Gå til innhold

Test: Nikon Coolpix A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er syk. Jeg har ønske om å kjøpe alt bare det står Nikon på det... Eller Leica... Eller Hasselblad.... Eller PhaseOne...

Veldig bra! Første steg er å innrømme for seg selv at man er fotoholiker! Neste steg er å tørre å gjøre det samme overfor sine med-fotoholikere, og du har nå gjort begge deler med bravur!

 

Når det er sagt så vet jeg ikke hva tredje steg er... Hverken jeg eller noen andre fotoholikere jeg kjenner er interessert i noen behandling, og er vel tilfreds med sin lidelse :dribble:

 

Når det gjelder Nikon Coolpix A, så vet jeg ikke om jeg ville grepet den istedet for min iPhone 5 når D600'en er utenfor rekkevidde...

iPhone'en har f/2.4 og et objektiv som er meget skarpt over hele bildeflaten på "full åpning" (som den skyter på hele tiden ;-) Ikke noe hjørneuskarphet å spore der i gården.

 

Å kjøpe et APS-C kompaktkamera "som trives best i dagslys" når hele poenget med en stor bildebrikke er å kunne ta bilder i svakere lys enn de med mindre brikke, blir jo litt dumt.

 

Min IPhone trives også best i dagslys, har også fast vidvinkel, men er mye mer fleksibel, fokuserer raskere og kan ta panorama og HDR, og har mye bedre video.

 

Bare til ettertanke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Er virkelig Canon 650D et alternativ/konkurrent til Coolpix A? Ville nå heller tatt med Sony RX100. Det er kanksje ikke dyrt nok?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Betaler 2k mer og kjøper X100s any day...

 

Enig. Og det gjorde jeg også først. Dessverre går hverken X100S eller X-E1, E-M5 o.l. bukselomma, så da ble det også et CoolPix A da RX100 var solgt. Sistnevnte ble jeg aldri venn med. I dag ville jeg også vurdert Ricoh's GR, men så klar på hva som er "best" har nå heller ikke alle tester vært. Upresise farger har jeg god erfaring med som tidligere LX3 og LX5-eier... Har ikke opplevd problemer med feil farger på A'en, men det betyr jo ikke at jeg ikke vil gjøre det en gang.

 

De første gangene jeg så Coolpix A så likte jeg den ikke, men siden jeg trengte et kompaktkamera og det var det som passet meg best så ble det den. Det jeg liker dårligst er batterilevetiden og den litt trege fokusen. Skulle gjerne ønsket at den var 35mm eller 40mm i stedet også.

Lenke til kommentar

"Dette kameraet trives best i dagslys"

 

Tror nok de fleste kamera trives best i dagslys. ;)

Sitter med et intrykk at kameraet er mest for å ha noe som de andre har slik at man ikke havner utenfor det gode selskap. :)

 

Hadde nok selv heller valgt et av kameraene fra Sigma i denne klassen.. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...