Gå til innhold

Nytt 'walkaround' objektiv til D7100


Anbefalte innlegg

Har en nyinnkjøpt D7100 hvor jeg til nå har brukt Nikkor 18-200 VR som "rusle rundt" objektiv. Objektivet er fra D90-tiden.

 

Har tittet litt på priser i byen jeg er i nå og ser at jeg kan få en Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD VC (stabilisator) til NOK 2150,-

Ser at den i Oslo ligger på ca. NOK 3300,-

 

Har lest meg opp litt på denne, og den får varierende kritikker, som bl.a. reversert fokusring(motsatt vei i forhold til Nikkor obj.) Men det er ikke det store problemet.

 

Er det verdt å kjøpe til D7100 tror dere, og ikke bare kjøpe fordi den er en del billigere enn i Oslo?

 

Har også sett på Nikkor 16-85 VR men den er ikke aktuell akkurat nå. Har også sett på en del Sigma'er, men Dpreview har postet en del småproblemer med ulike Sigma'er og D7100, og avventer derfor for å se om de kommer til noen konklusjoner først på om/hva som kan gjøres.

Endret av fasst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva gjør at du vil ha enda et objektiv? Det lettere å avgjøre om Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD VC er et bra valg hvis vi har mer informasjon.

 

Ja, det er et betimelig spørsmål du stiller.

Ofte er det vel slik at en må prøve noe annet, for så å konkludere med hva som passer en best. Og i.o.m. jeg har muligheten nå til å kjøpe nevnte objektiv til den prisen, i denne uken, så tenkte at jeg burde benytte sjansen.

Og kanskje, etter å ha brukt det en stund, bestemme seg for å kvitte seg med det ene eller det andre.

Nå bør jeg også nevne at jeg også har en Nikon 70-300 VR, så hvis jeg finner Tamron tilfredsstillende så kanskje jeg kvitter meg med Nikon 18-200 VR. Men ikke før Tamron'en er blitt prøvd. Og kanskje selge en D90 jeg har sammen med 18-200.

 

Prisen på stabilisatorutgaven er jo bedre enn i Norge, men jeg var ikke klar over det du nevnte ang. forskjellen på utgavene, med og uten stabilisator, til fordel for uten.

Lenke til kommentar

Ja den kunne ha vært, også for meg. Men når jeg leser dette så avventer jeg for å se om de finner ut av om, eller hva det er for noe.

 

Might be some compatibility issue between the Nikon D7100 and the Sigma 17-50 f2.8mm OS HSM and the Sigma 17-70mm lenses.

 

PS. Jeg var ute etter et walkaround-objektiv, ikke et workaround. :)

Sitert: 'I have found a workaround for the scrolling or panning problem.'

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II er ett meget bra objektiv.

 

Sjekk denne for ett meget godt tilbud:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&id=196964&merkeid=40

 

Samme selger har også ett Nikon 50mm til sagls.

Dette er også ett kanonbra objektiv som gir rom for mye kreativitet:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=65&kjoepsalgid=2&searchstring=50mm&id=196963&merkeid=8

 

Lenke til kommentar

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II er ett meget bra objektiv.

 

Sjekk denne for ett meget godt tilbud:

http://foto.no/cgi-b...6964&merkeid=40

 

Samme selger har også ett Nikon 50mm til sagls.

Dette er også ett kanonbra objektiv som gir rom for mye kreativitet:

http://foto.no/cgi-b...96963&merkeid=8

Hvis du skal legge ut reklame for dine egne annonser så kan du i det minste skrive at det er du som selger.

 

og 1800 er ikke et meget godt tilbud, jeg betalte selv 1500 for mitt for et år eller to siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Nikon 16-85 aktuell? Jeg var veldig fornøyd med den til min D90. På min D7000 har jeg en 35mm, en tamron 28-70 og en sigma 60, men savner i grunnen litt fleksbiliteten til 16-85-objektivet. Jeg synes også jeg fikk klare, fine bilder med det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et D7000 med 16-85VR-objektiv, og det er ikke et jeg vil anbefale. To grunner: Treg fokusmotor og dårlig lysstyrke.

