Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde for ærekrenkelse?


TeyanaJoy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde en god venninne som til stadig sa stygge ting til meg, ble bråsint og respektløs o.l. Til slutt sa jeg ordentlig i fra til henne, profesjonelt og saklig, hva som var problemet. Jeg ba henne også om å ikke kontakte meg etter det dersom det ikke var en unnskyldning eller en forklaring av et slag.

 

Etter dette har hun pøst på med grusomme ord, trusler og andre ting som har fått meg til å føle meg elendig og mindreverdig. Samtalen har skjedd på Facebook.

 

Etter å ha fått et tips om anmeldelse av en annen venn, leste jeg meg litt opp og fant disse paragrafene fra norsk lovdata sine nettsider:

  • § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.
  • § 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Spørsmålet er om det - på grunnlag av disse (eller andre paragrafer) - kan anmelde til politi med ærekrenkelse på grunnlag?

 

Jeg ønsker ikke å utdype meg så veldig mye både av respekt til vedkommende og fordi det er personlig. Men jeg kan si såpass at vedkommende er innenfor barnevernet, og bor på institusjon. Vedkommende er mindreårig (under 18), men over den kriminelle lavalder.

 

Jeg har informert vedkommende om at jeg vurderer å ta saken opp til politi og barnevern. Jeg har beviser skriftlig samt filmet skjermen mens jeg blar nedover det verste av samtalen, det jeg anmelder for. Så jeg har beviser sånn sett.

 

Noen meninger, forslag eller erfaringer? Dersom politiet henlegger saken ønsker jeg fortsatt å understreke for vedkommende at jeg er seriøs og at det er brudd på både "personal space" (det er vel et norsk ord for dette?) og hva jeg anser som grov ærekrenkelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette kan du anmelde ved fremmøte hos politiet :)

 

Edit2. har ikke loven, men du kan det hehe.

 

Edit3.

 

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Endret av Smoothie:)
Lenke til kommentar

Du velge selv og ikke bryte kontakten, så da vil ikke politiet hjelpe deg heller, dersom personen begynner oppsøke deg hjemme, ringe deg om natten osv .. blir saken annerledes, dersom det pågår en stund.

 

Sier seg jo selv at politiet ikke kan rykke ut hver gang folk slenger dritt på facebook, sånt er vel blitt mere advokat mat enn en politisak.

Lenke til kommentar

Denne bloggeren har sendt over tusen anmeldelser for æreskrenkelser uten å komme noen vei, så det beste er nok å bare blokkere og ignorere.

Leser man i bloggen hans i noen sekunder, så skjønner man jo at han ikke har kommet noen vei med anmeldelsene sine.

 

Jeg sier ikke mer, for da blir jeg vel anmeldt jeg også. Eller jeg har vel egentlig sagt nok til å bli anmeldt allerede skal vi dømme ut fra bloggen hans. Men jeg bryr meg ikke så mye om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei folkens. Hva med å gå til barnevernet og anmelde der? Jeg var selv en del av barnevernet i mine yngre dager (les:15-17 år), men det var frivillig tiltak og selv da ble det skjerpede omgivelser hvis jeg gjorde noe som ikke var helt rett i følge dem...Her snakker vi småting i forhold til det som er situasjonen nå.

Lenke til kommentar

Hva er du du håper å oppnå ved anmeldelse? Innbiller du deg kanskje at du skal få millioner i erstatning for at hun har filleristet deg litt via Facebook? Gir dette deg arr på sjelen, slik at du må syte og ynke deg til politiet for hjelp? Har du problemer med å ivareta deg selv?

 

Nei, "problemet" ditt høres ikke særlig reellt ut.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at dette kan virke utrolig barnslig å spørre om, men når dette har gjentatt seg flere ganger og hun går så langt som hun nå har gjort føler jeg at det er best med en autoritær irettesettelse. For hennes eget beste også. Naturligvis har jeg både muntlig - da hun har ringt meg - og skriftlig bedt henne slutte å kontakte meg, og nå er hun blokkert på Facebook, i tillegg til at jeg ikke tar i mot samtaler fra henne lenger og svarer ikke på meldingene hun sender på telefon.

 

Jeg ønsker å anmelde til barnevernet så hun i det minste vet at jeg mener alvor, og evt barnevernet setter henne på tvunget tiltak fremfor frivillig som hun er på nå, da jeg selv har vært involvert i barnevernet på flere måter og vet at det er noe som hjelper. Trusler er ulovlig, og det er en lov for ærekrenkelse også, og det er det vel en grunn til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...