Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk! moment!


Anbefalte innlegg

Hei & hå :)

 

 

Sitter her å prøver å lage en kransimulator (i Java, for de som lurte). Ønsker å beregne hvor mye moment kranen blir utsatt for. Jeg tenker meg at kranen har kritiske punkt, utifra hvor bommene står. Men det tar jeg litt på sikt, foreløpig sliter jeg med følgende:

 

Hvor mye moment blir kranen utsatt for i det kritiske punktet?

 

hjelp.png

 

(Glemte å tegne inn) kranbommen er montert 1meter over det kritiske punktet på kranen. Hadde forøvrig fysikkeksamen idag, så dette burde jeg kanskje kunne :blush:

 

Vanligvis er det izi pizi med kraft x arm, men hva er armen her? :hmm:

 

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovte egentlig meg selv å bare jobbe med eksamensforberedelser idag, men klarte ikke å dy meg...

 

Føler jeg nærmer meg, men først et konsept-spørsmål:

 

Er momentet det samme for begge punkt i dette tilfellet? Punktene merket med rødt.

 

samme.png

 

Jeg får momentet til å bli

1m * 200kg * 9.81= 1962Nm

for begge punktene. Er dette korrekt? Det virker for meg som om det burde være tyngre for leddet som er fast i fundamentet...

Endret av notsohard4get
Lenke til kommentar

Blir litt dobbelposting her... Men, men. Er dette riktig? Nå vil kraften i stempelet være uavhengig av posisjonen til bom1 (bommen til venstre), men det skal den vel også være?

 

946866_10151619975512527_1378729925_n.jpg

 

Hmm, når jeg tenker meg om så er det vel x-koordinaten til kraftvektoren i stempelet som jeg her har regnet ut. Selve kraften i stempelet blir vel større, det koker vel ned til følgende:

 

Er kraften påført stempelet likt for disse to eksemplene?:

erlikt.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...