Gå til innhold

Muligheter ved et friår


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå er planen å ta et friår etter VGS. Men jeg funderer på hva jeg skal drive med neste år. Satser for tiden som idrettsutøver, og mye av tiden vil gå med til det. Ved siden av har jeg tenkt på noe jobb. Å sitte i kassa på Rimi er en nødløsning, og vil heller starte for meg selv. Enten vil jeg starte et enkeltpersonsforetak, eller eventuelt bare selge privat.

 

Hovedprioriteten er ikke nødvendigvis å tjene bøttevis med penger, men heller tilegne seg jobberfaring og "ha noe å drive med", men selvfølgelig at det i alle fall går rundt. Derfor bør ikke risikoen i prosjektet vere altfor stor, og da at eventuell lønsomhet går noe ned.

 

Har tenkt på mye forskjellig. Jeg har blant annet vurdert å importere og selge biler. Er det noen andre som har tips til hva jeg kan drive med på friåret mitt?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke ønsker risiko, bør du i hvert fall ikke importere biler.

 

Det høres ut som at du tror at det er en enkel sak å starte en forretning som selvstendig næringsdrivende og begynne å tjene penger. Det er ikke tilfelle. Jeg vil rett og slett råde deg til å ta en helt vanlig jobb som ikke krever noen utdannelse, akkurat som de fleste andre på din alder. Det er kanskje kjedeligere, men det er det reelle alternativet du har.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Å selge biler høres veldig kapitalintensivt ut, og det kan fort bli vanskelig å få lån av banken til å gjøre dette.

Hva med import av små tekniske ting og dingser fra dealextreme eller lignende for videresalg?

 

Ja, er gunstig å ha noe som er noe mindre kapitalintensivt, men om det blir bilsalg er planen å starte opp med en eller to andre. Da mener jeg vi skal ha kapital nok til å starte.

 

Har drevet med en del import av mobiltelefoner og slikt i 5-6 år nå, men har lyst til å gå litt lenger når jeg ikke har skole ved siden av. Så noe mellom dette og biler, mtp. kapital, er gunstig.

Endret av Derimot
Lenke til kommentar

En ting er at dere skal ha finans, en annen ting er at dere skal virke troværdige som selgere. Er dere en gjeng på 19 år så tror jeg det desverre kan bli vanskelig å framstå som trygge bilselgere. De fleste ønsker erfarne selgere med innarbeidede rutiner på hvordan reglerverk fungerer, reklamasjoner osv.vJeg arbeider i bilbransjen og har sett mange forsøk på enkeltmannsforetak som skal selge importerte biler. Du må regne med en god periode med ingenting i overskudd og tøffe tak.

 

Det høres kanskje lett ut og på regnearket er det gode penger å tjene, men desverre vil det fort koste mer enn det smaker. Hva om en av disse bilene deres kommer inn igjen med feil? Dere må rette opp i det. Dere har ikke noe verksted eller fagbrev sådan, så da må dere sette inn bilen på et autorisert verksted for diagnose. Her viser det seg at styreenheten er gåen. Denne koster 23.000,- kroner + arbeid. Fiktive tall, men det kan fort bli virkelighet.

 

Tror du skal satse på en mer "vanlig" jobb under friåret ditt jeg. Det finnes plenty av spennende jobber du kan gjøre uten utdanning også :) Gjelder bare å holde seg oppdatert på nav, finn osv og gjøre et godt intervju.

Lenke til kommentar

Likviditet er som nevnt én ting. Kompetanse er en annen. Det er mye som skal holdes styr på når man driver et foretak. For det første trenger dere troverdighet som selgere. Dere må sitte på mye kompetanse for at konsumenter i det hele tatt vil vurdere å ta turen innom. For det andre trenger dere kompetanse innenfor flere fagfelt, som blant annet økonomi og juss, for å nevne noen. Det er en grunn til at seriøse bedrifter kun ansetter fagpersoner. Dere kan ikke leke butikk. Virkeligheten er mer omfattende.

 

Hvorfor tror du en konsument vil ta turen innom tre ungdommer framfor en seriøs forhandler som har ekspertise og lang erfaring? Dere vil aldri kunne overleve i dette markedet. Med dette mener jeg at dere vil ende opp med et stort tap.

 

Skaff dere heller erfaring innenfor et marked som kreves mindre likviditet.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Ja, er fullstendig klar over alt dere nevner her, og har sett på det som svært vanskelig for noen tenåringer å starte opp en slik bransje. Har derimot en del bekjente innenfor bransjen, som jeg kan benytte meg av. Men som jeg skrev til å begynne med er det bare et alternativ, og om det kommer opp bedre alternativ går jeg heller for det. Søker derfor marked som krever mindre likviditet, som du skriver yeidof.

 

Har som sagt drevet en del med mobiltelefoner og småelektronikk tidligere. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å fortsette med det, men ønsker gjerne å sikte noe høyere, mtp. kapital. Datamaskiner ligger jo noe høyere, men jeg ser det som vanskelig, da spesielt de bærbare har utenlandsk tastatur. Derfor må jeg lete i markeder der jeg kan selge de slik jeg kjøper de inn.

 

Noen som har tips?

Lenke til kommentar

Ulempen når du går opp i kapital er at kunden forventer mer av kundeservice fra deg. Dersom en 100kr-dings fra dealextreme går i stykker, bryr de seg kanskje ikke så mye, men hvis en ting til 20000 går i stykker, vil de kanskje reklamere osv.

 

Hvilket nivå sikter du på da? Hva med import av dataspill? Du kan sikkert finne gode tilbud på noe eldre spill på utenlandske nettbutikker som du kan selge videre.

Lenke til kommentar

Ja, ser selvfølgelig den.

 

Har tidligere importert mobiltelefoner, der salgsprisen har vært 4-5000 kroner.

Dataspill ligger vell noe lavt, slik jeg ser det. Risikoen blir jo veldig lav, men profitten blir veldig liten pr. stk. og må derfor selge ganske mange før det lønner seg. Er heller ute etter varer som har et relativt stort påslag pr. enhet, slik at jeg ikke trenger å selge veldig mange.

Lenke til kommentar

Hold deg til noe som er fysisk lite. Hvis du for eksempel importerer en bil, så er det ikke bare en risiko for at du ikke får solgt den og at den synker i verdi hele tida, men den må vedlikeholdes og oppbevares et sted. Som du sikkert vet, er det billigere å bestille store kvantum av en vare enn å importere en og en, men på den andre siden kan det bli veldig dyrt å leie garasjeplasser til en eller flere biler du ikke får solgt. Nå har du jo sagt at det blir noe mindre enn bilimport, men det samme gjelder så klart for en hel del andre varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...