 

Før jeg nylig byttet fra Canon til Nikon hadde jeg et Sigma 17-70 f2.8-4 OS HSM, og bare det. Jeg savner egentlig det objektivet. Det funket til alt, og HSM-fokusmotoren til Sigma opplevde jeg som betydelig kjappere enn SWM-motoren i 16-85'en.

 

Noe som ihvertfall jeg har begynt å tenke på er værtetting. Kamerahuset ditt har jo dette, og dersom du skaffer et objektiv som også takler vær, blir du mye friere på dine "walkarounds". Det åpner for en del flere motiver og bilder som du kvier deg for ellers. 17-50'ene fra både Signa og Tamron er nok fine de, men jeg hadde heller beholdt 18-200 og kjøpt f.eks. en Nikkor 50mm 1.8G (eller spart lenge til en 35mm 1.4G), som tåler en lett regnværsdag. 50mm er ihvertfall neste på lista mi.

Lenke til kommentar

Jeg har Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II (versjonen uten bildestabilisator) og får fantastisk bra bilder.

Kvalitetfølelsen er det ingenting å utsette på, linsen er tung, og ringene gir passe motstand når man vrir på dem.

Jeg kvier meg heller ikke for å bruke den i regnet, og har brukt den både i høy sjø og i monsunregn uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar

Har tittet litt på priser i byen jeg er i nå og ser at jeg kan få en Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD VC (stabilisator) til NOK 2150,-

Jeg har bare prøvd versjonen uten stabilisator og på Canon. Den ga definitivt ikke samme kvalitetsinntrykk som Canon 17-55 F2.8 IS, men virket helt OK på de fleste områder. Da den stabiliserte versjonen kom ut fikk den litt dårligere kritikker på optiske egenskaper, men forskjellene var hårfine og personlig ville jeg mye heller hatt versjonen med stabilisator siden den i mine øyne mer enn oppveier for små forskjeller i optikse egensaper.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at en mindre walkaroundlinse enn 18-200 VR er interessant og jeg ser en 17-50 mer som et kompliment til 18-200 enn en erstatning. Har du begge kan du velge mellom bra lysstyrke+mindre linse eller rekkevidden til 18-200 avhengig av hva som er viktigst.

 

Hvis du får en ny 17-50 til 2150 høres det ut som et meget bra kjøp, men er det i utlandet må du være klar over at du mister norske konsumentrettigheter. Spørsmålet du bør stille deg er om du vil være fornøyd med en 17-50 mm for walkaround. Personlig synes jeg 50mm er litt knapt og ville heller ofret litt lysstyrke for å få 70 eller 85 som lengste brennvidde, men det er veldig individuelt hva som er nok zoom så du er eneste som kan svare på det spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg har selv et D7000 med 16-85VR-objektiv, og det er et jeg vil anbefale. To grunner: Flott bildekvalitet over hele fjøla og god stabilisator.

 

Dessuten er det en akkurat passe rekkevidde som dekker de fleste behov for vanlig fotografering. Greit nok at lysstyrken ikke er all verden, men den gode stabilisatoren veier opp for det om du ikke skal ta bilder av bevegelige ting i dårlig lys. Kan fint ta bilder ned i 1/5 sekund på de fleste brennvidder om du ikke er veldig skjelven med hånda.

Lenke til kommentar

16-85mm VRII er i alle fall et meget godt objektiv. Sylskarpt hele veien, også vidåpent. Tamron 17-50 leverer dessverre ikke skarpheten man skulle ønske. På 17mm er det temmelig uskarpt i flere hjørner. På 50mm må man blende ned til 5.6 før det blir bra. Derimot er bildestabiliseringen til Tamron noe av det beste som er å oppdrive.

Lenke til kommentar

Takker for forslag alle sammen.

Det blir nok en 16-85VRII når jeg finner ett brukt i god tilstand og ok pris.

Men har også gått og siklet på en makro i lengre tid. Og nå fant jeg en butikk som selger Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM til NOK 4000 og tror jeg må få den med meg før jeg drar herfra. (Москва som det heter her)

Garanti kan kanskje bli et problem men det får stå sin prøve.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...