Gå til innhold

IBM PS/2 Model 30 286


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har funnet den gamle IBM maskinen på loftet, og tenkte: Hvorfor ikke prøve den igjen?

 

Jeg skrur den på, alt ser ut til å fungere fint, men når jeg kommer inn i OS'et er alt hvitt. Det er da jeg kommer på hvorfor jeg satt den på loftet.

 

For noen år siden klarte jeg nemlig ved en feil å endre skrift OG bakgrunn til fargen hvit. Det medfølger også et stort problem da jeg ikke kan se noe tekst og ikke får endret skriftfargen da menyen er hvit og bakgrunnen er hvit.

 

Jeg hadde håpet at noen her ikke har en tilsvarende modell, eller har litt peiling på dette, som kunne gitt meg en kort guide om hva jeg skal trykke for å endre tilbake skriftfargen til svart.

 

Mvh

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok bli et problem :p hehe..

Men har du noe info om hvilket operativ system det er?

Googlet OS/2, og det har jo blitt gitt ut nye utgaver av det frem til rundt 2000.. og jeg vil ikke tro en såpass ny versjon vil kjøre på den maskina :p hehe

 

Men det dem andre her tenker, er vel at du kan laste det ned, få det over på disketter og boote maskina fra disse, for så å re-installere.. men hvor mange sitter idag med en nyere maskin med floppy?? og i tillegg har tomme disketter.

En annen ting er om den ibm maskina leser 1.44mb disketter..

 

En annen mulighet er jo å google os/2 versjons nr og se om du finner noe brukermanual, som gjør at du kan komme inn i noe safe mode lignende greier.

Skal sies at jeg aldri har brukt os/2 ;)

Lenke til kommentar

Googlet modellen hans, og den har floppy ja ;) var vel en av dem første som kom med 3,5" floppy som standard :p

Fant også ei side på nett som inneholder noen få versjoner av OS/2 + div diagnose disketter for IBM maskiner.. men så ikke noe for hans modell.

Lenke til kommentar

Hoi

 

Her er link til Reference guide til forskjellige PS/2 modeller..

 

http://www.lenovo.co...pdf/ps2book.pdf

 

Det er nok ingen løsninger på akkurat ditt problem der, men kanskje du kan prøve 24h/day support telefonnummeret som står der ;)

 

Kom gjerne med en update etterpå!

 

Så vidt jeg husker er det en 'jumper' på hovedkortet som resetter hele driten (mener os2 ligger i rom, slik at du får fresh install mer eller mindre etter jumper reset).

 

En stund siden jeg brukte disse maskinene skjønner du, så godt mulig jeg tar fullstendig feil!

Lenke til kommentar

Her ser du en arbeidsblog om en ps2 som jeg tror er i nærheten av din i alder.

 

Disse jumpers jeg snakker om er noen metallpinner som stikker opp av hovedkortet der du kan endre minnekonfigurasjoner etc. Midterste bildet i linken der ser du det best.

 

Nå skal ikke jeg begi meg ut på å fortelle deg noe mer, for da ender det nok med død maskin :p

 

 

http://nikodem.blogspot.no/2013/03/ibm-ps2-model-30-286.html

 

Kanskje du kan sende avgårde en mail til han som har bloggen evt. om han vet noe løsning?

Lenke til kommentar

Når tror jeg faktisk at vi sporer litt av her. Fokuset ligger ikke i å resette maskinen, men å endre tilbake skriftfargen i menyen. Jeg vil gjerne beholde programmer og filer som allerede er på maskinen.

 

Det jeg er interessert i, er en som er god på denne type OS og kan gi med en step-by-step guide til hvordan å endre fargen slik at skrift blir synlig igjen.

Lenke til kommentar

Tipper OS/2 bruker (brukte) ANSI escape - koder. Mer info her: http://computer-programming-forum.com/38-rexx/a1f53d441dbc4f6e.htm

Du får selv velge metode for å styre med dette i blinde.

Så har IBM en Redbook her: www.redbooks.ibm.com/redbooks/pdfs/gg244201.pdf

Den er riktignok for versjon 2.1 av OS/2, det kan jo hende at det er forskjell fra din versjon.

Se for eksempel kapittel 4.3.3, side 166 "Changing Your Colors".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...