Gå til innhold

Lang vente tid på Visumsøknad til USA


Anbefalte innlegg

Kona søkte som meg og poden om ESTA på Internett, for vår bryllupsreise til USA.

Men, hun fikk den ikke godkjent og måtte derfor dra til den Amerikanske ambassaden for å søke om visum.

 

Vi vet ikke hvorfor ESTA ikke ble godkjent eller om noen grunn til at den ikke ble godkjent.

 

Problemet er at det er 3. mnd i dag siden hun var på ambassaden, og vi har tenkt å reise til USA den 29. Juni. Og hun har ikke fått svar på søknaden enda.

 

Kan jo også nevne at det ikke er mye hjelp å få av den Amerikanske ambassaden( som forventet).

 

Er det noen som har vært med på en lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ikke skyt meg. Svaret for hvorfor ESTA-godkjenningen ikke går gjennom slik den vanligvis gjør momentant, kan være på bakgrunn av navnene til kona og sønnen din. Når du registrerer deg gjennom ESTA, sjekkes navnet opp mot diverse lister over lugubre individer. Noen ganger kan det være at folk har navn som ligner eller er identiske med diverse personer som ikke ønskes på amerikansk jord. Likevel, det er et vanskelig spørsmål som du nok aldri vil få et konkret svar på.

 

Så vidt meg bekjent, er visum nødt til å være i orden før avreise. Du bør ringe ambassaden og mase. Hvis alt skulle være i orden, husk forøvrig å fylle ut APIS-informasjon på nettstedet til SAS, Norwegian, Icelandair eller hva det nå er slags flyselskap dere har valgt for reisen!

Endret av jarah
Lenke til kommentar

Typisk at de blir ekstra strenge når man har et navn som ikke stammer fra det landet man kommer fra, eller opprinnelig er født i et annet land. Har selv opplevd det.

Vær forberedt på streng kontroll når du ankommer grensen, å komme der uten å ha visa i orden så må man forvente seg å bli sendt hjem...

Er vel ikke noe annet å gjøre enn å ringe ambasadden og masse ekstra på dem.

Lenke til kommentar

Alle tre er norske og har norske navn. Vi har samme etternavn også. Vi har tenkt å fly med SAS, men drar ikke noen plass om dette ikke er i orden før avreise.

Noe som kan være grunn er jo at hun byttet etternavn når vi giftet oss i fjor, men vi søkte altså med det nye navnet, så det skulle ikke ha noe å si.

 

 

Vi kan egentlig ikke annet enn å vente i spenning. Ikke så mye info å få av ambassaden.

Lenke til kommentar

Kona søkte som meg og poden om ESTA på Internett, for vår bryllupsreise til USA.

Men, hun fikk den ikke godkjent og måtte derfor dra til den Amerikanske ambassaden for å søke om visum.

 

Vi vet ikke hvorfor ESTA ikke ble godkjent eller om noen grunn til at den ikke ble godkjent.

 

Problemet er at det er 3. mnd i dag siden hun var på ambassaden, og vi har tenkt å reise til USA den 29. Juni. Og hun har ikke fått svar på søknaden enda.

 

Kan jo også nevne at det ikke er mye hjelp å få av den Amerikanske ambassaden( som forventet).

 

Er det noen som har vært med på en lignende situasjon?

 

Så hun har vært på intervju på ambassaden og hadde alle papirer i orden når hun var der?

På hjemmesiden til ambassaden står det at det kan ta opp til 6 mnd i enkelte tilfeller før en får visumet. Det går desverre ikke an å ringe til ambassaden, men jeg ville sendt mail og spurt. Mailadr er: [email protected].. Tar 3-5 dager før en får svar.

Lenke til kommentar

Man kommer neppe om bord i flyet hvis ikke dette er i orden. Mener å huske at flyselskapet kan bli bøtelagt hvis de flyr over noen uten visum eller ESTA.

 

Hvis det f.eks er SAS de flyr med, så er det slik at SAS må fly vedkommende tilbake på første fly på SAS' regning. Så de taper penger på det, ja.

Lenke til kommentar

Med mindre noe har endret seg så sjekkes ikke visum eller ESTA før man kommer på grensen.

 

Men det er egentlig veldig på sidelinjen av hva som er relevant her, da de sannsynligvis ikke reiser på tur hvis ikke dokumentasjon er i orden. En ting som er sikkert er at de IKKE kommer seg inn i USA uten gode papirer.

 

TS, du sier at ambassaden ikke er til særlig hjelp. Har du vært i kontakt med dem?

Lenke til kommentar

Jada, vi har vært i kontakt med ambassaden opptil flere ganger. Både på telefon og på mail. På mail er det det samme svaret hver gang: "er under behandling". På telefon er det ikke noe bedre: "Det er under behandling, vennligst send mail". Slik har vi altså holdt på i ca 2 mnd nå. I tillegg til lite hjelp, er de rimelig arrogante.

De har jo passet til min kone også, slik at vi ikke får dratt noen annen plass, som krever pass.

Men, det er ikke så mye å få gjort, bare vente egentlig. Vi kommer til å be om å få passet tilbake i løpet av neste uke, da vi ikke trenger noe visum uka etter vi egentlig har billetter.

Lenke til kommentar

Jajaja, kona og jeg søkte på E2 visum for vel 1 år siden. Fremdeles under behandling. Samme arroganse som vi opplevde der? Nå har vi imidlertid tatt ut vårt depositum og overført tilbake til Norge. Vi flytter til karibien i stedet. Iflg websiden deres, skulle en E2 søknad ta 6-8 uker. Etter 8 måneder klaget vi til immigration i Washington, og etter det ble de enda vanskeligere å ha med å gjøre. Resultatet ble altså at 6 personer mistet jobb derborte (firmaet vi skulle kjøpe ble nedlagt pga at eierene MÅTTE flytte tilbake til UK), våre 'importerte penger ($ 140.000) ble tatt ut av landet, samt at vår norske inntekt ($ 10.000/mnd) nå blir brukt i et annet land istedet.

Men Karibien er jo heller ikke den værste plassen å bo da :-)

Lenke til kommentar

Synd å høre, men dere er nok ikke de eneste. Skal bortover å hente møbler og saker der på ettersommeren, fornyet esta (mitt gamle 5 års visa gikk ut i febr i år, orker ikke fornye) nå i mai, men blir nok siste turen på en stund. Blir kanskje bedre når vedkommende på amb blir forflyttet. De er jo som regel bare 2 år på samme stasjon, og denne karen har vært der iallefall siden mai i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...