kontrollerne er nok ikke tilpasset et fler-kjerne oppsett og har ikke noe bra grensesnitt for det, ikke annet enn interface for ekstern SRAM og generell I/O.

Hadde han bruk en 32MHz Xmega tipper jeg ytelsen ikke hadde vært langt unna. Dette er tross alt tekst-basert grafikk på C64 nivå, en maskin som hadde en 6510 CPU på usle 1MHz...

Lenke til kommentar

Det er egentlig viktig at slik kunnskap finnes og er tilgjengelig. Mange ting kan jo finne på å skje, og uten at slik kunnskap finnes spredt og hos "normale folk" blir vi temmelig avhengige av strukturer og systemer der ute som avhenger av kapitalisme og stater i samband.

 

Høres kanskje ut som en dommedagsprofet, men altså, den største sytemskollapsen i den vestlige verden var slutten av Romerriket og ankomsten av middelalderen. VI berget mye kunnskap fra den tiden ved hjelp av kirken og klostrene som bevarte utrolige mengder bøker, skrifter og "old know-how".

Lenke til kommentar

Det er egentlig viktig at slik kunnskap finnes og er tilgjengelig. Mange ting kan jo finne på å skje, og uten at slik kunnskap finnes spredt og hos "normale folk" blir vi temmelig avhengige av strukturer og systemer der ute som avhenger av kapitalisme og stater i samband.

 

Høres kanskje ut som en dommedagsprofet, men altså, den største sytemskollapsen i den vestlige verden var slutten av Romerriket og ankomsten av middelalderen. VI berget mye kunnskap fra den tiden ved hjelp av kirken og klostrene som bevarte utrolige mengder bøker, skrifter og "old know-how".

 

Min eneste kommentar er at alle historiske sivilisasjoner på denne planeten som har vært bygget på frykt og fornektelse har bukket under. Nå er det ikke slik at folket i en sivilisasjon går under selv om selve sivilisasjon gjør det :) Men selvfølgelig, en kort periode med primitive verktøy må nok påregnes. Og kunnskap kan ingen ta fra deg.

Lenke til kommentar

Frykt og frykt...

 

-jeg ser problemstillinger ved "overføring av kunnskap" til neste generasjon (hørt den der før..?). Det er alltid noe som går tapt ved systemsammenbrudd. Om verden slik vi kjenner den skulle gå ad undas, ville det nok bare være et spørsmål før vi igjen var på høyden. Men i mellomtiden kunne det jo være problamtisk å få videreført kunnskapene til de neste generasjoner.

Lenke til kommentar

Ligner vel mest på et slags universitetsprosjekt man ville gjort.

 

Det er et veldig interessant prosjekt når det kommer til threading, parallellisering og distribusjon av minne. Så den lærerike siden av prosjektet er absolutt nyttig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...