Gå til innhold

NetCom åpner for 4G på mobilen i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er poenget egentlig med 4G, jeg er klar over at den teoretiske hastigheten er mye større enn ved UTMS og 3G, og jeg er også klar over at en stund til 4G er utbredt på flere telefoner så får man mye bedre respons og høyere hastighet enn med 3G.

Men!

Jeg opplever ikke at hastigheten på 3G er for lav til å gjøre det jeg ønsker å gjøre, høre på musikk, surfe, lese epost o.l

Jeg opplever ikke at hastigheten på 3g er for lav til å se på film, men jeg har ikke ett abonement (1GB/mnd) som tillater å bruke så mye data.

 

Så hvorfor skal jeg bry meg om 4G?

 

Jeg ser den at om jeg hadde brukt 4G til å laste ned ting så ville det gått raskere, men er vel knapt noe abonement som lar en laste ned store mengder data, så spiller det egentlig noen rolle?

 

 

Jeg har ingenting mot 4G, men klarer ikke å se at det er noe å mase med.

 

Lenke til kommentar

En dag vil ikke 3G nettet talke trafikken og da er det vel greit at 4G nettet er mer eller mindre utbygd alt, eller?

Ja som jeg skriver, det er ingenting å mase med. Men er jo mulig det var til å missforstå, jeg mente at det å mase med å ta det i bruk for oss brukere, ikke det at mobilopperatørene ikke skal bygge det ut. Så om telefonen har 4G eller ikke spiller veldig liten rolle for brukeropplevelsen i dag.

Lenke til kommentar

Jeg er vel litt enig og samtidig litt uenig. Jo raskere man får folk over på en raskere linje jo raskere kan det utvikles nye tjenester som krever raskere tilkobling. Jeg liker at ting utvikles i høyt tempo og setter pris på at det bli litt påpressing på ny teknologi, uansett om folk flest trenger det eller ikke. Om ingen bruker 4G telefoner vil ikke operatørene presse hverandre om og bygge ut et stabilt nett i samme tempo osv .. ;)

 

Er jo ingen som tvinger noen til og bruke det, men klart at de markedsfører det som veldig viktig og nødvendig er jo en annen ting... alle bedrifter har et mål, og det er og tjene penger.

Endret av Backpfeifengesicht
Lenke til kommentar

Helt klart, 4G / LTE er som all annen infrastruktur en utrolig viktig brikke i det å få videreutviklet tjenester, det er jo på mange måter byggeklossen for å få bedre og nye tjenester for hvem gidder vell å levere kjempe gode tjenester som kanskje er på nippet iforhold til hva 3G-nettet takler om det ikke eksisterer en ny og bedre infrastruktur til å imøtekomme det? Det er ikke mange som er villige til å investere tid og penger på å utvikle noe som ikke kan bli tatt i bruk av det eksisterende markedet i håp om at noe bedre kanskje kan være på vei.

 

Et par prakteksempler her blir vell streamingtjenester, blant annet Spotify har jo "kun" støtte for inntil 44,1kHz, 320kbps OGG, til tross for at det å drive en serverpark med 96kHz, 1184kbps FLAC eller ALAC neppe hadde vært noe stort problem, men når man ser på det faktum at brorparten bruker Spotify over mobilnettet og mange da kunne fått problemer med bitrate på 1184kbps på grunn av både datakvote og det faktum at 3G kan variere veldig i hastigheten og til og med falle ut så du havner på Edge så ser de vell ikke vitsen med å investere i bedre kvalitet før 4G / LTE er allment tilgjengelig og kvotene er høye nok til at alle kan bruke det effektivt uten en masse klager som "OMG!!!! HVORFOR KAN JEG IKKE BRUKE EXTREME ÜBER AWESOME QUALITY!!!!"

 

 

Tjenester som YouTube vil jo på de fleste mobileenheter begrense kvaliteten som er tilgjengelig når den senser at du bruker mobilnettet kontra WiFi, ikke fordi det nødvendigvis er nødvendig til enhver tid, men fordi folk flest har en datakvote og en hastighet som skulle tilsi at det å ha tilgang på 720P og 1080P ville skapt hodebry for de fleste brukere. Det samme gjelder tjenester som TV2 Sumo med flere..

 

Det samme kan sies om bredbånd, tjenester som Netflix, TV2 Sumo osv har jo temmelig begredelig bitrate på sitt HD-materiale, vi snakker vell typisk 2-4mbps for 1080P, til sammenligning så er jo en Blu-Ray gjerne på 20-35mbps og en gjennomsnittlig MKV på rundt 8-15mbps. Hvorfor er det sånn? Det har nok veldig mye å gjøre med at den gjennomsnittlige brukeren ikke har tilgang på mer en type 4-10mbit nettlinje, så det å øke kvaliteten har liten hensikt da lastetidene nok ville irritert flere brukere enn hva det ville gagnet de som faktisk kan benytte seg av økningen i kvalitet.

 

 

Hvorfor investere noe, når den allment tilgjengelig infrastrukturen ikke på plass? Dette er en av grunnene til at det å bygge ut 4G / LTE nå er så viktig, for da kan vi faktisk få levert bedre og nye tjenester raskere.

 

 

 

Når det gjelder Telenor / Djuice så har jo de gjort et helt banalt og idiotisk valg når det kommer til 4G / LTE... Nå må du faktisk betale intet mindre enn 59kr per måned for å faktisk få tilgang på 4G / LTE hastigheten... Jada, 59kr per mnd.. Om du ikke kjører Djuice Nonstop XL eller Telenor Komplett XL som gir deg maks hastighet, så ender du faktisk opp med begrenset hastighet på 4G / LTE nettet, for de fleste abonnementene så er det vell snakk om maks 20mbps som vell strengt tatt betyr at 4G / LTE ikke lenger har noen betydning da 20mbps er fult oppnåelig over 3G-nettet fra før av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du skriver RamGuy så handler det mye om datakvotene når man skal se på mulighetene for å utnytte 4G. Hadde jeg kunnet få fri bruk til en ikkeastronomisk sum tror jeg jeg hadde slått til og prioritert å få 4G, men når jeg ser på mengden data jeg bruker på WiFi med mobilen alene så blir alt urealistisk dyrt slik det er i dag og jeg må strupe det jeg bruker mobilnettet til.

Så 4G er sikkert fint, men før de gjør noe med regnestykket for databruk så vil jeg aldri kunne bruke tjenester som krever 4G.

Lenke til kommentar

Fett at 4G endelig kommer til NetCom/Chess. Ypperlige forhold når det gjelder 4G her jeg bor så det er bare å glede seg :) brukte 30 GB over 3G nettet forrige mnd,(aktiv bruk av netflix,wimp,rikstoto-direkte,online spill,3-4 timer normal surfing daglig) så man får vel satse på å runde 100GB med 4G. Deilig med abbo uten strupning av hastighet og med tvilling sim til padda hehe deilig å slippe utgifter til vanlig trådløst nett hjemme, særlig når mitt abbo koster 347kr inkl tvilling-sim 200min/150sms. Spesielt etter at operatørene har dobbelt prisene på data for å kompensere for fri tale og sms/MMS noe jeg synes er uhørt for de som langtfra trenger fribruk av dette! Deilig følelse at jeg kan utnytte øperatøren å ikke de meg som man i 99% føler dem gjør :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...