Gå til innhold

Billig og stille aircondition


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Er på utkikk etter en så billig og stille som mulig aircondition.

Ser det er flere fra 2500-3000 og oppover, men omtrent alle jeg har sett på er det mye bråk utifra det jeg har skjønt på brukeromtaler.

 

Da jeg har kronisk hodepine er støynivå ganske så viktig for at jeg ikke skal bli gal, men jeg har dessverre ikke alt av penger å rutte med heller.

 

Så finnes det noen typer som både er stille og "billig" der ute? I tilfelle det ikke finnes billige, hvor mye må jeg ut med?

 

Er klar over at airconditon aldri vil være helt stille, men ønsker så stille som mulig.

 

Skal brukes i et rom på ca 15kvm.

 

Takk for hjelp!

Endret av go4life
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

Kan du sammeligne lyden av den med noe annet du har i huset? Gir den fra seg noe høyfrekvent lyd? Da dette er det jeg har mest problem med.

 

Hvor mange viftejusteringer er det? Hvordan er effekten på laveste nivå?

 

Ble nesten litt fristet til å kaste meg over den da den er på tilbud nå hehe :)

Endret av go4life
Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å sammenligne lyden med noe, kanskje en kjøkkenvifte. Men vil si at det er mer bass enn diskant. Den har to moduser, low og high, og det er dette som blir referert til med 53/55dB. At det er 53/55 dB vil ikke jeg si meg helt enig i, men det er hvertfall overkommelig etter min mening. Men lyd kan jo variere veldig etter hvor lydkilden plasseres og dens omgivelser. Jeg kan merke forskjell fra et rom til et annet (hvor det kan virke som at den har mer dB i et rom kontra et annet).

 

Når det kommer til kjøling er jeg meget fornøyd, den jeg har er ment for 25kvm, men bruker den i et rom på 28kvm og hadde ingen problemer med å gå fra 30 grader til 21 grader. Den viser temperaturen det er i rommet og du kan lett velge at den skal kjøle ned rommet til ønsket temperatur for så å opprettholde denne.

 

Du har også 14 dagers angrerett, så om du skulle mene at denne ikke oppfylte dine forventinger så er det ikke verre enn at du leverer den tilbake og får tilbake pengene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Først og fremst ønsker man en ganske stor radiator, og dermed en noe overdimensjonert enhet i forhold til kjølekravet man stiller. Så om støy er et stort problem, ja da må du forvente å betale for det. Både når det kommer til evaporatoren og kondenseren (kalde og varme-siden), så vil en stor radiator yte bedre på lav viftehastighet.

 

Kompressoren vil nesten utelukkende lage en del lyd, og selv om man har en stor radiator og en stillegående vifte så vil du ikke komme unna dette faktum. Denne kan heller ikke justeres og vil alltid være av/på (krever dyr frekvensomformer for å få slik styring). Og selv om de litt dyrere sakene har slengt på litt isolasjon, så er det såpass dyp during at det knapt hjelper.

 

En varmepumpe med aircondition-funksjon, er derfor å anbefale på det sterkeste, da den løser alle disse problemene. De mest bråkete delene står ute, og om man kjører innedelen på lav hastighet så vil selv en rimeligere variant bli ganske stillegående.

 

I tillegg til den åpenbare innsparingen/forbedringen du får med bedre luftkvalitet og potensielt vesentlig lavere strømregning. Både når det kommer til hvor effektivt den kjøler på sommeren, men også varme på vinteren.

En mobil aircondition-enhet må ha kompressor på innsiden, og en større kjølevifte for å kvitte seg med varme. Du må nødvendigvis også kunne føre en slange ut til friluft.

 

De hadde en relativt så stillegående aircondition-enhet (men kostet også i 6-7000kr klassen) på Elkjøp/lefdal for et år eller to siden, men ser ut som den har gått ut av produksjon. Det er lov å ta seg en titt og høre hvordan de nye fra wilfa høres ut.

 

Kort sagt:

Billig og stille er omtrent omvendt-proposjonale med hverandre, i hvert fall om du ønsker å få noe ytelse ut av saken.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg har dessverre ikke mulighet til å montere en utedel til varmepumpe her, så det må bli en mobil enhet om jeg skal ha noe. Pris har ikke så mye å si, men gjerne fra 5000 og ned.

 

Ser komplett har en de hevder er blant de stilleste:

https://www.komplett.no/retro-8000-btu-aircondition/817991

 

Ser også at Expert har diverse Wilfa-modeller, bl.a. denne:

http://www.expert.no/aircondition/wilfawac9000aircondition/p/20791/

 

Kompressorene i disse dingsene virker å kun ha en av/på-funksjon, så jeg er ikke ute etter en kraftig (som dermed bråker mye). Trenger egentlig bare en som kan få tempen ned fra ~25 til ~20 grader på et lite soverom på 15 kvadrat. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja, skulle det vært styring på kompressormotoren så finner du det omtrent bare på industriversjoner til seks-sifrede enheter, så det finner man nok ikke med det første på små airconditionuniter.

 

Uansett. Førstnevnte har jeg selv hatt og demontert. Støynivået mener jeg å huske var midt på treet. Ellers ganske grei kvalitet kontra de billigste plastikksakene uten noen former for isolasjon.

 

Ps: Det er som regel gode priser på bruktmarkedet for slike. Og de ligger som regel rundt 500-1800kr. Slikt holder seg ganske godt også, så verdt å ta en titt på finn.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...