Gå til innhold

Nettopp startet med trening av biceps, smerter i armene.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fyller snart 17, og startet å trene biceps for ca 1 uke siden. Jeg buker frie manualer med bygg(1.25kg x 2 og 2.5 x 2, den første blir litt for lett, så jeg varierer med de ulike typene.) . En dag etter første økt var jeg ekstremt støl i bicepsene, dette fortsatte i 3 dager framover, men stølheten ble gradvis svakere.

 

For tre dager siden tenkte jeg at jeg skulle prøve å trene skuldrene også, slik:

http://www.weight-training-exercises.com/images/dumbbell-exercises/shoulders-dumbbell-exercise.jpg

 

Helt siden den dagen har jeg hatt smerter i både biceps og arm. Det er ikke ekstremt, men ligner de symptomene du får etter å ha tatt en sprøyte i armen.

Jeg har mest smerter i høyre, mens i venstre er det så vidt merkbart, men man merker at armen ikke er "normal".

 

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trener du HVER daq?

I teorien ikke nei, men trente to ganger på rad engang, fordi jeg mente at jeg ikke ville få noen effekt av den første. Trente ikke veldig mye, følte heller ikke at jeg hadde trent med "max" energi.

 

Men tenker at jeg skal bare ta noen raske løft før jeg legger etter en dag med en treningsøkt.

Lenke til kommentar

I teorien ikke nei, men trente to ganger på rad engang, fordi jeg mente at jeg ikke ville få noen effekt av den første. Trente ikke veldig mye, følte heller ikke at jeg hadde trent med "max" energi.

 

Men tenker at jeg skal bare ta noen raske løft før jeg legger etter en dag med en treningsøkt.

 

Å trene biceps hver dag er en god oppskrift på å pådra seg senebetennelse og kroniske smerter på lang sikt. Det kan sikkert brukeren EirikYeah (hvis jeg skrev det riktig nå) sikkert fortelle deg alt om. Jeg vet ikke hva du legger i "max energi", men det er ikke meningen å slite seg helt ut eller trene tyngst eller lengst mulig.

 

Til slutt må jeg si at du må trene hele kroppen. Ikke vær en curlbro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trener bare biceps ja, men jeg mener det ikke er nødvendig å trene hele kroppen da jeg nesten gjør det automatisk! For jeg spiller fotball fast en gang i uka, også kan jeg av og til også spille på lørdager + gymtimen. Så jeg tror jeg har nok trening med undredelen.

 

Jeg ønsker å satse på overkroppen, større armer, og større biceps. For jeg vet jeg er veldig svak i overkroppen for å være en sytten åring. Armene mine er ganske brede, men ikke så mye muskler der nei. Jeg er venstre hendt, også tok jeg håndbak med en gutt(høyrehendt) som er to år yngre, jeg tok han enkelt med venstre, men slet en del med høyre, klarte på en måte å holde meg oppe med armen, men til slutt falt hånden min sammen drastisk. Enda han selv ikke er veldig sterk, men veldig tynn og spinkel. viser hvor svak jeg er. Jeg har også andre eksempler ... Vurderer også å trene bryst når jeg får kjøpt benk engang.

 

Jeg har ikke lest på noen program. Trener egentlig bare for å trene, tar et antall reps(til jeg blir sliten), også set nummer to blir til jeg blir sliten, set nummer tre, til jeg blir sliten, settene ender når jeg ikke har energi mer i armen. Jeg vet ikke om det er riktig, mest sannsynlig ikke.

 

Jeg tar oppvarming, og bare starter treningen hjemme i soverommet mitt(biceps og armer). Og det er liksom det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Du bør starte på treningssenter. Da får du i alle fall trent ordentlig. Å kun fokusere på bryst/biceps/triceps er en dum idé. Og forresten vil jeg tillegge at håndbak går mye på teknikk, ikke nødvendigvis hvor sterk man er.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Jeg trener bare biceps ja, men jeg mener det ikke er nødvendig å trene hele kroppen da jeg nesten gjør det automatisk! For jeg spiller fotball fast en gang i uka, også kan jeg av og til også spille på lørdager + gymtimen. Så jeg tror jeg har nok trening med undredelen.

