Gå til innhold

John Mcafee: Slik avinstallerer du McAfee


Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg husker en gang i 1994, hvor jeg hadde en MS-DOS 6.22 med Windows 3.11 innstallert.

 

Antall programmer og spill var betydelig mindre i antall enn mange nyere Windows-versjoner har som innstallasjonsbase.

 

Plutselig, like etter jeg har innstallert Trial-utgaven av McAffee antivirus, så popper det opp melding om at jeg har tusenvis, ja "faktisk" tusenvis av virus på PC'en min. Hyggelig.

 

Dette var den gang bredbånd var noe kun fåtallet hadde tilgang på, og brorparten av hjemmebrukerne måtte sitte med modem og betale dyre tellerskritt over telefonlinjen, dersom de i det hele tatt hadde dette. Programvare kom ofte på floppydisker, selv om CD-ROM som enda var litt eksklusivt var på vei om ikke så altfor mange måneder. Det eksisterte CD-ROM stasjoner men man måtte gjerne ut med tusenlapper.

 

Så akkurat hvordan jeg skulle bli infisert er et mysterium, selv om det selvfølgelig var en aldri så ørliten mulighet. Men PC-virus var ikke helt tatt av, og de som florerte spredde seg helst over disketter. Så jeg har liten tro på at dette var noe annet enn et meget skittent reklamestunt.

 

Om det var McAffee som ble desperat etter å spre programvaren sin mest mulig før salget til Intel, eller om det var Intel som var like desperate etter å øke inntektene på antivirusprogrammet, det vet jeg ærlig talt ikke.

 

Men McAffee har alltid klinget som søppelprodukt i mine ører etter denne opplevelsen. Og da kan de bare ha det så godt og være aldri så best på å finne virus den dag i dag.

 

Den verden vi lever i er dessverre ofte slik som dette. De som spiller med skitne triks vinner terreng, mens de som f.eks. den gang leverte veldig bra antivirusprogramvare har forduftet.

 

Jeg husker også hvor lenge Intel dysset ned problematikken rundt Pentium CPU'ene som hadde FDIV-bug.

 

Dette var en hardkodet del av instruksjonsett for flytallskalkulasjoner. Og man kunne enkelt avsløre den i Excel ved å utføre diverse dividering (et mindre utvalg). Folk var redd for at sykehus skulle bli rammet og andre sårbare innstallasjoner. :)

 

Likevel påsto Intel hardnakket at det ikke ville by på noe problem, inntil presset fra Usenet-brukere ble for stort, og Intel måtte krype til korset.

Endret av G
Lenke til kommentar

La inn McAfee (som fulgte med på enhver CD fra diverse PC magasiner) på min 166MHz. Ganske sikker på at jeg aldri ble kvitt det og at PC'en min aldri ble den samme igjen.

 

Kjøpte en ny Lenovo bærbar PC til min mor i julegave, som jeg betalte 6000,- for. Verste dritet jeg noen gang har sett. Ufattelig mange forhåndsinstallerte programmer (som gjorde PC'en svært treig), hvorav McAfee var en av de. Prøvde selvfølgelig å fjerne McAfee, men etter å ha stått stille på 50% i over 1 time, så pakket jeg sammen laptopen og leverte dritet tilbake der jeg kjøpte den.

 

Er dette den nye trenden i bærbare PC'er? Stappe inn så mye drit som overhodet mulig, uten medfølgende OS på CD? Nei takk. Skal aldri kjøpe en ny laptop igjen.

Lenke til kommentar

Har fjernet McAfee mange ganger jeg, på nyere PC'er. Aldri noe problem. Trial versjonene er jo lagt med som bloatware på de fleste (mange) ferdig PC'er og gjør maskinen myk som stein før man fjerner det det er det som plager meg. Som @fluks1 sier så er det kjipt at man ikke får med en CD eller recoverymukighet til å legge inn en clean install uten bloatware.

 

Uansett hvor mange problemer noen har eller hvor enkelt det har vært for meg å fjerne det så er det bare en ting å si som konklusjon;

 

Hør på mr. McAfee, ta backup, snort litt mel, få en lapdance, gjør kort prosess og ta en fysisk fjerning av driten. EPIC!!!!!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...