Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

11 stemmer

  1. 1. Tror du polygami er forenelig med kjærlighet?

    • Ja
      10
    • Nei
      1
    • Vet ikke / annet (begrunn gjerne med innlegg)
      0
  2. 2. Fra et etisk ståsted; er polygami greit?

    • Ja
      8
    • Nei
      3
    • Vet ikke / annet (begrunn gjerne med innlegg)
      0


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et skoleprosjekt om kjærlighet og kjønnsroller, og etter å ha prøvd å sette meg litt inn i den kulturelle / sosiologiske siden av kjærlighet, ble jeg facinert av temaet polygami/flerkoneri/"flermanneri".

 

Så, jeg lurer rett og slett på hva dere tenker om polygami og kjærlighet (i en romantisk betydning); mener dere at flerkoneri og kjærlighet er forenelig?

Og kan det være forenelig, men likevel ikke greit etisk sett?

 

Blir utrolig takknemlig for svar, hadde vært spennende å høre hva dere tenker om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eksempler på flerkoneri i Det gamle testamentet, og jeg vil avgjort si at kjærlighet var mulig. Men det virker som mannen stort sett hadde én favoritt blant konene, som han elsket. Dette vil jo igjen bety at ekteskapet ikke kan ha vært perfekt for de andre konene.

 

Eller jeg så et program om mormonere i USA, som praktiserer flerkoneri. Der var det et eldre ektepar som hadde holdt sammen siden ungdommen, de hadde et flott bryllupsbilde der de strålte av lykke. Men i de seinere åra hadde mannen giftet seg med noen yngre kvinner, og det var ikke fritt for at den første kona følte seg noe tilsidesatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...