Gå til innhold

Bytte av hovedkort, minne og cpu, overlever windows?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å bytte hovedkort, cpu og minne på ene maskinen her og lurer derfor på om windows vil overleve uten reinstalasjon.

 

Dette er ekstremt viktig da det avgjør om jeg skal lete etter nøyaktig samme hovedkort eller om jeg skal gå for noe nytt og bedre.

 

Ny maskinvare= ny inst. av windows.

Lenke til kommentar

Jeg testet, gikk over på nytt hovedkort, cpu minne, startet opp og ble bedt om en restart før alt var oppe å gikk uten problem:-)

 

Så ut i fra min erfaring er der ingen vits i å skulle installere windows på nytt. Eneste problemet jeg kom over nå er at windows må aktiveres på nytt grunnet endring av hardware, men håper en telefon til MS i morgen ordner opp i det:-)

Lenke til kommentar

Du kan slippe reinstallasjon om du føre bytte ruller tilbake alle spesifikke drivere til standard OS/MS.

Men det kommer litt an på ..

De viktigeste som kan forhindre boot med annen hw er : disk kontrollere.

Eks

disk kontroller = standard msahci / ide

Uninstall = device manager LAN

Uninstall = device manager lyd/audio

Uninstall = device manager - system - chipsett ting

Alt etter hverandre uten å restarte

 

 

Så tar man shutdown - og bytter hovedkort + cpu.

 

Dette har jeg gjort mange ganger med XP/Win2003

Det går nok bedre med 2008/2008R2 Vista/Win7.

 

Har man raid satt opp og/eller dynamiske disker og/eller sw raid blir det straks problematisk.

 

 

Det du ikke avinstaller av enheter som forsvinner med gammelt hovedkort blir alikevel loadet under boot - de blir ikke synlige i devmgr da de antas være i annen hardwareprofil.

Men det kan redusere ytelse/ressurs i installasjonen.

Man kan benytte seg av "remove hidden devices" metor\den etterpå .

Lenke til kommentar

Jeg gjorde ingenting i forkant. Maskinen ville ikke starte en gang så jeg kjøpte nytt hovedort, cpu og minne. Monterte det, startet opp og alt var som det skulle. krevde en omstart for å få alt på plass.

 

Monterte så Perc 5 kortene og alt var tilbake til normalen, bare med ett mye raskere system enn jeg hadde før:-)

 

Mulig dette er forskjell fra OS til OS. Jeg gjorde dette på Server 2008 R2.

 

Kan selvsagt sjekke under device manager under hidden devices, men jeg får vel ikke opp noe markering på enheter som ikke lengre er i bruk der?

Lenke til kommentar

Du må fremdeles "slå på" show non-present devices i 2008 via cmd prompt (som før)

De vises da med svak nedtonede ikons (som før) og kan avinstalleres.

 

The following procedure will show no-longer-connected devices in Device Manager for Server 2008.

Open a command window with elevated privileges (Start -> Right-click "Command Prompt", select "Run as Administrator")

In the command window, execute the following commands:

SET DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
START DEVMGMT.MSC
The second command starts the Device Manager. It MUST be started from the elevated-privilege command window for this procedure to work.
In Device Manager, click the VIEW menu item and select "Show hidden devices".
This should show any hidden devices. For network adapters, expand the network adapters node. Right-Click any device you wish to remove, and click Uninstall.

 

Dette virker også på Windows 8 (se bilde , merk drives) og Server 2012.

post-35394-0-09783700-1367510435_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...