 

Nei. Det er feil.

 

Jeg anbefaler deg å sette deg bedre inn i styrketrening før du løfter noe mer. Du kan starte i nybegynnertråden her på forumet, for eksempel. Hvis ikke, så får jeg bare si som Doofenschmitz, lykke til med å ødelegge armene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Det er feil.

Jeg anbefaler deg å sette deg bedre inn i styrketrening før du løfter noe mer. Du kan starte i nybegynnertråden her på forumet, for eksempel. Hvis ikke, så får jeg bare si som Doofenschmitz, lykke til med å ødelegge armene dine.

Ahh, skal lese nå med engang! Men jeg forstår ikke, hvorfor kan jeg ikke bare trene armer og biceps mer enn det andre? Jeg har allerede sterke ben, pleide å sykle for ikke så veldig lenge siden. Jeg har også store lår av den grunn. Hva vil skje hvis jeg bare trener det ?

Endret av Slund
Lenke til kommentar

For det første, så vil du få en forferdelig dårlig holdning bare av å trene en muskelgruppe. Du vil kanskje få større bicepser, men du vil ha en holdning som en gorilla og det ser ikke bra ut. Du vil også stagnere veldig fort. Du blir faktisk sterkere i armene av å trene baseøvelser som også involverer bryst og rygg. Og som nevnt er skaderisikoen høy.

 

Selv om du sykler og spiller fotball, tviler jeg på at du er spesielt sterk i bena. Mange tror at de ikke må trene styrken i bena fordi de bruker dem i en annen idrett, men du er ikke sterk, bare utholdende. Du kan jo prøve knebøy på et treningssenter en gang, så ser du hvor sterk du egentlig er. Du regnes som sterk hvis du klarer å løfte 1,5 ganger kroppsvekten din. Det ser også veldig lite pent ut hvis du bare trener overkroppen og bena står på stedet hvil.

 

leg-day-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør løfte 1,2 x kroppsvekt i benkpress, 1,5 x kroppsvekt i knebøy og 2 x kroppsvekt i markløft. Jeg vet ikke hvem som har bestemt dette, men det er anerkjente mål på hvor grensa går. Selvfølgelig er det bare grove tall og de er ikke rettferdige for folk med høy fettprosent.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at treningshjørnet på diskusjon.no ikke alltid er så ekstremt behjelpelig av seg, så jeg beklager på deres vegne.

 

Gangsperre er et annet ord for stølhet. Du får gangsperre ved å utsette musklene og nervesystemet ditt for arbeid kroppen ikke er vant til. Jeg vil heller tro du har en inflammasjon/betennelse i muskel/sene, og du bør la være å løfte noe som helst inntil det har gått over. Ta ibuprofen (ibux), det vil hjelpe på både helbredinga og selve smertene. Gjør det forresten vondt når du strammer bicepsene eller er det bare ubehagelig?

 

Nå skal det sies at å kun trene en bestemt muskelgruppe er tilnærmet bortkastet tid, og det er lett å skjønne at du vet ytterst lite angående trening. For det første har det ikke noe å si hvor tungt eller hvor ofte du løfter om du ikke spiser riktig. For det andre vil du ALDRI kunne bygge noen store muskler på de vektene du har liggende.

 

Fotballtrening og gym bygger temmelig dårlig med muskler. Kanskje har du bedre forutsetninger enn noen som aldri har vært sportslig aktiv mtp. beinstyrke, men du vil fremdeles måtte trene bein på lik linje som alle andre.

 

Skal gjøre det enkelt for deg: om du ikke er villig til å lære deg om trening og å trene samtlige muskelgrupper, er det like greit å la være. Om du derimot er interessert i å bli stor og muskuløs om noen år (ja, resultater tar lang tid), så er det bare å stille hva enn slags spørsmål du trenger å få besvart, så skal jeg svare etter beste evne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...